Advies gevraagd: Welk zadel voor XXL-fries? (BM 36)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna_94

Advies gevraagd: Welk zadel voor XXL-fries? (BM 36)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:58

Hoi,

Ik ben sinds een 2 weken op zoek naar een zadel voor mijn verzorgpaard, een fries van 1.70 m en tja... Heel breed.
Richtprijs: 100/150 euro, afhankelijk van de staat van het zadel etc.
Boommaat: Minstens 36.

Ik weet dat het weinig geld is voor een zadel, maar het is niet mijn eigen paard en dus ga ik geen massa's geld uitgeven. Eigenaar sponsort niet, hij had een zadel liggen waarmee ik mocht rijden. Helaas is daar de boom van gebroken.
Ik heb al heel kapaza, 2dehands, bokt markt,... Afgestruind, maar vind maar niet wat ik zoek.

Nu had iemand een wintec Pro 2000 liggen, en zegt dat hier ook de paarse bomen van wintec inpassen? Heeft iemand hier ervaring mee? Want ik vind het toch maar riskant... Ze vraagt voor het zadel 200 euro, hierbij zou ik dan nog eens de paarse bomen los moeten kopen. Kost me in totaal al gauw 250 euro.
Liefst zou ik een wintec wide vinden, maar die vind ik 2de hands niet onder de 300 euro.

Thorowgood lijkt me ook wel ideaal? En dan is mijn oog gevallen op deze: http://www.bokt.nl/markt/ad/294751/thor ... b-175-inch
Maar hiervoor zou ik wel moeten gaan verzenden, want ligt niet meteen in mijn buurt. Maar dan zit ik weer met risico dat het alsnog niet past + eigenlijk toch wel boven mijn budget...

Behalve deze 2de hands heb ik ook al zitten kijken naar de goedkopere nieuwe zadels, zoals deze: https://www.ruitersportwinkel.eu/zadels ... ies-detail
Maar ik begrijp dat de kwaliteit daarvan stukken minder is, en bovendien staat hier nergens boommaat in cm uitgedrukt, waardoor ik weeral met een risico blijf zitten dat het uiteindelijk niet past omdat het veel te smal is.

Kan iemand mij alstublieft helpen door goede argumenten te geven waarom wel/niet voor een bepaald zadel te gaan, rekening houdend met mijn budget?
Informatie over de boommaten (of deze groot vallen/klein vallen) van de goedkope zadels op ruitersportwinkel mag ook altijd!
Bedankt alvast!

Gydja

Re: Advies gevraagd: Welk zadel voor XXL-fries? (BM 36)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:02

Ik vind het budget wel erg laag. En ik vond dat ik al een laag budget had, heb sinds vandaag een nieuw zadel. Ik snap wel dat je niet al je geld er aan uit wil geven hoor ;)

Je zou eens een oproep kunnen doen op fb. Zo ben ik dus ook op een goedkopere manier aan mijn zadel gekomen :D

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 17:08

Ik heb al een oproep gedaan op fb, maar jeetje... Een zadel zoeken kan zo frustrerend zijn. Je mag er nog zo specifiek bijzetten dat je een brééd zadel zoekt met minstens boommaat 36, reageren ze dat ze een zadel hebben met medium boommaat... Tja
Of ze weten simpelweg niet welke boommaat het is, moet je zelf maar komen kijken... Ik ga geen 10-tallen kilometers rijden om dan tot de conclusie te komen dat het eigenlijk maar een boommaat heeft van 30 cm...
Het budget is inderdaad laag, maar heb al zoveel miserie gehad met verzorgpaarden en hun eigenaars dat ik er gewoon niet veel geld aan wil geven. Zeker omdat het hier om een wijd zadel moet gaan, wat ik dus niet zomaar terug op ieder ander paard kan gaan gebruiken.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:28

Ik denk dat het heel moeilijk word, en ik zou alsnog een zadelmaker laten kijken of het zadel dan ook echt goed ligt ( misschien dat de kussens bijgevult moeten worden?) je zou overal een oproepje kunnen plaatsen en elke dag weer kijken of er al iets nieuws op staat

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:31

Ik zie dat je mijn thorowgood zadel in het linkje heb gezet. Als jou fries breed is zonder al te hoge schoft dan zou het zadel mogelijk kunnen passen. De boommaat kan tot 38 met de zilver kleur boom.
Die nu in het zadel zit is een witte en dat is maat 36.
Mocht je fries wel een schoft hebben dan zou ik niet voor dit zadel gaan omdat het dan zo goed als zeker op de schoft gaat komen.
Dan kan je beter naar het andere thorowgood model kijken die ook breed kunnen.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:44

Jomaro: De fries heeft zo goed als geen schoft. Is echt gewoon een rond tonnetje :)
Ik heb jou een pb gestuurd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:50

Ik zou iets meer uitgeven. Wintec en thorrowgood zijn met boom goed aan te passen. Die kun je misschien later of weer verkopen of voor een ander gebruiken. Ik heb wel een 17 inch vzh van wintec met wisselbare boom. Mag voor 100 euro weg. Een model 2000.

Wat ook kan is tijdelijk een barebackpad en als vz paard wat vaster is een zadel zoeken.