Zadel voor hoge schoft, rechte rug en ingevallen schouders.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Zadel voor hoge schoft, rechte rug en ingevallen schouders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 19:17

Ik ben al een tijdje op zoek naar een zadel voor mijn paard. Helaas heb ik niet de financiële mogelijkheden om een zadel nieuw op maat te laten maken.
Mijn paard heeft een hoge schoft en een wat rechte rug, waardoor zadels snel achterover vallen. Ik heb nu een Kieffer Athen Olympic, een close contact zadel met hele dunne zweetbladen. Als je het zadel dus achter op gaat vullen valt hij precies op zijn schouders, waarboven hij al een beetje onbespierd is, door dit zadel. Hij heeft daar echt twee kuilen, hier moet hij gespierder worden.
Iemand een advies qua zadel? Bij Divoza hadden ze niets wat goed zou kunnen passen, helaas.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:24

Laat een goede zadelpasser komen en vertel van tevoren wat voor budget je hebt. Als je paard kuilen naast de schoft heeft, is daar spieratrofie: afgebroken spierweefsel, wat misschien terug komt door een tijd het knellende zadel niet te gebruiken. Het knellende zadel mag je eigenlijk nooit meer op dit paard gebruiken. Het past niet!!!Je kunt ter overbrugging naar een passend zadel misschien een tijd met een barebackpad rijden.

petje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:33

Mijn paard heeft ook een erge hoge schoft en een rechte rug. Bij haar ligt de thorowgood high wither super.

Jetta

Re: Zadel voor hoge schoft, rechte rug en ingevallen schouders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:37

Eerst moet het spierweefsel de kans krijgen te herstellen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:48

Jetta schreef:

Idd op een paard uit model is geen zadel te krijgen pas wanneer het paard weer wat meer body heeft en weer in "model" is door juiste training en voeding kun je pas goed een zadel aan meten Ben bang dat het zonder enige vorm van opvulling door bontje of gelpad halve pad enz haast onmogelijk zal zijn

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 20:37

dresjoepie schreef:
Jetta schreef:

Idd op een paard uit model is geen zadel te krijgen pas wanneer het paard weer wat meer body heeft en weer in "model" is door juiste training en voeding kun je pas goed een zadel aan meten Ben bang dat het zonder enige vorm van opvulling door bontje of gelpad halve pad enz haast onmogelijk zal zijn

Hoe zou je dit aanraden :) ?

@ Jetta: Jeetje ik schrik wel een beetje van jouw reactie. Is er kans dat het niet meer terugkomt? Ik kan op dit paard niet met een barebackpad, heb de stevigheid van een zadel echt nodig := .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:43

Dit probleem heb ik ook. Daarom rijd ik met hem boomloos. Heel soms met een boomzadel als hij weer wat gespierder is (hij krijgt vaak een periode rust), en dan iets eronder dat de achterkant ophoogt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:45

je zou versteld zijn hoe snel een paard rondom schoft kan veranderen als ze daar de ruimte krijgen en geen drukpunt belasting.

Ik zou een goed zadelpasser laten komen en mss informeren naar een correctorpad met inlages en/of aanpasbare luchtvulling

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:48

Dat is ook mijn ervaring petitparis.

Na zo'n rustperiode pak ik hem op aan de longe met longeerhulp, dus onbelast lang en laag. Gaat snel! Misschien iets voor jou ts?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:59

Zelfs mijn paard van 16 heeft in een maand of 8 tijd zeker meer spier ontwikkeld rond zijn schoft. Er is een kans dat de spieren daar niet terug komen, echter ook dat het wel beter wordt.

Ik heb zelf op mijn paard nu een Kent & Masters High Wither liggen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:08

Kunnen jullie een goede zadelmaker aanraden? Omgeving Groningen stad?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:10

Mijn paard heeft geen ontzettend hoge schoft, maar heeft wel erg ingevallen schouders. Ik loop dus tegen hetzelfde probleem aan. Ik denk erover een rustperiode in te lassen en alleen maar te longeren om de spieren op te bouwen. Daarna wil ik een nieuw zadel laten aanmeten. Vraag me af hoe lang het duurt voordat haar schouders zich weer enigszins hersteld hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:18

ik heb 2 maanden terug een wow aangeschaft en na een maand was de headpate al te klein... dus het kan snel gaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:20

LizMD schreef:
Zelfs mijn paard van 16 heeft in een maand of 8 tijd zeker meer spier ontwikkeld rond zijn schoft. Er is een kans dat de spieren daar niet terug komen, echter ook dat het wel beter wordt.

