Wat is een zacht bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is het zachtste bit?

Dik en enkel gebroken
3 (15%)
Dik en dubbel gebroken
10 (50%)
Dun en enkel gebroken
1 (5%)
Dun en dubbel gebroken
6 (30%)

Totaal aantal stemmen: 20

Neall_98

Wat is een zacht bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:17

Hoi!

Ik heb een paardje dat heel gevoelig is in haar mond en daarom ben ik op zoek naar een bit dat zo zacht mogelijk is.
Mijn vorige instructrice vertelde me dat ik daarom maar een dun bitje nodig had, maar mijn huidige instructrice zegt dat een dun bitje juist te scherp is en dat ik beter voor iets dikkers kan gaan! Nu weet ik dus niet of ik voor dun of voor dik moet gaan...
En zou ik dan beter een enkel of een dubbel gebroken bit kunnen gebruiken?

Alvast bedankt! +:)+
Laatst bijgewerkt door Neall_98 op 22-10-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Re: Wat is een zacht bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:18

ik zou voor een iets dikkere, dubbel gebroken bustrensje gaan :) Ligt lekker stil in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:21

Is geheel afhankelijk van je eigen handen en de mond van je paard. Groot, klein, lange tong, recht of gebogen gehemelte wolfstandjes enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:22

Ligt eraan hoeveel ruimte jouw paard in zijn mond heeft. Een dik bit wordt meestal als zacht ervaren, maar als je zo'n bit in een paard zijn mond doet, waarin het helemaal niet past, is het verder van zacht. Dus het ligt er net aan hoeveel ruimte jouw paard in de mond heeft.

Rubberen/kunststoffen bitten zijn ook heel zacht, mits je paard genoeg speeksel aanmaakt en er geen scherpe randjes aanzitten.

Dubbel gebroken vormt wel beter naar de mond, dan een enkel gebroken.

Een zacht bit is eigenlijk een bit wat goed in de mond van het paard ligt, waar het paard lekker op loopt etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:23

Ik denk dat een dik bit bij de meesten minder fel inwerkt dan een dunne, en je hoort vaak dat paarden makkelijker lopen met een dubbelgebroken bit, maar het hangt natuurlijk puur van de mond en de felheid van je paard af ;)
Laatst bijgewerkt door lucaa2 op 22-10-14 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Als je paard weinig ruimte in zn mond heeft dan is een dik bit pijnlijk. Is jouw hand het probleem is een dun bit te scherp. Is er al een tandarts bij geweest? Zo nee zou ik dat eerst doen en dan ook vragen wat hij vind van dikte tong, ruimte enz enz. Vaak kan je daar meer mee dan wat een instructeur zegt.

Nicky1963

Een bit moet passen in de mond van een paard. Men denkt dat een dik bit beter (zachter) is, maar vaak is er helemaal geen plaats in de mond voor een dik bit! Een anatomisch gevormd dubbelgebroken dun bit is vaak de beste oplossing. En het staat of valt met de handen die aan de teugels zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:27

Nicky1963 schreef:
Een bit moet passen in de mond van een paard. Men denkt dat een dik bit beter (zachter) is, maar vaak is er helemaal geen plaats in de mond voor een dik bit! Een anatomisch gevormd dubbelgebroken dun bit is vaak de beste oplossing. En het staat of valt met de handen die aan de teugels zitten.

Klopt! Bij mijn paard is dus echt geen plaats voor een dik bit. Dan krijgt ze haar tanden niet eens meer op elkaar :') . En drukt het bit dus continu tegen de lagen zowel boven als onder.....

Neall_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:29

Oké, dankjewel voor de reacties!

Marije00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:05

Ik denk inderdaad ook dat dat per paard wel verschilt, Zelf rij ik met een dubbelgebroken bustrens tussen dun en dik in, wat mij goed bevalt (beter dan watertrens ivm velletjes en dat ik het erg onrustig in de mond vind), En ik hoor ook wel goede dingen over koperen bitjes, dat ze zachter zijn dan een ijzeren bit e.d

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:45

Een zacht bit bestaat niet, het is en blijft een stuk ijzer.
Als je paardje er zo'n moeite mee heeft, is het wel zo aardig om hem zonder bit te rijden.

PRY66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:52

een appel bitje, kun je overal wel kopen. google maar even op appelbitje