[WN] Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ThatCowgirl

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 19:36

Welk bit kan ik het best gebruiken voor shows? Een Snaffle bit of een Shank Bit???
Heeft iemand ervaring?

troi

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:54

Als je nog niet zo ervaren bent moet je op de meeste wedstrijden met snaffle starten. Dat is voor je paard in die fase van de training ook het beste. Heb je je paard goed voor elkaar, incl netjes verzameld dan kan je onder goede begeleiding eens een shankje er in hangen. Vergeet niet dat je met een shank in principe eenhandig zou moeten rijden. Dat is nog niet zo gemakkelijk en moet je dan op een snaffle ook al goed voor elkaar hebben, shank is voor de verfijning en niet voor de basis.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:32

Bij welke vereniging ga je rijden? Bij de wran begin je op snaffle met twee handen, pas vanaf l3 mag je op shanks en dat is op 1 hand.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:55

Heb je geen les ? Je lesgever kan je hierin beter begeleiden dan bokt. Ik las in een ander topic dat je een tinkerhengst hebt ? Gezien je leeftijd (12) mag je helemaal geen hengst starten, dus daar begint het al...De vraag van het bit stelt zich nog niet eens. :)

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 14:46

sevke schreef:
Heb je geen les ? Je lesgever kan je hierin beter begeleiden dan bokt. Ik las in een ander topic dat je een tinkerhengst hebt ? Gezien je leeftijd (12) mag je helemaal geen hengst starten, dus daar begint het al...De vraag van het bit stelt zich nog niet eens. :)

I know, m'n moeder gaat hem rijden in de wedstrijd en zelf wil ik later daarmee starten. Maar mijn moeder vroeg zich dat af maar zij rijd met Snaffle op een hand.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:06

Op wedstrijden is het of shanks op 1 hand of snaffle op 2 handen.

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 15:13

_Cindy schreef:
Op wedstrijden is het of shanks op 1 hand of snaffle op 2 handen.

Ja dan ga ik 'n Shank bestellen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:01

Dus je paard is al bevestigd op één hand op shank ? En je kunt direct in de hogere klasses starten ? (ik veronderstel dat je bij de Wran gaat starten, en niet bij de NRHA ) (Heb trouwens nog nooit een tinker bij de NRHA gezien, dus het zou wel een primeur zijn *D ), want voor hetgeen ik ervan weet moet je bij de Wran verplicht in de lagere klasses op snaffle starten. En je weet ook al zo los uit het vuistje welk mondstuk je nodig hebt ? Ik vind dat allemaal maar knap, bij iemand die met een snaffle op één hand rijdt. Daar dient zo'n mondstuk geeneens voor, dan krijg je een nutcracker effect. Persoonlijk zou ik beginnen op twee handen met snaffle, en als dat allemaal goed gaat, kun je in overleg met je instructeur een geschikt babyshankbit gaan zoeken, en dan gaan trainen op twee handen, en langzaam overgaan op één hand. Zo doen wij het tenminste. Het is niet zo dat je zomaar een shank in zijn bek kunt kwakken, niet gehinderd door enige kennis van zaken, en dan er maar vanuit gaan dat het wel zal loslopen allemaal, "omdat het zo hoort".
Sorry, maar ik vind je denkwijze nogal onnozel en amateuristisch overkomen, eerlijk gezegd.

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 06:22

sevke schreef:
Dus je paard is al bevestigd op één hand op shank ? En je kunt direct in de hogere klasses starten ? (ik veronderstel dat je bij de Wran gaat starten, en niet bij de NRHA ) (Heb trouwens nog nooit een tinker bij de NRHA gezien, dus het zou wel een primeur zijn *D ), want voor hetgeen ik ervan weet moet je bij de Wran verplicht in de lagere klasses op snaffle starten. En je weet ook al zo los uit het vuistje welk mondstuk je nodig hebt ? Ik vind dat allemaal maar knap, bij iemand die met een snaffle op één hand rijdt. Daar dient zo'n mondstuk geeneens voor, dan krijg je een nutcracker effect. Persoonlijk zou ik beginnen op twee handen met snaffle, en als dat allemaal goed gaat, kun je in overleg met je instructeur een geschikt babyshankbit gaan zoeken, en dan gaan trainen op twee handen, en langzaam overgaan op één hand. Zo doen wij het tenminste. Het is niet zo dat je zomaar een shank in zijn bek kunt kwakken, niet gehinderd door enige kennis van zaken, en dan er maar vanuit gaan dat het wel zal loslopen allemaal, "omdat het zo hoort".
Sorry, maar ik vind je denkwijze nogal onnozel en amateuristisch overkomen, eerlijk gezegd.

Ik ben ook geen prof zoals de meeste hier :o en ik weet heus wel dat je niet zomaar kunt veranderen van Bit hoor... we rijden met Darrowby binnenkort F2 maar voor daarna willen we misschien volgend seizoen in de F3 starten. Maar de F3 gaan we met Snaffle rijden omdat hij dan nog niet gewend is aan Shank hij is nooit eerder met Shank gereden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:47

Dan zou ik ook nog geen shank gaan kopen, maar gewoon op snaffle en twee handen starten en dan zien hoe het loopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:45

F2 F3? Dat is engels neem ik aan? Daar mag je sowieso geen shanks gebruiken, ben ik bang.

Lekker op snaffle en 2 handen blijven rijden voorlopig, ook wedstrijden.

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:35

sevke schreef:
Dan zou ik ook nog geen shank gaan kopen, maar gewoon op snaffle en twee handen starten en dan zien hoe het loopt.

Bedankt voor de tip! :) we zullen zien hoe het loopt

ThatCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:36

superpony schreef:
F2 F3? Dat is engels neem ik aan? Daar mag je sowieso geen shanks gebruiken, ben ik bang.

Lekker op snaffle en 2 handen blijven rijden voorlopig, ook wedstrijden.

Da's ook western als ik het goed heb

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:51

Wat is f3?
Bij de wran start je moeder in de l4 en jij in de l5, op twee handen

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:35

Ik geloof dat je via de fnrs (waar de f proefjes vandaan komen) ook western proefjes kan rijden op enkele maneges. Maar dat worden dan W proefjes kan ik me nog herinneren uit een fnrs boekje. Maar dit is natuurlijk offtopic.