Ik heb zelf op mijn paard nu een Kent & Masters High Wither liggen.

8 maanden vind ik eigenlijk best langzaam. Die van mij is 17 en verandert ook echt in een paar maanden al. Goed trainen, goed trainschema, en goed ondersteunen met voeding (bijv. eiwitten, vit e) en dan gaat het echt snel hoor!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:21

@Gruis:
Mijn paard had precies hetzelfde! ik ehb er nu een Busse zadel opliggen, tijdje voor gezocht met de zadelmaker. Deze heeft mij aangeraden door op een juiste manier te trainen, deze spieren terug te kweken. Maar daardoor kon hij niet het zadel 'op maat' leggen, omdat de spieren daardoor geen ruimte krijgen. Met een bontje voor de tussentijd, inderdaad veel longeren en op de juiste manier trainen is de bespiering op die plek nu weer normaal!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:21

Met de juiste training en voeding zal dit wel weer gaan ontwikkelen kan je verder weinig adviseren dan met een zadel passer samen tot een oplossing te komen evt doormiddel van extra onderlegger Maar dat kan ik vanaf hier niet zien :)

Juiste training zoals aangegeven met longeer werk erbij dat deze mooi over de rug komt Is het paard verder mager ??? Goed op gewicht ?? Aan de dikke kant ???

Slechte bespiering ontwikkeling kan ook ergens anders vandaan komen Als je paard aan de magere kant is zou ik eens bloedonderzoek doen En daarvanuit met DA naar het voer gaan kijken

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 21:43

Maak je met een bontje de ruimte van het zadel op de schoft niet nog kleiner? Dan gaat het nog meer knellen lijkt mij :=
Paard is verder in goede vorm, is vlot en is waanzinnig goed gespierd. Achterbenen en achterhand staat er heel mooi bij, schouders en hals ook, alleen dat stukje wil niet. Als ik er ook op zit en ik voel op die plek onder het zadel staat er ook gi-gan-tisch veel druk op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:46

Je moet dan ook nu een zadel hebben dat daar te wijd is (wat je met een bontje of corrigerende pad op moet lossen). Zodat je niet na een maand al een nieuw zadel nodig hebt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 22:15

Poeh wat lastig zeg. :=

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 09:27

Gruis schreef:
Kunnen jullie een goede zadelmaker aanraden? Omgeving Groningen stad?

Mijn paard heeft dezelfde problemen met hoge schoft en kuilen achter de schoft (maar dan wel incl korte oplopende rug, heel ideaal - NOT :7 ), ik heb er na lang aanmodderen met zadels waar ze dan een paar dagen goed onder loopt maar daarna gaat staken (en ik die de schoft weer zie en voel verstrakken daar) Arno Brandt bijgehaald. Vrij grote voorraad tweedehands zadels, en we zijn nu aan het testen met zadels wat voor haar pas gemaakt zijn door hem. Is een lastige puzzel om haar wel daar ruimte te geven zonder gekloot met bontjes maar ook zonder dat zadels op de schoft klappen, maar volgens mij heeft Arno nu de match gevonden :) Tzt moet het natuurlijk weer bijgewerkt worden indien paard groeit in bespiering, maar dat kan met dit zadel ook.

Hij komt uit Brabant maar is eens in de twee weken een paar dagen in het Noorden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:44

Ik heb het meegemaakt bij mijn vorige paard. Het zadel dat erbij zat, bleek niet helemaal je van het. Wij hebben een tijd rust gegeven, daarna opgebouwd aan de longe en dan zonder zadel. Na een paar weken was er al verschil. Dan een passend zadel gekocht dat iets te wijd was. Dan kun je een tijd met een dikkere pad rijden. Daarna groeide mijn paard zijn schoft nog verder. Later heb ik hem verwend met een boomloos zadel!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:49

Ik zou er bij zo'n paard voor kiezen om tijdelijk in overleg met een zadelmaker met een pad te rijden die de schoft opvult, of corrigeert. En na een half jaar het resultaat eens gaan bekijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:54

misschien eens kijken naar een WOW zadel

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:58

TS: hoe oud is je paard ???
Wanneer het paard ouder wordt vallen er ook kuuilen naast de schoft.
Mijn oudje van 26 heeft ook dus nu een vrij hoge schoft met ingevallen plekken boven de schouder.
Dit heeft niks te masken mert slecht passende zadels maar met de leeftijd!
Als je paard jong is kan het spieratrofie zijn maar als het een oudje is hóeft dat dus niet...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:08