Y/W Bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Y/W Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 21:49

Gister was ik bij Tentenkamp en zag daar bij de bitten dit bit hangen:
Afbeelding

Ik had het wel eens op internet gezien maar nog nooit in het echt. Ik ben benieuwd, is er iemand die dit bit heeft en zoja waarom? Voor wat voor paarden gebruik je zo'n bit? Het lijkt me enorm scherp namelijk (oke, een optoming is zo scherp als de hand van de ruiter ;) )
Pure interesse dus, ik heb voor mijn paard een lekker appelbitje gekocht :P

LiannePuthzy

Re: Y/W Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:51

ik volg, ben ook wel benieuwt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:52

Dit hoort niet in de mond van een paard.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:00

mmmm apart. Google afbeeldingen hielp me ook niet verder. Alleen dat het een scherpe inwerking heeft en dus alleen geschikt is voor de ervaren ruiterhand.....
Ben benieuwd of iemand ervaring er mee heeft.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 22:02

Mala26, dat is inderdaad het enige wat ik ook vond, vandaar dat ik hier vraag naar ervaringen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:11

Pb magda_90. Als iemand het zou moeten weten is zij het.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:17

Double Snaffle (also Y or W)

Falling into the category of strong snaffle bits is the double snaffle.  This type of bit has two sets of jointed arms attached to a single ring on each side, with either both joints close to the center or offset from each other (in which case it is sometimes called a Y  or W mouth).   These bits are often manufactured to be even stronger by being made of thin, twisted wire.  Needless to say, the effect is quite harsh on the mouth of the horse.  Because there are two sets of arms, there is significant potential for pinching of the tongue and lips, which causes bruising and thus only creates more resistance or a dead mouth, neither outcome being fruitful for the ultimate goal of using any bit, namely communication.  For this reason, these bits are not recommended for any reason.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:45

Ziet er iig niet erg vriendelijk uit.... :\

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:58

Denk ook inderdaad dat dit bit 'pitst' bij de minste beweging en dat het heel snel ervoor gaat zorgen dat de mond heel hard wordt, als hij al niet bloedt na gebruik.. Ik heb zelfs al eens een bit gezien met 3(!) mondstukken. Die waren wel gescheiden van elkaar, en waren allemaal enkelgebroken. Zaten op een grote D-trens. Zelfs dat bit lijkt me vriendelijker als dit eigenlijk, net omdat ze niet kunnen pitsen. De hefboomwerking van die met de 3 mondstukken is wel verschrikkelijk groot. Als je dan trekt in de mond van je paard, zorg je ervoor dat het bovenste en onderste mondstuk de mond van jouw paard gewoon open trekken..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:13

Ongelooflijk dat dat soort dingen in winkels hangen. Je reinste dierenmishandeling...en dat mag dan weer niet....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:35

Afbeelding
http://paardenbitten.nl/het-bit/diverse-mondstukken/

Een Y/W-mondstuk bestaat uit twee paar mondstukken die bevestigd zijn aan de bitringen. Zodra de teugels aangenomen worden vormt het mondstuk een Y/W in de mond waardoor meer druk per mm² ontstaat ten opzichte van bovengenoemde bitten. Dit mondstuk kan zowel enkel- als dubbelgebroken zijn en zowel asymmetrisch als symmetrisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort bitten worden veel gebruikt bij paarden die dermate hard in de mond zijn dat de ruiter er met een normaal bit niet doorheen komt.
Je kunt je natuurlijk afvragen of dit bit, of eigenlijk mondstuk, wel de beste oplossing voor dit probleem is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:42

Het doet al pijn als ik er alleen maar naar kijk. :=

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:44

Hyporama moet zich schamen dat ze zulke bitten verkopen. Er hing nog wel meer bij wat in de verste verte niet diervriendelijk is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:54

Tulandro schreef:
Hyporama moet zich schamen dat ze zulke bitten verkopen. Er hing nog wel meer bij wat in de verste verte niet diervriendelijk is.

Dan krijg ik mijn verzameling natuurlijk nooit compleet als ze niet meer verkocht mogen worden he. :P
Hier doen ze alleen mijn spaarrekening pijn gelukkig. :')

Ik snap je overigens hoor. ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:02

En niet alleen hypodrama en ook niet alleen deze bitten. Er worden meer artikelen verkocht die je als product ter bevordering van dierenmishandeling kan zien. Ook bij ander " ruitersportzaken". Dat geeft ook aan, dat er onder " paardenliefhebbers" mensen zijn, die het niet zo nauw nemen met de liefde voor het paard! Als er geen markt voor is, is het snel uit de winkels verdwenen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:22

ik zou ook best zo'n bitje willen (voor te gebruiken op de mensen die t bit gebruiken voor hun paard en om op te hangen ofzo)

kiara_raco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:02

Tulandro schreef:

Tja, hyporama verkoopt gewoon waar vraag naar is, maar ik snap je hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:37

sja, hyporama is , net zoals het gros van de ruiterzaken, geen flantropische instelling...als het gemaakt word en er vraag naar is, zal het ergens te koop zijn

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:24

Maar er is dus niemand die m gebruikt of iemand kent?
Jammer was echt benieuwd namelijk O:)

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:13

Het ziet er heel erg paardontvriendelijk uit dus ben ook wel benieuwd