Omdat ik een beetje tegen problemen aanloop met een bit (geen enkel bit waar hij echt fijn op loopt), en ik mij een beetje aan het oriënteren op een bitloos hoofdstel. Mijn paard heeft een groot hoofd (Noordzweeds paard, licht trekpaardtype) en dus is het niet makkelijk iets op maat te vinden. Ik heb nu een mooi engels hoofdstel met hoge brede neusriem speciaal op maat laten maken want vrijwel alle hoofdstellen in de winkel zijn te klein.
Ik zoek een bitloos hoofdstel wat fijn is om dressuurmatig mee te rijden, ik rijd geen wedstrijden maar vind dressuur erg leuk en ben momenteel intensief aan het rechtrichten.
Nu zijn er zoveel verschillende soorten dat ik absoluut geen idee heb wat het beste bij ons zou passen. Wie rijd er veel dressuurmatig in de bak en welke optoming is dan fijn?
Ik vind king of kaak gekruist wel lekker rijden ik heb een eigenwijze haflinger maar die reageert er goed op Want je hebt net even wat meer grip op je paard deze kan je tweedehands kopen of bij divoza Ik hoop dat je er wat aan hebt
Bedankt voor jullie reacties, ik las al dat het per paard heel verschillend is gekruist of side pull.... Daar kom ik natuurlijk alleen achter als ik er één koop en probeer.....zo jammer dat hij zo'n moeilijke maat heeft.... Vind het ook zo jammer dat die grote maat dan weer alleen gevlochten neusriem heeft...moeilijk hoor!
Wat ik zoal vaak lees zijn de beste ervaringen toch vaak met side-pull in vergelijking met de gekruisde varianten. Die laatste klemmen toch vaak een beetje af en hebben geen goede release. Sidepull werkt daarbij ook heel erg duidelijk voor het paard.
Wellicht is het voor jouw paard een optie om alleen een neusriem te kopen? Er zijn ook plekken namelijk waar ze alleen dat verkopen en dan hoef je alleen de neusriem te verwisselen.
Met een rambo micklem multi bridle kan je op meerdere manieren bitloos rijden, maar ook met bit. Is een 4 in 1, en ook nog voorzien van kaptoomringetje op de neus. Ik gebruik dit voor mijn beide tinkers en bevalt me erg goed.