houdingproblemen door zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

houdingproblemen door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:29

Hallo allemaal,

Ik las daarnet een topic over iemand die vroeg of haar zadel te klein is voor haar. Nu ging ik daar over nadenken en kwam voor mezelf tot een vraag. Kan het zijn dat je door een bepaald zadel, moeite krijgt met je benen stil houden? En dan bedoel ik ook echt dat ik ze gewoon niet stil kan houden, wat ik ook doe.
Dit heb ik eigenlijk al wel sinds ik dit zadel heb en toen ik nog op de manege reed had ik dit juist totaal niet.

Nou zit het er niet in om een nieuw zadel aan te schaffen, maar dan kan ik in ieder geval gaan oriënteren. Het zadel ligt namelijk voor mijn paard wel goed.

Groetjes.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:34

Interessant. Ik ben ook wel benieuwd. Ik volg :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:37

Heel simpel : JA

Laat iemand met kennis van zaken naar je zadel én paard kijken. Heel vaak komen houdingsproblemen vanuit het zadel omdat je bekken al heel snel kantelt en je daardoor beperkt wordt in je beweging en houding. En er wordt dan vaak gedacht dat het zadel wel goed ligt maar mijn ervaring is dat als de ruiter niet in balans zit, het zadel ook 9 vd 10 keer niet goed ligt maar het paard geeft nog geen duidelijke pijnsignalen af waardoor er mee doorgereden wordt. Een oplossing kan heel eenvoudig zijn met bv een prolite/onderlegger maar soms is een ander zadel de enige oplossing maar dat kan een ervaren zadelpasser uitzoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:40

Natuurlijk kan dat :j

Wanneer een zadel niet de juiste pasvorm voor de ruiter heeft, kan het een goede houding tegenwerken.

Hetzelfde geldt voor een zadel dat de ruiter op zich wel past, maar dat niet goed in balans op het paard ligt waardoor het bijvoorbeeld achterover kantelt. Dan zit je als ruiter niet meer makkelijk in balans en gaat je houding uit verband.

Het kan ook simpelweg zo zijn dat een ruiter bvb. een diep zadel met dikke wrongen gewend is.
En gewend is om daardoor "in de houding" gedrukt te worden als het ware.

Als zo'n ruiter dan op een zadel terecht komt met een vrijere zit, kan die ook flink moeite hebben om netjes in balans te zitten: de ruiter heeft dit immers nooit geleerd om zèlf in balns te zitten en de bewegingen van het paard op de juiste manier te volgen.

Daarom is het ook zo goed voor het oefenen op een onafhankelijke zit (en confronterend... := ) om af en toe eens zonder zadel te rijden zodat je wel verplicht word om je aan te passen aan de bewegingen van het paard, in plaats van je aan te passen aan het zadel dat er op ligt :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:42

Jazeker! Precies wat hierboven gezegd wordt door ibonn. Ik spreek uit ervaring helaas. Heb nu een zadel met minder gedwongen zit én stillere beenligging. Mijn bekken werd te veel gekanteld door oa terug geplaatste beugelophanging en te stijl oplopende lepel.

kimberly1995

Re: houdingproblemen door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:53

Zonder zadel op mijn fries rijden met mijn ziekte is helaas echt geen optie. Alleen stappen is al te vermoeiend en zorgt voor spierpijn.

Maar wel fijn dat ik nu in ieder geval weet dat ik eigenlijk eens iemand naar mijn zadel én mij moet laten kijken.. Pff, maarja, dan is het weer de vraag: waar begin je?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:56

Ik denk zeer zeker.

Ik heb een zadel laten aanmeten, en zij keek ook heel veel naar mij.
Uiteindelijk had ik een 17 inch op mijn pony liggen, zij liep goed. Maar ik zat beroerd zeg, had totaal geen steun vooraan (spring) en ik wiebelde heen en weer, wel een half diepe zit.
Vervolgens legt ze het zelfde zadel in 16 inch erop. En we reden zo vlekkeloos weg !!!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:58

een combinatie van een instructeur/zadelpasser in één persoon zou perfect zijn :D De instructeur kijkt naar je houding (niet alle zadelpassers zijn daar bekend mee) en de zadelpasser bekijkt het zadel, de ligging en wat er veranderen moet en zo kom je tot een resultaat... In de ideale wereld...

