Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 13:52

Hoi!

Het is eindelijk zover, ik kan mijn paard op. Hij is nu 3,5 en loopt al voor de wagen. Ik wil pas zijn rug op als ik een passend zadel heb. Ik heb zo'n 700 euro te besteden op dit moment. Ik twijfel nu, zal ik een nieuwe wintec kopen of een tweedehands eren zadel? Iemand tips/suggesties?

Ik zal 1-2 keer per week dit zadel gebruiken, verder rijd ik 1-2 keer per week met de wagen.

Welke wintec bevalt goed? Hoe zit het met die Cair? Is dat wat, met lucht gevulde kussens?
Laatst bijgewerkt door denice op 12-10-14 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

myk_en_shant

Re: Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:56

Zelf zou ik voor een goedpassende tweedehands wintec gaan, je paard is nu nog volop in de groei, dan kun je beter een goedkoop zadeltje erop leggen, want waarschijnlijk kun je binnen het jaar weer een nieuwe aanschaffen, omdat ie uit het zadel is gegroeid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:57

pas eerst eens een aantal zadels, ik vind wintec fijn maar helaas geen model wat past op mijn paard.
als het niet past valt het meteen al af

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:58

Leer à merk tweedehands en dat laten aanpassen. Aan zijn rug.

Wintec is enkel het kopijzer aan te passen en alle andere belangrijke punten niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:27

belle_boef schreef:
Leer à merk tweedehands en dat laten aanpassen. Aan zijn rug.

Wintec is enkel het kopijzer aan te passen en alle andere belangrijke punten niet.

Dit klopt niet helemaal. De nieuwe generatie Wintec en Bates zadels zijn ook aan te passen met kussentjes.
Hier staat een filmpje met wat uitleg.

http://www.reitsportpferdundspass.com/n ... ntec-Bates

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:50

Ik heb voor mijn paard toen een tweedehands Kentaur gekocht voor 300 euro en later weer verkocht voor 300 en een Passier gekocht. Kentaur zijn op zich prima zadels en makkelijk te verkopen. Ik geef zo min mogelijk geld uit bij een jong paard, want er uit groeien doet ie zeer waarschijnlijk toch.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:52

Lastig. Waar haal ik zo'n zadel, wil hem sowieso pas laten maken voor ik überhaupt op zijn rug ga zitten. Laat je voor een zadel van 300 euro dan een zadelmaker komen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:04

denice schreef:
Lastig. Waar haal ik zo'n zadel, wil hem sowieso pas laten maken voor ik überhaupt op zijn rug ga zitten. Laat je voor een zadel van 300 euro dan een zadelmaker komen?

Ook al kost het zadel maar vijftig euro, dan alsnog doen.
De kosten wegen niet op tegen een vernaggelt paard.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:09

Ik geef bij mijn zadelmaker altijd aan wat ik zoek, spring vzh of dressuur, inch maat, wat het mag kosten en als ik weet welke boommaat ik ongeveer nodig ben vertel ik dat ook.
Zadelmaker komt met zadels en dan is het passen en rijden.

Jonge paarden groeien altijd nog en jouw wensen qua zadel kunnen ook nog veranderen, persoonlijk vind ik leer fijner. Ik zou dus sowieso niet voor nieuw gaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:23

myk_en_shant schreef:
denice schreef:

Ook al kost het zadel maar vijftig euro, dan alsnog doen.
De kosten wegen niet op tegen een vernaggelt paard.

Dat snap ik, lijkt me logisch.

Ik ga nu op zoek naar een goede zadelmaker met tweedehands zadels, die aan huis komt passen en pas maken. Merk en conditie komen na pasvorm dan. Ik spaar wel door voor een nieuwer exemplaar als ik al een tijdje rijd. Bedankt voor de tips, even breder kijken helpt!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:18

Ik heb zelf de eerste check gedaan en daarna inderdaad gelijk passend laten maken door een zadelmaker en tussendoor ook nog eens laten controleren als ik het niet meer zo best vond liggen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 21:24

Vind het lastig zomaar wat te kopen en daarna passend te laten maken, dit paard heeft nog nooit een zadel opgehad. Ik ga morgen rondbellen! Als iemand nog suggesties heeft!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:52

ook wintec is aan te passen kwa vulling hoor, een zadelmaker kan gewoon de kussens open maken en bij/opvullen.
maar wat de beste keus is, is een kwestie van passen, want de kans dqt wintec niet past is oon altijd aanwezig.
zelf vind ik thorowgood trouwens fijner zitten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:54

Thorowgood zit idd een stuk lekkerder. En de kwaliteit is goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 07:01

Ik ga zo Karin Boer bellen, lees goede verhalen over haar en ze komt uit de buurt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:56

