shetlander zadels passen altijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

shetlander zadels passen altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 08:17

We zijn opzoek voor mijn shetlander naar een nieuw zadel. We hebben een 16 inch maar is veel te groot. Nu krijgen we telkens te horen, shetlander zadels passen eigenlijk altijd. Maar is dit wel zo? Wat is de kleinste maat vz zadel? 15.inch? En zit er eigenlijk een boom in een shetlander zadel?

Sorry als er onnodige punten ofzo staan. Type op mijn mobiel.

Hannemarie

Re: shetlander zadels passen altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:21

Ik heb een 12" zadeltje en er zijn zelfs 10" zadeltjes.
Shetlanderzadeltjes passen zeker niet altijd! :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:21

Nee, hoor, die passen niet altijd, maar blijkbaar zijn mensen ineens minder kritisch als het om een kleine pony voor kinderen gaat.
Ook bij een shet moet je passend zadel kopen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:22

Het lijkt me niet dat een shetland zadel altijd past aangezien je shet's heb van 1.05 en 0.75 cm lijkt me onwaarschijnlijk dat die mekaars zadel passen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:23

Een shetlander is ook een paard en daarvoor gelden eigenlijk dezelfde regels om hem gezond te houden. Een passend zadel is daar één van.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:24

Daar ben ik het niet mee eens. Wij hebben 2 shetjes en dan ook 2 zadeltjes. Een ponyzadel die beiden wel past, maar ook een specifiek shetlandzadel, die ligt duidelijk op het shetje met schoft (de ander is compleet rond van boven gezien, haha) niet goed. Er zit geen fatsoenlijke boom in die laatste, waardoor hij in principe wat flexibeler is denk ik dan een 'normaal' zadel, maar ondanks dat ligt hij op de pony met schoft gewoonweg niet. Wel denk ik dat mensen voor een shet veel makkelijker denken, hij wordt wellicht anders belast dan een rijpaard, al vind ik gewoon dat het ook bij een shet super moet liggen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:36

Nee... Een shet zadel of zadel voor een welsh a of andere kleine pony past zeked niet altijd... Om de 1 of andere reden bestaat dat fabeltje... (Ik vermoed omdat het zelfs lastig is om een zadel te vinden wat WEL goed past... Voor een prijs die mensen willen betalen voor een zadeltje... Vaak zijn de zadels duurder dan de pony...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:37

Yup... en als er nou echt helemaal niets past of de ruiter niet op het zadel past, dan moet er misschien gewoon voor gekozen worden om er niet op te rijden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 08:46

Bedankt. Zo iets had ik dus ook al. Dus ik ga opzoek naar een goed passend zadel voor onze shet :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:54

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 11:24

Ik had dus op fb een zadel gezien. En ik vroeg of we hem mochten passen haar reactie was: shetlander zadels passen altijd... Mijn reactie daar op was dat er wel degelijk verschil in zit en we graag een goed passend zadel voor haar wouden hebben. Nou we konden het zadel wel passen als we maar bij hun thuis langs kwamen... Tjah we hebben geen trailer. Dan kopen we het zadel toch niet als er zo moeilijk gedaan word. Opzoek naar een ander zadel :P

Melissapupa, dat is wel een mooi zadel :) Wij gaan ook opzoek naar een goed passend zadel :D Hopen dat we de 16 inch kunnen inruilen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:21

Op zich vind ik dat niet zo moeilijk. Ik zou ook het liefst hebben hier thuis passen (is in het verleden ook wel eens voorgekomen). Je geeft wel iets mee natuurlijk, wat je mogelijk terug krijgt en dan hoop je maar in dezelfde staat. Maar goed dat je natuurlijk een top passend zadeltje zoekt, ook shetjes hebben verschillende ruggetjes.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:42

Zoals al aangegeven passen shetlandzadels echt niet altijd.
Wel heb je redelijk wat verschil in de zadels zitten.
Zo heb je zadels waar een boom in zit.
Bij deze is de kans groter net als bij grote paarden dat het zadel niet past, omdat je met een boommaat en dus de breedte van je pony te maken hebt.
En je hebt zadels (waarvan ze zeggen dat die altijd passen) waar geen echte boom in zit.
Deze zadels passen vrij snel op een pony.
Maar ook niet al die zadels passen, want naast een boom (of geen boom) heb je ook te maken met de inch maat.

Een pony van 75 cm past geen zadel van 15 inch, maar wel 10 of 12 inch.

