Ik zit hier met een vraag waar jullie misschien wel ervaring mee hebben.
Af en toe rij ik mijn jonge paard met spoortjes. Dit is om haar net een iets duidelijkere hulp te kunnen geven als ze niet goed op m'n kuit reageert.
Mijn instructrice heeft me dit geadviseerd en ik weet hier ook goed mee te rijden, dus gelieve daar geen commentaar op.

Ik gebruik voor mijn paard bovenstaande impulssporen, omdat ik deze het vriendelijkst vind.
Van het zomer kon ik hier prima mee rijden en zag ik ook niks geen plekjes.
Maar mijn paard is al erg vroeg beginnen te verharen. Toen ze al dik in haar vacht zat zag ik na het rijden met deze sporen ineens kale plekjes. De haren waren weg, maar de huid zelf zag er rustig uit (niet beschadigd).
Dus toen heb ik maar weer een hele poos de sporen afgelaten tot het haar weer aangegroeid was.
Mijn paard is toen geschoren en ik ben af en toe weer met de sporen gaan rijden, na deze keren weer niks te zien op de spoorplek.
Nu loopt mijn paard al bijna richting een 2e scheerbeurt en gisteren na het rijden zag ik opeens weer een heel klein plekje waar de haren weg waren.
Ik vroeg me af of het zo kan zijn dat de haren tussen het bolletje en de buitenkant van de spoor vast komen te zitten en dat ik zo de haren dus 'lostrek'.
Ik vind het zo apart dat ze juist deze plekjes krijgt terwijl ze dik in het haar zit, terwijl de meeste paardenhuiden juist gevoeliger worden als ze geschoren zijn.
Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft? Of iemand die mij misschien betere sporen aan kan raden?
. Mijn merrie kreeg steeds grotere kale plekken op de plaats van de spoor. Bijrijdster reed absoluut heel eerlijk met de spoortjes. Toen bedacht ik me ineens dat het van de wrijving van het rubber zou kunnen komen. Ze rijdt nu dus met leren beschermers, en de kale plekken zijn verleden tijd.