van ongebroken terug naar gebroken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

van ongebroken terug naar gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:18

Hè!

Ik heb een vraagje over bitten.
Ik reed mijn paard 10 maanden terug altijd op een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit.
Maar het leek alsof ze dit niet fijn vond.
Ze liep altijd erg met haar hoofd omhoog en was/is erg sterk.
Het leek alsof je geen contact met d'r kreeg in haar mond. Opgegeven moment is ze bij de tandarts geweest en had ze een erg grote splinter rechts in haar gebit. Rechts was ook waar ze het meeste vast pakte + dat ik nog een erg onervaren ruiter ben, die erg onbewust druk is met de handen, is het dus opzich erg logisch dat ze dit gedrag vertoonde. Ik heb haar toen op rust gezet om te kunnen herstellen van de behandeling. Daarna weer opgepakt met lessen, toen leek het beter te gaan, maar helaas een week later kreeg ze een pees blessure. Ze heeft meer dan 1,5 op rust gestaan. Toen het helemaal weer over was haar weer opgepakt met het lessen, het ging toen weer erg goed. Maar weer kreeg ze die rare trekken. Ze liep gewoon dwars door het bit heen, hoofd omhoog en wou totaal niet naar beneden.
Toen adviseerde mijn rij instructrice om een ongebroken trens bit te proberen. Dit geprobeerd en sinds dien gaat het veel beter, ze is erg fijn in de hand nu.
Is een ongebroken bit nu een onvriendelijker bit dan een gebroken? Stal genoten vinden het gewoon een stang.
Ik werd geadviseerd om op den duur weer te gaan rijden met een gebroken trens.
Maar ik ben bang dat het gedrag van toen weer terug komt.

Ik heb een 12 jarige Fries die altijd in 4 span heeft gelopen en nu ook 1 span voor de kar loopt. Van zich zelf is ze erg sterk maar heeft ze wel een gevoelige mond.
Zoals ik al zei, ik was toen ze die trekken had niet z'n kundige ruiter qua handhouding, nu ook nog niet maar door veel lessen gaat het beter.
Een aantal maanden terug is de fysiotherapeut geweest en die constateerde dat ze ook helemaal vast zat. Uiteraard los gemaakt en toen voelde ze al heel anders aan.

Wat zijn de ervaringen van bokkers hier in?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:22

Nee hoor, een ongebroken bit is niet strenger dan een gebroken bit. Ervanuitgaande dat het geen stnag is (dus geen scharen heeft) tenminste. Ongebroken heeft namelijk geen notenkraker effect.

Koetjesreep

Re: van ongebroken terug naar gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:23

Ongebroken is het zachtste bit in een zachte ruiterhand, dat is toch wat ik heb geleerd
Als je moet overstappen, doe het dan op een dubbelgebroken. Dat geeft meer druk op de lagen maar spaart het gehemelte.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:25

Vind dat je het probleem goed omschreven hebt. Een ongebroken bit ligt rustiger in de mond. Als jou paard daar prettig op loopt en licht in de hand is dan heb je daar je antwoord al!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:27

Het is geen stang. Dat sowieso niet. Toch niet als je echt een trens bedoelt, een stang heeft hefboomwerking en zal dus druk geven achter de oren en onder de kin (door de kinketting).

Er is voor een reden een verschil in mondstuk, elk paard vind wat anders fijn. Bij die van mij hoef je niet af te komen met een enkelgebroken want die bokt je al aan de kant voor je er op zit. Een ongebroken of dubbelgebroken loopt hij veel fijner op.

In feite zijn ze moeilijk met elkaar te vergelijken, persoonlijk vind ik dat ongebroken het zachts inwerkt, dan dubbelgebroken en dan enkelgebroken. Maar dat hangt van paard tot paard af waar die het meest druk kan verdragen. Op de lagen of op de tong.

Ik zal je even wat linkjes geven die heel wat uitleggen:
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf pagina 2 staat de werking van verschillende mondstukken uitgelegd.
Ook hier staat veel informatie: http://paardenbitten.nl/het-bit/diverse-mondstukken/

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:28

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:30

Ik rijd met een ongebroken D-trens. Dank jullie voor de reacties.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:34

Luister vooral naar je paard. Zo te lezen loopt ze fijner op een ongebroken bit. Waarom zou je dat willen veranderen? Een ongebroken bit is geen stang. Een stang is een bit met hefboomwerking.

Ik rijd mijn merrie ook op een ongebroken bit. Hiervoor ook een dubbelgebroken bit gehad maar hiermee ging ze duidelijk in verzet: het bit moeilijk aannemen en tijdens het rijden heel onrustig met haar hoofd. Een gebroken bit is bewegelijker in de mond en sommige paarden vinden dat niet fijn.