Ook is de inchmaat belangrijk voor de ruiter welke je erop wil laten rijden.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:59

Gydja schreef:
Bedankt. Zo iets had ik dus ook al. Dus ik ga opzoek naar een goed passend zadel voor onze shet :)

misschien ruitersport bos in scherpenzeel ?
komen passen bij jou thuis :)
heel erg fijne ruitersportzaak !!
alleen niet in jou regio maar ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 18:12

melissapupa schreef:
Gydja schreef:

misschien ruitersport bos in scherpenzeel ?
komen passen bij jou thuis :)
heel erg fijne ruitersportzaak !!
alleen niet in jou regio maar ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn!

Dankje :D ik ga even kijken ;)
Ook op fb komen veel zadels voorbij. Hopen dat daar wat tussen zit wat goed past.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:19

Heb zelf een tien inch liggen. Lag op shet van 85cm. Is nu te koop. Dus er zijn verschillende maten.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:41

zadelmaker advies vragen!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:25

wij hadden vroeger zo'n pinnokkio zadeltje liggen, waarvan je de kussens aan de onderkant zelf kon verstellen :j maar zelfs dan heb je nog wel met maten te maken, want het zadeltje van mijn vroegere 80 cm shetlander past echt niet op een 1.10 shetlandertje!

kiara_raco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:50

Shetlanderzadels passen lag niet altijd hoor.
Of er wel of geen boom in zit ligt er vooral ook aan wat jij oner een shetlanderzadel verstaat.
IN een pannekoeken zadel zit geen boom.
Maar in een gewoon leren zadeltje van 12 inch. zit gewoon een boom hoor.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:30

Gewoon op zoek gaan naar een passend zadel, je wilt toch niet dat je beessie rugproblemen krijgt omdat "shetlanderzadels altijd passen" :? :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 14:17

Ik ben dus opzoek gegaan naar een goed passend zadel. Ik heb op zo'n fb pagina gevraagd of iemand een shetlander of een kleine pony zadel te koop heeft en dat we het zadel dan ook mogen passen. Nu komt er iemand met de reactie:

''De inchmaat zegt alleen iets over de kont van de ruiter. De breedte van het zadel wordt uitgedrukt in cm of small medium large. Voor een shetlandzadel bestaan deze maten niet. Het enige waar je op kunt letten is dat het zadel een brede boom heeft. Pfiffzadels hebben een brede boom.''

Maar wij hebben een 16 inch zadel dus het zou betekenen na wat zei zegt dat een 16 inch zadel op de shetlander moet passen alleen maar omdat het gaat om de kont van de ruiter... Het 16 inch zadel is veel te groot voor de shetlander. Dat is aan alle kanten te zien. Dus wat van het verhaal is nou waar wat ze zegt? Dit 16 inch zadel heeft een brede boom maar is toch te groot.

We zijn bij die vrouw wezen kijken naar een 12 inch zadeltje voor onze shetlander. Van haar mochten we het zadel niet mee nemen en passen ( zelfs niet als we gewoon betaalde ). Toen zijn we dus weer naar huis gegaan omdat we niet konden passen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:24

de ruiter heeft een te dikke kont en past niet op een shet :+

Inch maat geeft inderdaad de "zitmaat" weer, maar hoe groter die is hoe langer het zadel ook word.
en dat is vaak ook wat gebeurt , de zadels worden dan te lang op de ponyrug.
een gemiddelde shet kan 10/12 inch hebben.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 14:28

Happinez schreef:
de ruiter heeft een te dikke kont en past niet op een shet :+

Inch maat geeft inderdaad de "zitmaat" weer, maar hoe groter die is hoe langer het zadel ook word.
en dat is vaak ook wat gebeurt , de zadels worden dan te lang op de ponyrug.
een gemiddelde shet kan 10/12 inch hebben.

Toevallig hadden wij dat 16 inch zadel dus liggen dus hebben we er op gelegd om te kijken. Maar het is toch niet van zelf sprekend dat elk zadel op een shetlander zou moeten passen dat 10/12 inch heeft.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:30

Nope , je hebt ook nog een boommaat die passend moet zijn.

Ik bedoel ook meer de lengte 10/12 inch wat op dat vlak meestal wel past.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 14:36

Dat zadeltje hebben we naar gekeken had een wijde boom en was 12 inch. We hebben hem niet genomen omdat we hem niet mochten passen. Er is toen behoorlijk 'kattig' gezegd dat er genoeg anderen in de rij stonden voor het zadel en dat ze dan wel de volgende klant ging bellen.

Aan de ene kant voel ik me stom dat we het zadel niet hebben genomen want als ik het zo lees zou het zadel gewoon moeten passen. Aan de andere kant hadden we dan misschien een zadel gehad die niet goed zat.