Bitloos hoofdstel voor dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Bitloos hoofdstel voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:04

Hallo allemaal,

Omdat ik een beetje tegen problemen aanloop met een bit (geen enkel bit waar hij echt fijn op loopt), en ik mij een beetje aan het oriënteren op een bitloos hoofdstel. Mijn paard heeft een groot hoofd (Noordzweeds paard, licht trekpaardtype) en dus is het niet makkelijk iets op maat te vinden. Ik heb nu een mooi engels hoofdstel met hoge brede neusriem speciaal op maat laten maken want vrijwel alle hoofdstellen in de winkel zijn te klein.

Ik zoek een bitloos hoofdstel wat fijn is om dressuurmatig mee te rijden, ik rijd geen wedstrijden maar vind dressuur erg leuk en ben momenteel intensief aan het rechtrichten.

Nu zijn er zoveel verschillende soorten dat ik absoluut geen idee heb wat het beste bij ons zou passen. Wie rijd er veel dressuurmatig in de bak en welke optoming is dan fijn?

kieta

Re: Bitloos hoofdstel voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:03

Ik vind king of kaak gekruist wel lekker rijden ik heb een eigenwijze haflinger maar die reageert er goed op
Want je hebt net even wat meer grip op je paard deze kan je tweedehands kopen of bij divoza
Ik hoop dat je er wat aan hebt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:16

De FRA Tinver is kingekruist en verkrijgbaar in maat Koudbloed. Het is alleen een grover hoofdstel

http://www.reitsportpferdundspass.com/nl/F.R.A.-tinver

Verder heeft FRA ook een kin gekruiste neusriem welke je aan je bestaande hoofdstel kan bevestigen

De pull Pariba en pardoes zijn ook in een grote maat verkrijgbaar

http://www.reitsportpferdundspass.com/nl/F.R.A.-pariba
http://www.reitsportpferdundspass.com/nl/F.R.A.-pardoes

Ik ben zelf fan van een side-pull voor mijn paard is die duidelijk, kaak gekruist heb is ook wel eens geprobeerd maar dat gaf alleen maar stress

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 04:09

Bedankt voor jullie reacties, ik las al dat het per paard heel verschillend is gekruist of side pull.... Daar kom ik natuurlijk alleen achter als ik er één koop en probeer.....zo jammer dat hij zo'n moeilijke maat heeft.... Vind het ook zo jammer dat die grote maat dan weer alleen gevlochten neusriem heeft...moeilijk hoor!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 04:44

Wat ik zoal vaak lees zijn de beste ervaringen toch vaak met side-pull in vergelijking met de gekruisde varianten. Die laatste klemmen toch vaak een beetje af en hebben geen goede release. Sidepull werkt daarbij ook heel erg duidelijk voor het paard.

Wellicht is het voor jouw paard een optie om alleen een neusriem te kopen? Er zijn ook plekken namelijk waar ze alleen dat verkopen en dan hoef je alleen de neusriem te verwisselen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 05:25

O dat zou inderdaad een goede optie zijn alleen een neusriem!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:32

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 05:33

Met een rambo micklem multi bridle kan je op meerdere manieren bitloos rijden, maar ook met bit. Is een 4 in 1, en ook nog voorzien van kaptoomringetje op de neus. Ik gebruik dit voor mijn beide tinkers en bevalt me erg goed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:30

De rambo micklem is vrees ik te klein, ik hoorde dat deze klein uitvalt voor wat betreft maat...Het lijkt me wel een heel fijn hoofdstel!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:57

Ik heb een hele mooie sidepull te koop in x-full.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:03

Voor de dressuur vind ik een sidepull het fijnst. Gekruisd heeft een mindere release.

Is de barefoot contour bridle niet wat? Die zijn in twee maten en vallen echt groot!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 17:00

Ik ga waarschijnlijk wat losse onderdelen kopen, zodat ik eerst eens kan kijken hoe bitloos bevalt.

Bedankt voor jullie reacties!!