Vraag over bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandynop

Vraag over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:38

Hoi bokkers,

Ik rijd nu al een tijdje een fjordenmerrie bij. Ik merk alleen dat zij erg onrustig is met haar bit, ik heb daar weinig verstand van, maar zou graag een ander bit willen proberen. Alleen dan: welke?

Ariël is een 10 jarige fjordenmerrie, die al zo lang ik mij kan heugen op een bustrens gereden wordt. (ik denk dat het dezelfde is als dit bit: http://www.fouganza.com/nl-NL/bustrens-id_8216609.html).
Nu heb ik alleen het idee, dat zij dit bit helemaal niet "fijn" vind. Ook zonder enige teugeldruk, dus gewoon met lange teugel, loopt ze er constant op te kauwen. Wanneer ik haar aan het werk zet, gooit ze eigenlijk meteen haar tong over het bit. Iemand op stal adviseerde de sperriem gewoon wat strakker te doen, maar ik vind dat dit meer het probleem onderdrukken is dan oplossen.

Ariël is recentelijk nog nagekeken door de tandarts en heeft een prima gebit. Ik was er zelf niet bij, dus heb niks kunnen vragen mbt bitten.

Nu dus de vraag: wat voor bit kan ik het beste proberen? Ik lees veel over myler bitten.. Zijn deze aan te raden? Ariël is een voorwaartse merrie, maar heeft absoluut geen streng bit nodig. Ik wil haar gewoon graag rijden met een bit dat voor haar echt prettig ligt in de mond.

Ik hoor graag jullie adviezen!

evita13

Re: Vraag over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:39

bitloos :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:52

Mijn verzorghaf loopt rustiger op een ongebroken bit. Hij is is dan veel rustiger in het bekkie, anderzijds loopt hij ook fijn op een dubbel gebroken bit. Enkelgebroken bitten loopt hij heel onrustig mee, hij loopt dan continu met zijn mond open en reageert dan onrustig op een ophouding door enorm tegen de hand te komen, en bij losse teugels er volkomen achter te kruipen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:53

Een dubbel gebroken of ongebroken trens proberen.
En kijken of het goed past.

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 13:30

bontebonte schreef:
bitloos :)

Bitloos (sidepull) rijden wij ook wel eens, echter merk ik dat dit voor ons nog wat oefening vergt. Mocht ik ooit overgaan op volledig bitloos, wil ik tot die tijd wel dat ik een voor Ariël zo fijn mogelijk bit gebruik.

Ann_moi schreef:
Mijn verzorghaf loopt rustiger op een ongebroken bit. Hij is is dan veel rustiger in het bekkie, anderzijds loopt hij ook fijn op een dubbel gebroken bit. Enkelgebroken bitten loopt hij heel onrustig mee, hij loopt dan continu met zijn mond open en reageert dan onrustig op een ophouding door enorm tegen de hand te komen, en bij losse teugels er volkomen achter te kruipen.

Ik herken inderdaad wat jij verteld over het continu met de mond open lopen, en het onrustige reageren op een ophouding. Mag ik je vragen of je dan nog verschil merkt tussen ongebroken en dubbel gebroken bit? En heb je hierbij ook naar de dikte van het bit gekeken?

Ik zie regelmatig voorbij komen dat dunnere bitten een scherpere inwerking hebben, naar mijn mening heeft Ariël dit niet nodig. Anderzijds wil ik ook geen te dik bit gebruiken. Maar ik vermoed dat ik dit toch het beste met de tandarts kan bespreken?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:53

Nou bij hem is een dunner bit fijner, hij heeft namelijk niet zooo enorm veel ruimte in zijn mond. Als jij een fijne hand hebt maakt het niet uit met wat voor bit je rijdt. Als het goed is voel je aan hoe je het bit hanteert. Een dik bit kan met een onrustige hand zelfs naarder zijn. Helemaal in een bekkie met weinig ruimte.

Ik vind hem zelf op de ongebroken vaak het lekkerst lopen, het voordeel bij hem is dat ie goed op neckreining loopt en ik dus ook de gebroken werking niet echt nodig heb, inbuigen doet ie zodra mn buitenteugel tegen de hals gaat. :)

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:01

mijn paard had dit ook ik had een dubbelgebroken bustrens dat ging niet zo goed tong over het bit knarsen enz, ik heb een aantal bitten geprobeerd ik rijd nu met een simpel enkel gebroken watertrensje je kan het proberen misschien werkt het wel :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:06

Vaak als ze het "trucje" tong over het bit kennen zullen ze dat blijven doen om onder de druk uit te komen Oplossing africhtings stang met tong boog En nee is niet zielig juist omdat het niet scharniert vinden paarden het juist prettig omdat het "stil"ligt in de mond

Bij de eppeljeck heet het een correctie bit

elke30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:54

ik rij vaak bitloos echt Super!!!
je kan heel veel verschillende soorten kopen :j :j

Marije00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:39

Ik zou inderdaad als je met een bit wil rijden, ook een dubbelgebroken bitje proberen,
Ik rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, daar loopt mijn rijpaard ook fijner op dan een dubbelgebroken watertrens + dat er geen velletjes tussen kunnen komen

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:53

_Meisje schreef:
Ik zou inderdaad als je met een bit wil rijden, ook een dubbelgebroken bitje proberen,
Ik rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, daar loopt mijn rijpaard ook fijner op dan een dubbelgebroken watertrens + dat er geen velletjes tussen kunnen komen

Ik zie dat veel mensen veel aan een dubbel gebroken bit hebben, dus dit ga ik eens proberen! Een vriendinnetje op stal rijdt met een "happy mouth" appel bit. Ik ga eens kijken of ik deze ook in een dubbel gebroken variant kan vinden. Maar eens kijken waar Ariël het beste op reageert.

elke30 schreef:
ik rij vaak bitloos echt Super!!!
je kan heel veel verschillende soorten kopen :j :j

Ik rijd wel eens met een sidepull hoofdstel, bevalt mij zeker. Maar ik vind dat Ariël en ik als combinatie nog niet klaar zijn om volledig over te gaan op het bit loos rijden. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een zo prettig mogelijk bit.

Bedankt voor alle adviezen. :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:22

Ik heb slechts een 12mm dik myler bit in mijn fjord zn mond liggen. Waarom zo dun? Iets dikkers past stomweg niet! Ook hij werdt stront vervelend met zijn oude enkel gebroken bustrens, vastpakken, rennen etc. Dubbel gebroken geprobeerd, ging hij obsesief op bijten(kaken hoorde je tegen elkaar aan slaan) en mee klapperen, dit was te bewegelijk. Toen een myler geprobeerd van een stalgenoot, vanaf het de eerste stap was dat over maar kom zijn mond nog steeds niet lekker sluiten. Door bitfitter is zijn mond opgemeten en toen kwam eruit dat hij maar max 12mm ruimte had. Myler gekocht maar was hem niet, steeds zijn bekkie open bij wat druk. Deze drukte te veel op zijn tong. Uiteindelijk een level 3 gekocht(eerst geen voorstander door de tongboog, was toch extra belastend etc?) Nou ik ben om, alle bit gerelateerde problemen zijn weg. Hij is weer fijn te rijden, licht in de hand, doet zijn mond niet meer open, pakt niet meer vast.
Voor mij genoeg reden om heel blij te zijn met mijn toch sceptische keuze en mijn nu blijkt onterechte vooroordelen zijn voorgoed verdwenen.