Ander bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:44

Hooi,

Ik ben opzoek naar een bitje dat ietsjes scherper inwerkt dan mijn normale enkel gebroken trens.
Pony loopt heel fijn op dit bit, maar zodra ik op buitenrit een galopje doe, word hij te sterk en heet en kan ik hem niet meer terug nemen of afremmen.

Ik hoef geen antwoorden dat dit allemaal rijtechnisch op te lossen is, mijn vraag is welk bitje er iets scherper inwerkt dan mijn huidige bit, om mijn buitenritten veilig en leuk te houden! :)

Dankjewel alvast :D

Mizora

Re: Ander bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:46

Een kimblewickbit. Het liefst één met gleuven.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:54

Is dat er één met kettinkje eronder?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:13

Pessoa bitje met dubbele teugel. Kun je eventueel de tweede teugel erbij pakke.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:17

Ja. Dit voorkomt doorslaan van het bit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:22

Oke dankjewel! Kan helaas niet echt met 2 teugels rijden, ben bang dat ik teveel aan de onderste ga zitten wanneer dit niet nodig is.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:26

wij hadden voor een haflinger een stang bit de zelfde als die we voor het mennen gebruikte.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:29

een gewone ongebroken trens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:31

Pelham met dubbelgelinkte teugels?
Dus bovenste ringetje met de onderste, tussenstukje en daar de teugels aan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:32

ElineCath schreef:
Oke dankjewel! Kan helaas niet echt met 2 teugels rijden, ben bang dat ik teveel aan de onderste ga zitten wanneer dit niet nodig is.

Dan moet je ook geen scherper bit willen, want daar zit je ZEKER aan (je hebt immers niets anders). Met dubbele teugel kun je "in geval van nood" een scherpere inwerking kiezen, dat kan niet als je gewoon een scherper bit pakt. Kans dat het paard straks ook op het (iets) scherpere bit niet meer te houden is, is daarbij ook veel groter. Bij een dubbele teugel kun je inzetten als nodig, dat kan anders niet. Daarbij kun je denken aan een pelham of pessoa.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:35

Een ongebroken trens werkt niet sterker in dan een enkel gebroken trens, vaak zelfs zachter. Het kan wel mogelijk de oplossing zijn voor jouw paard, maar dat is dan puur omdat het wat anders inwerkt, niet omdat het sterker inwerkt.

De reden dat ik een kimblewick aanraad is omdat je dan 3 mogelijkheden heb om de teugels te bevestigen. Gewoon in het bit, dan kan het geen hefboomwerking hebben. In de eerste sleuf heeft het minimale hefboomwerking en in de tweede sleuf wat meer, bijna vergelijkbaar met een pelham met pelhamriempjes (wat bobje26 bedoelt).

Pelhamriempjes heb ik een hekel aan. Het schuift (waardoor de inwerking kan wisselen), het is instabiel (doordat er een wisselpunt op zit) en het haalt het volledige nut van een pelham weg. Namelijk het combineren van een stang en trens.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:40

Ik liet de 2e teugel altijd redelijk los hangen tenzij ik m echt nodig had. Geen pessoa want paard kwam met een menbit maar door de verschillende gleuven op verschillende lengtes krijg je wel hetzelfde soort idee..
Het handigst is dan denk ik wel 2 verschillende kleuren of "patronen" om de teugels wat makkelijker uit elkaar te kunnen houden.
Hang je er alleen maar een scherper bit in heb je zoals Angela al zegt straks ook niks meer aan dat bit omdat hij daar dan aan gewend is en blijf je dus in die cirkel zitten..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:43

En een thiedeman? Hoef je geen ander bit, maar heb je wel net FF wat extra rem. Ik gebruik m bij MN haf die erg enthousiast word buiten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:45

even tussendoor .
ik lees iets over een stang bitje..
is dit zo`n ongebroken bit? En is dat dan scherper dan een enkelgebroken bit ? (ik verwachte dat dit minder scherp zou zijn :oo )

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:19

Ik ben bang dat ik me vergis tussen de twee teugels, vandaar dat ik geen twee teugels wil. Zo'n kimblewick lijkt me een goed idee!

Heb al op buitenrit altijd thiedeman eromheen, werkt niet

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:34

anitamarleen schreef:
even tussendoor .
ik lees iets over een stang bitje..
is dit zo`n ongebroken bit? En is dat dan scherper dan een enkelgebroken bit ? (ik verwachte dat dit minder scherp zou zijn :oo )

dat zou best kunnen maar ons paard reagearde er veel beter op en dat was ook een sterk paard dat niet te houden was op buitenritten door zijn enthousiasme dus is het mischien een manier dat het haar paard ook kan helpen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:56

Heel simpel, onderste teugel een gekleurde teugel nemen. Als je al.geen 2 teugels uit elkaar kan houden ben je zeker niet handiggenoeg voor een scherp bit :n

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:04

Dat vind ik geen goede vergelijking, ik zit nooit aan mijn bit, tenzij nodig. Maar met twee teugels kunnen rijden is wel weer een hele andere kunst

xM_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:13

bobje26 schreef:
Pelham met dubbelgelinkte teugels?
Dus bovenste ringetje met de onderste, tussenstukje en daar de teugels aan?

Pelhamriempjes bedoel je waarschijnlijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:33

ElineCath schreef:
Dat vind ik geen goede vergelijking, ik zit nooit aan mijn bit, tenzij nodig. Maar met twee teugels kunnen rijden is wel weer een hele andere kunst

2e teugel met teugelsafe aan je zadel maken en pas oppakken als je wat extra nodig hebt.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:35

Dat is een goeie tip tamary, dankje:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:50

Je kan ook om de 2e teugel een elastiek maken zodat je een lus krijgt die je kan verschuiven. De lus blijft meestal wel rechtop staat dus je kan hem makkelijk pakken in geval van nood.

Dat hebben de meeste stang en trens teugels ook: http://www.ruitersport.com/hoofdstel-bo ... ho656.html

Maar dan dus korter gemaakt, dus de lus groter, zodat je paard er natuurlijk geen hinder door heeft in draf ed.