Ervaringen bitloos met Star-Bridle...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Davina1402

Ervaringen bitloos met Star-Bridle...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:23

Goedemorgen Bokkers :) ,

Ik wilde onze horizon eens gaan verbreden en bitloos proberen. Dit hebben we gisteren voor het eerst gedaan met een geleende Star-bridle (http://www.starbridle.com/home/) van een stalgenoot. En ik moet zeggen, dit ging prima. Heel voorzichtig begonnen om Nico zijn reactie te ondervinden.
Hij pakte het echt super op. Heel mooi om te voelen dat je echt wel met je zit en je lichaam aan de gang moet… Maar aan het eind van de “training” leek ie wel beter aan de hulpen te staan dan dat ie ooit eerder heeft gedaan deze afgelopen 1,5 jaar.

Dus conclusie… hier gaan we zeker meer mee doen. Nu is deze star-bridle de eerste bitloze optoming die we hebben geprobeerd en ik ga er de komende dagen zeker nog mee aan de slag.

Nu vroeg ik me af of er Bokkers zijn die ervaring hebben met de Star-Bridle… Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen.

Ik wil iig ook nog de Rambo Micklem gaan proberen. Misschien dat er ook wel bokkers zijn die ervaringen met beide hebben.

Alvast bedankt.

hyppolyte

Re: Ervaringen bitloos met Star-Bridle...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:35

De micklem heb ik ook, erg fijn hoofdstel, alleen de prijs/kwaliteitverhouding vind ik niet zo heel erg goed, maar gelukkig zijn er ook vaak genoeg aanbiedingen waardoor ie wat schappelijker geprijsd is.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:53

hyppolyte schreef:
De micklem heb ik ook, erg fijn hoofdstel, alleen de prijs/kwaliteitverhouding vind ik niet zo heel erg goed, maar gelukkig zijn er ook vaak genoeg aanbiedingen waardoor ie wat schappelijker geprijsd is.

Ja dat hoor ik vaker... Ik zal de sites eens in de gaten houden... voor de aanbiedingen. Ik zag ook dat je de Micklem ergens kunt testen. Ga dat denk ik maar doen. Kan ik hem proberen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:56

Als ik die ander zie zou de micklem wel mijn voorkeur hebben, die ander heeft een scherpere inwerking zo te zien

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 10:40

Nou dat was dus ook mijn gedachte.. heb wel de teugels aan het hoogste gleufje bevestigd...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:46

Misschien is een glucksrad ook wel een optie voor je. Deze ziet er ongeveer uit als de star, maar je kunt daar de teugels ook zonder hefboomwerking bevestigen. Iets wat bij de star niet lijkt te kunnen.
Bij de glucksrad kun je er dus een sidepull werking van maken, maar ook met iets hefboom door je teugels op een ander deel van het rad te bevestigen. Ik rijd hier zelf altijd mee op de sidepull stand. Waar ik een sidepull vaak wat los en onrustig vind, is dit een hele stabiele optoming :j

Zo rijden wij dan rond: http://i.imgur.com/EXEOgkV.jpg
(en ja, dat moet nog ongeveer dezelfde kleur gaan worden :+ )
En voor de kinketting bevestigd geeft dan de hefboom.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 11:30

Amanda schreef:
Misschien is een glucksrad ook wel een optie voor je. Deze ziet er ongeveer uit als de star, maar je kunt daar de teugels ook zonder hefboomwerking bevestigen. Iets wat bij de star niet lijkt te kunnen.
Bij de glucksrad kun je er dus een sidepull werking van maken, maar ook met iets hefboom door je teugels op een ander deel van het rad te bevestigen. Ik rijd hier zelf altijd mee op de sidepull stand. Waar ik een sidepull vaak wat los en onrustig vind, is dit een hele stabiele optoming :j

Zo rijden wij dan rond: http://i.imgur.com/EXEOgkV.jpg
(en ja, dat moet nog ongeveer dezelfde kleur gaan worden :+ )
En voor de kinketting bevestigd geeft dan de hefboom.

Hey ook een Haf... :-)

Bedankt voor je tip... ik ga me er even in verdiepen... :-)

Vind de tweekleurenstelling wel leuk staan eigenlijk :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:33

Je hebt ze ook in een bloemvariant van Marylot. Maar werking is vergelijkbaar :j

Ik vind het echt niet mooi :o
Maar ben een zeikerd. Ik heb altijd alles graag neutraal en hetzelfde :+

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 09:18

Amanda schreef:
Je hebt ze ook in een bloemvariant van Marylot. Maar werking is vergelijkbaar :j

Ik vind het echt niet mooi :o
Maar ben een zeikerd. Ik heb altijd alles graag neutraal en hetzelfde :+

haha herkenbaar... maar ik vind het echt leuk staan... staat ook mooi bij de vacht van je Haf.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:22

Wij hebben thuis de bloem liggen, heb hem wel een paar keer gebruikt, maar mijn ervaring is dat hij gaat kantelen.. Vind hem dus niet prettig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:24

Waarom zou je kiezen voor een hefboomwerking als je vervolgens die hefboom niet gebruikt?
Persoonlijk zou ik niet snel gaan voor een hefboomwerking, of dit nou met bit is of bitloos. Omdat ik denk dat je dan vaak niet door hebt hoe hard je daadwerkelijk inwerkt.

Ik rijd bitloos met een nep-Micklem, op de zachtste stand, dus de teugels aan de ringetjes aan de neusriem bevestigd. Hierdoor heb je ook geen eventuele releaseproblemen.

Zo rijd ik dus:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 23-10-14 09:30, in het totaal 3 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:27

Dat vind ik dus ook.
De hackamores werken vrij scherp in en dat hebben veel mensen niet door.
En ook kaak of kin gekruisd vind ik niet prettig om dezelfde reden die dorientjuh noemt.
Ik rijd met de micklem als sidepull, of met een sidepull neusriem aan een gewoon hoofdstel.
Dat vind ik persoonlijk het prettigst

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:40

Ik rijd al met hefboom (western) en weinig teugelcontact. Inwerking is dus alleen wanneer ik mijn teugels oppak. Maar dat is niet anders dan met een sidepull, snafflebit, lange scharen, korte scharen. Je hebt geen constant teugelcontac en alleen inwerking wanneer nodig. Daarbij is het een stuk ruitergevoel en begeleiding prima om er mee om te leren gaan. Iets met gezond verstand ook.

De glucksrad heb ik tot nu toe zonder hefboom bevestigd (dus een sidepull), maar de optie is er wel. Daarom heb ik er echter niet voor gekozen. Ik heb er voor gekozen omdat ik het een hele stabiele optoming vind, die ik zonder probleem aan een westernhoofdstel kon bevestigen.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 10:51

DianXX schreef:
Wij hebben thuis de bloem liggen, heb hem wel een paar keer gebruikt, maar mijn ervaring is dat hij gaat kantelen.. Vind hem dus niet prettig.

Dat lees ik vaker over de bloem...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:52

Alleen als je deze met hefboom gebruikt. Als sidepull kantelt hij niet.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:21

Gisteren Rambo Micklem geprobeerd standje side pull... ging ook erg goed...

Volgens mij vond hij het zelf erg fijn... hij was heerlijk aan het proesten of hoe je het ook noemt... lekker relaxed.