Zou idd eerst kijken wat goed past is het belangrijkste

Zou voor een 2 de hands lederen gaan Zie het hier op stal zo vaak dat ze met een wintec beginnen Een x op een lederen zadel zitten (een echte goede zeg maar) En na een half jaar al de wintec inruilen voor een lederen Is met zitten gwn niet te vergelijken

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 07:57

Over thorowgood lees ik ook veel goede verhalen. Ik vind het echt tricky, je hoort overal zulke verschillende verhalen over! Je weet bijna niet meer bij wie je veilig een afspraak kan maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:08

Inderdaad even de zadelmaker langs laten komen met wat 2e hands zadels en eventueel Wintec. Zo kun je nemen wat het beste past op je paard en waar jij het lekkerste op zit. Heb ik ook gedaan voor mijn jonge paard. Juist bij een paard wat gaat starten moet het allemaal goed liggen. Je wil tenslotte dat het een goede ervaring voor hem wordt.

En met jouw budget kun je zeker wel goed slagen. Ik heb een Kent & Master dressuurzadel gekocht, 2e hands en deze aanlaten passen door een zadelmaker. (wolkussens aangepast, ander kopijzer en mijn paard helemaal gemeten en bekeken) Was binnen het budget wat jij noemt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 08:09

Koop jij dan gewoon een zadel en laat je die op maat maken? Want hoe weet je dan in welke richting je moet zoeken?

Ik zou zelf natuurlijk ook een nette tweedehands kunnen kopen en dan een zadelmaker laten komen..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:15

Met de kans dat je dan een zadel hebt gekocht wat totaal niet op je paard aan te passen is..

Nee, niet doen dus! (Maar je moet het zelf weten natuurlijk)

Laat je eerst goed adviseren door een zadelmaker. Desnoods ga je daarna zelf op zoek naar hetzelfde type zadel als je zadelmaker je heeft aangeraden, soms kun je ze op marktplaats iets goedkoper vinden.
Maar dan weet je iig dat je goed zit en niet zomaar iets koopt waarvan het de vraag is of het past of aan te passen is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:17

Zou helemaal niks op MP kopen de kans dat de boom gebroken is enz is zeer aanwezig Je kunt gwn naar een goede ruitrsport winkel Waar ze ook 2 de hand verkopen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:21

denice schreef:
Koop jij dan gewoon een zadel en laat je die op maat maken? Want hoe weet je dan in welke richting je moet zoeken?

Ik zou zelf natuurlijk ook een nette tweedehands kunnen kopen en dan een zadelmaker laten komen..

Niet als je niet weet welke zadels geschikt zijn. Je moet natuurlijk wel weten wat de maten zijn van je paard en nog belangrijker welke vorm de rug heeft. Niet elke boom(vorm) is geschikt voor elk paard en valt ook niet op maat te maken. Dus als je die info niet hebt, kun je ook niet gericht zoeken. Dus in dat geval, eerst een zadelmaker.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:23

Je kunt zelf heel makkelijk een aantal simpele controles uitvoeren (die imo iedere paardeneigenaar moet kennen) waarmee je kunt zien of de boom gebroken is, kussens scheef zijn etc. Tip: ga wel bij het zadel kijken en laat het niet versturen, verzonden is vaak verkocht, en dan zit je ermee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:26

Als je Karin Boer gaat bellen, komt het helemaal goed! Geef wel duidelijk je budget aan, want ze heeft ook veel dure zadels. Ga niet zelf lopen prutsen met zadels "passen", zo makkelijk is dat niet. Van Rijs kan het bijv. ook niet echt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:28

Jibbel schreef:
Met de kans dat je dan een zadel hebt gekocht wat totaal niet op je paard aan te passen is..

Nee, niet doen dus! (Maar je moet het zelf weten natuurlijk)

Laat je eerst goed adviseren door een zadelmaker. Desnoods ga je daarna zelf op zoek naar hetzelfde type zadel als je zadelmaker je heeft aangeraden, soms kun je ze op marktplaats iets goedkoper vinden.
Maar dan weet je iig dat je goed zit en niet zomaar iets koopt waarvan het de vraag is of het past of aan te passen is.

Inderdaad, dit dus. :) Je kan een zadelmaker ook gewoon betalen voor het advies en meten van je paard. Je bent niet verplicht om een zadel af te nemen. Als de zadelmaker op dat moment geen 2e hands heeft of niet binnen je budget ben je vrij om zelf verder te kijken. Als je het zadel gevonden hebt kun je de zadelmaker weer vragen het aan te passen op je paard.

Er staat genoeg op internet, o.a. youtube, aan tips die je moet weten om een eerste controle uit te oefenen op een zadel.