Dus op zoek naar een zadelpasser die in jouw regio komt en daar eens mee beginnen. Uit ervaring durf ik te stellen dat je met de gemiddelde plaatselijke ruitershop niet veel verder gaat komen dan een lege portemonnee.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:59

de wrong heeft erg veel effect op je been houding

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:00

Ibonn schreef:
een combinatie van een instructeur/zadelpasser in één persoon zou perfect zijn :D De instructeur kijkt naar je houding (niet alle zadelpassers zijn daar bekend mee) en de zadelpasser bekijkt het zadel, de ligging en wat er veranderen moet en zo kom je tot een resultaat... In de ideale wereld...

Dus op zoek naar een zadelpasser die in jouw regio komt en daar eens mee beginnen. Uit ervaring durf ik te stellen dat je met de gemiddelde plaatselijke ruitershop niet veel verder gaat komen dan een lege portemonnee.

Tja, als ik een ander zadel nodig heb zal er toch wel gespaard moeten worden..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:04

Als zadelpasser is voor mij een nieuw zadel echt de allerlaatste oplossing. Dat is dan als het zadel qua boom echt te smal is en er niets aan veranderd kan worden. Andere problemen zijn vaak op te lossen door de vulling te veranderen, een onderlegger met schuimstukjes te gebruiken of de boom smaller te (laten) maken. Dus niet meteen in paniek maar informatie inwinnen, een zadelpasser komt niet voor niets maar wel veel minder dan de nieuwprijs van een zadel :D Een tussenoplossing kan je vooruit helpen zodat je kan blijven rijden en intussen sparen voor een beter passend zadel...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:07

Ibonn schreef:
Als zadelpasser is voor mij een nieuw zadel echt de allerlaatste oplossing. Dat is dan als het zadel qua boom echt te smal is en er niets aan veranderd kan worden. Andere problemen zijn vaak op te lossen door de vulling te veranderen, een onderlegger met schuimstukjes te gebruiken of de boom smaller te (laten) maken. Dus niet meteen in paniek maar informatie inwinnen, een zadelpasser komt niet voor niets maar wel veel minder dan de nieuwprijs van een zadel :D Een tussenoplossing kan je vooruit helpen zodat je kan blijven rijden en intussen sparen voor een beter passend zadel...

Weet jij toevallig in Noord-Brabant, omgeving Breda een goede zadelpasser? Zie dat jij uit Noord-Brabant komt, maar weet niet in welke regio dat precies is.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:10

Zit helemaal aan de andere kant, tegen de Duitse grens. Kijk eens op de site van de vereniging van zadelpassers voor eentje in jouw regio: http://www.zadeldeskundigen.nl

Was geen reclame voor mezelf :oo collega's wonen dichterbij en zijn dus voor jou goedkoper :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:17

melissapupa schreef:
de wrong heeft erg veel effect op je been houding

Niet alleen de wrong, maar ook de zitting. Als je bekken te veel naar achter gekanteld zijn gaan je benen automatisch meer naar voren, wat zorgt voor wiebelende benen. Andersom geldt dat ook, dan gaan je benen naar achter en ook daar ga je geen stabiele beenligging hebben.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:20

Ibonn schreef:
Zit helemaal aan de andere kant, tegen de Duitse grens. Kijk eens op de site van de vereniging van zadelpassers voor eentje in jouw regio: http://www.zadeldeskundigen.nl

Was geen reclame voor mezelf :oo collega's wonen dichterbij en zijn dus voor jou goedkoper :j

Dankjewel, hier kan ik wat mee! Zitten er drie hier in de buurt, dus dat word met ouders overleggen en alvast maar een beetje sparen om een buffertje te hebben, haha.