Een ongebroken bit is dus zeker niet onvriendelijker dan een gebroken bit.

kiara_raco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:57

Gewoon eens proberen waar ze beter op loopt, en dat gewoon gaan gebruiken.
En als dat toch ongebroken is zou ik ook zeker gewoon ongebroken blijven rijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 02:38

Denk niet dat dat doorlopen en sterk zijn bit gerelateerd is Maar meer rij kunstig a veel wacht oef rijden met het paard Zoals je bij slome paarden overgangen tempo wisselingen moet rijden om ze actiever te krijgen Doe je dit met een drammerig paard om ze te leren wachten (en niet zelf het tempo gaan bepalen )

Wacht oef zijn vooral draf stap stap halt overangen Laat hem de ene keer langer wachten/stilstaan dan de andere x JIJ BEPAALD !!!! Sta gwn eens 1 min of 5 min stil zomaar staan ma pas weg als jij been geeft Tempowisselingen rustig draven weer wat harden draven bijna stap toch weer draven In de galop ook kleine stukjes heel rondje middengalop enz Zodra je voelt tempo is niet meer van mij rij je een overgang terug

maak eens elke letter een overgang/tempowisseling dan om de letter een rondje 1 tempo een rondje langzaam bijna stap en weer elke letter Zo het afwisselen

Dit duurt even (spreek uit ervaring ook een ongeduldig type mijn paardje) kan echt wel 3 mnd duren voor deze het ook eens is met het wachten En het zal in je training terug blijven komen ( is ook het type paard ) Dus blijf hier consequent in

Google maar eens op wachtoef paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:58

Ik zal zo even reageren op de reacties. :j

Ik heb wat foto's gevonden van het bit wat ik gebruik:

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:00

prima bit, rij ik ook al jaren mee. Is geen stang, is niet gemeen of scherp en het belangrijkste van alles, je paardje loopt er lekker mee

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:02

Wacht ook niet te lang met de tanden opnieuw laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:04

dresjoepie schreef:
Denk niet dat dat doorlopen en sterk zijn bit gerelateerd is Maar meer rij kunstig a veel wacht oef rijden met het paard Zoals je bij slome paarden overgangen tempo wisselingen moet rijden om ze actiever te krijgen Doe je dit met een drammerig paard om ze te leren wachten (en niet zelf het tempo gaan bepalen )

Wacht oef zijn vooral draf stap stap halt overangen Laat hem de ene keer langer wachten/stilstaan dan de andere x JIJ BEPAALD !!!! Sta gwn eens 1 min of 5 min stil zomaar staan ma pas weg als jij been geeft Tempowisselingen rustig draven weer wat harden draven bijna stap toch weer draven In de galop ook kleine stukjes heel rondje middengalop enz Zodra je voelt tempo is niet meer van mij rij je een overgang terug

maak eens elke letter een overgang/tempowisseling dan om de letter een rondje 1 tempo een rondje langzaam bijna stap en weer elke letter Zo het afwisselen

Dit duurt even (spreek uit ervaring ook een ongeduldig type mijn paardje) kan echt wel 3 mnd duren voor deze het ook eens is met het wachten En het zal in je training terug blijven komen ( is ook het type paard ) Dus blijf hier consequent in

Google maar eens op wachtoef paard

Het door lopen en sterk worden zal inderdaad niet aan het bit liggen.
Ik denk dat dat erg goede oefeningen zijn.

Ik merk dat ze met dit ongebroken bit veel rustiger is. Veel ontspannender. Met het gebroken bitje was ze altijd erg gespannen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:05

Dat is een ongebroken bustrens, dit is geen stang omdat er geen scharen aan zitten.
Als je paardje lekkerder hierop loopt, hiermee verder gaan!

En gewoon luisteren naar je instructrice en niet naar de 'rest van de stal'

Succes!

Anoniem

Jasmijn159 schreef:
Wacht ook niet te lang met de tanden opnieuw laten checken.

De tandarts komt binnenkort weer :j

Anoniem

AmoorM schreef:
Ik rijd met een ongebroken bus-trens. Dank jullie voor de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:00

Als ze er fijn op loopt hoef je niet te wisselen. Echter had ik het zelfde met mijn vorige pony. Op gebroken bitten niet fijn, ongebroken wel. Toen heb ik daarna eens een sprenger dynamic dubbelgebroken geprobeerd , zijn anders dan normale gebroken bitten deze zijn volledig gevormd naar de mond en geschikt voor paarden die normale bitten niet fijn vinden.

Tja bij dit bit viel de ongebroken trens in het niet :) op de sprenger liep ze nog véél beter :j