Welke singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 11:06

Hallo bokkers.

Ik heb advies nodig van jullie.

Ik loop al een poosje te klungelen met singels en heb ervaringen nodig van medebokkers.

Het gaat om een pony met singelnijd. Had eerder op de manege altijd zown touwachtige singel.
Werd vaak gelijk straks aangesingeld waardoor hij dat dus ontwikkeld heeft.

Ben ermee aan het oefenen geweest en de singelnijd is al een stuk minder. Nieuwe singel met neopreen gekocht en het probleem is bijna weg.

Ik heb nu deze
Afbeelding

De singelnijd is alleen met echt aansingelen nog aanwezig en dan alleen in de vorm van met het hoofd schudden. (Eerder bijten, oren plat enz.)

Nu merk ik dat hij na het rijden nogal zweet onder de singel en wou eens proberen om weer iets anders te proberen. Zat zelf te denken aan een leren anatomische singel. Met elastiek zodat de singelnijd misschien helemaal weg gaan.

Wat zouden jullie doen? Neopreen houden want zweten is niet erg. Ben dan wel bang dat hij schuurplekken gaat krijgen. Of kijken naar een leren singel en dat proberen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Koekeroekus op 21-10-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:10

Zitten z'n ribben wel goed? En zijn de spieraanhechtingen op t borstbeen in orde. Pas als je dat zeker weet heeft paard geen reden meer om nijdig te zijn op singel, mits t zadel past

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 11:12

kim1207 schreef:
Zitten z'n ribben wel goed? En zijn de spieraanhechtingen op t borstbeen in orde. Pas als je dat zeker weet heeft paard geen reden meer om nijdig te zijn op singel, mits t zadel past

Lijkt mij als het iets medisch is het niet minder zou worden. En hoe bedoel je met zitten zijn ribben goed enz.

Als die verkeerd zouden zitten zou ik hem niet eens kunnen rijden in mijn ogen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:14

Ik gebruik juist een neoprene singel bij alle twee mijn pony's omdat ze last bijna alles bij hen schuurt (dekjes/dekens/ singels enz.) Wintec singels doen het ook goed bij die van mij.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 11:16

davinci2412 schreef:
Ik gebruik juist een neoprene singel bij alle twee mijn pony's omdat ze last bijna alles bij hen schuurt (dekjes/dekens/ singels enz.) Wintec singels doen het ook goed bij die van mij.

Daarom ben ik hem ook gaan gebruiken. Hoorde veel goede ervaring, maar is het normaal dat ie zo zweet onder de singel? Als er veel zweet tussen zit gaat dat toch juist schuren?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:17

Ik heb een anatomische wintec singel compleet elastisch mijn paard is hier veel van verbeterd.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:01

Ik bedoel serieus of z'n ribben wel goed zitten. De mijne had 1 rib uit lijn staan en was altijd mega narrig bij singel vastmaken (bijten) de osteopaat heeft toen die rib terug gezet op z'n plekke en t gedrag werd veel milder.
Ik heb diverse singels:
- h singel van wow
- equiflex neopreen singel
- diverse rechte en anatomische singels, en de eerlijkheid dient me te zeggen dat ik nog niet 100 % tevreden ben

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:07

Mijn Welsh hield er absoluut niet van als ik de singel meteen aantrok, mede hierdoor ben ik begonnen met gaatje voor gaatje aansingelen. Hierdoor deed ze niet meer dan boos kijken bij de laatste 2 gaatjes.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:08

Die van mij werd heel nijdige van zon touw achtig ding of van neopreen.

Heb nu een elastieke singel van FRA, niet de mooiste maar mijn paard vind het singelen lang niet zo erg meer.
Ook heeft mijn paard geen probleem met de elastische singel van Wintec.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:13

Ik denk niet dat ik je verder kan helpen met een andere singel, maar de singel die je nu hebt had ik eerder ook en daar kreeg mijn pony wondjes van omdat haar vel er telkens tussen kwam! Gebeurt dat ook niet bij de jouwe?

Ik heb nu trouwens een leren singel (met elastiek). Werkt super! Nooit problemen mee gehad ofzo. (Alleen geen idee welk merk het is haha! Kreeg het bij het zadel van mijn nieuwe paard)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:17

kim1207 schreef:
Ik bedoel serieus of z'n ribben wel goed zitten. De mijne had 1 rib uit lijn staan en was altijd mega narrig bij singel vastmaken (bijten) de osteopaat heeft toen die rib terug gezet op z'n plekke en t gedrag werd veel milder.
Ik heb diverse singels:
- h singel van wow
- equiflex neopreen singel
- diverse rechte en anatomische singels, en de eerlijkheid dient me te zeggen dat ik nog niet 100 % tevreden ben

Ik reageerde toch ook serieus? Maar net wat je zelf zegt het gedrag werd milder. Het is bij hem al een stuk minder door gewoon op de goede manier aan te singelen. Op de manege trokken ze hem gelijk strak aan. Hij schud nu alleen nog een keer demonstratief met zijn hoofd en doet geen pogingen meer om mij in men reet te bijten. Als er een rib echt verkeerd zou zitten zou dit gedrag toch niet minder worden ?

Ik doe nu idd gaatje voor gaatje, en aan beide kanten aansingelen helpt ook heel goed bij hem.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:19

Sorry, maar een rib kán niet 'uit lijn staan'. Dat ze na een osteo beter is gaan lopen, heeft de reden dat door zijn bezoek haar spieren lekker gemasseerd zijn.
Wat TS al zei, als er iets medisch niet goed met de ribben was geweest (bijvoorbeeld een kneuzing of breuk) dan had het paard haar überhaupt niet laten poetsen (door pijn), laat staan singelen.
Mijn bijrijdpaard is ook altijd aan het miepen met aansingelen, maar bij haar inderdaad ook gewoon neopreen singel. Zweet valt bij haar nog wel mee, schuurt in ieder geval dan niet. Maar ze zweet miss ook minder omdat ze onder een deken staat en dus dunne vacht (weet niet hoe dat bij jou is natuurlijk).

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:21

Oh wat bij haar goed werkt, wat door fysio is aangeraden, is eerst de achterste een gaatje strakker doen en dan de voorste! Ik weet niet precies waarom en of het daadwerkelijk een functie heeft, maar bij haar werkt het haha.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:23

Mijne is nu idd wintervacht aan het aanmaken en word ook niet geschoren. Gaat me er meer om dat dat zweet niet gaat zorgen dat het gaat schuren, helemaal straks met die dikke vacht. Heb nu ook nog geen last van schuurplekken ofzo hoor. Vraag het me gewoon af. Ter voorkomen van.

ajspruit schreef:
Oh wat bij haar goed werkt, wat door fysio is aangeraden, is eerst de achterste een gaatje strakker doen en dan de voorste! Ik weet niet precies waarom en of het daadwerkelijk een functie heeft, maar bij haar werkt het haha.

Volgens mij doe ik dat automatisch al. Soms doe ik ook alleen de achterste dicht en laat de voorste gewoon los. Die doe ik dan als ik hem uit stal haal ofzo. Maar aan de verkeerde kant aansingelen hielp bij hem ook goed. Denk omdat dan niet alle druk aan 1 kant zit.
Laatst bijgewerkt door Koekeroekus op 21-10-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:24

Uiteraard, goede instelling ;) hier nog nooit schuurplekken na zweten met neopreen singel gehad, dus of dat kan, kan ik je niet vertellen. Succes!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:26