paniekhaak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxxJarig

paniekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 13:46

hee,
ik heb een paard die ik het grondwerk heb geleerd.
Omdat dit paard heel groot en sterk is en er graag vandoor ging, heb ik een paniekhaak aangeschaft tijdens de training. Ik had me het laten aanraden omdat die in gevallen van nood bij hevige kracht los zouden schieten.
dat klonk me wel goed in de oren dus heb ik dat aangeschaft van de boerenbond.
de training begonnen en het beviel me wel.
totdat hij een keer begon te steigeren en hevig trok. de paniekhaak liet niet los.
ik snap nog steeds niet waarom, want dat ding werk tprima alleen hij laat dus totaal niet los bij hevige kracht. nu is die paniekhaak niet meer nodig.
maar was het een fabrieksfout? of laten die haken niet los.

Jitske

Re: paniekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:50

Paniekhaken laten alleen los wanneer je de haak zelf vast hebt en dat 'schuifstukje' naar beneden kan schuiven (als jij dat stukje dus vast hebt) als er druk op de ring daarboven komt. Als je gewoon het touw vast hebt dan laat hij niet los, dat is geen fabrieksfout :)

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:50

de paniekhaak schiet niet zomaar los, maar alleen wanneer de die ring omlaag schuift.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:51

Hoi,
Ik ken alleen paniek haken die je onder spanning los kan trekken, dus als je paard bv. gaat hangen aan stal dan is het een simpele handeling en die is los, maar zelf krijgt ie m niet los door het mechanisme van de paniekhaak zelf.
Dus of je bent verkeerd geïnformeerd.
groetjes

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:03

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:20

Soms doet hij het wel, soms doet hij het niet. Dat is het verradelijke ervan. Ik werk om die reden nooit met paniekhaken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:24

Extra gevaarlijk als hij losschiet en je paard al stijgerend achterover valt

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:47

Een paniekhaak gaat idd alleen los als j m bij de sluiting vast pakt, ik vind ze daarom ook niet handig. Mss kun je een lusje van strotouw gebruiken tussen het halster en het touw, wat breekt als hij te hard trekt?

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:46

Oei daar had ik nog niet a an gedacht met het achteroverslaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:52

Paniekhaak is niet bedoelt om mee te trainen, paniekhaak is bedoeld om paard mee vast te zetten. In geval van nood is het dan maar één handeling om het paard los te maken.

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:54

mrie schreef:
Paniekhaak is niet bedoelt om mee te trainen, paniekhaak is bedoeld om paard mee vast te zetten. In geval van nood is het dan maar één handeling om het paard los te maken.

Dit was een jong sterk paard. Als het uit de hand loopt is ie vrij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:29

Dat hij dan vrij is is dus ook de bedoeling
Liever vrij dan dattie de boel kapot trekt en jou overloopt en zijn eigen nekwervels naar zijn mallemoer trekt. Als hij dan vrij is dan loopt hij een paar rondjes en staat dan weer stil. Dan kun je hem gewoon weer ophalen. Zorg dus wel dat je erf afgesloten is. Maar meestal gaan ze in hun eentje toch niet van huis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:35

mrie schreef:

En die ene handeling is niet te doen als het paard erg hangt.. Ondingen zijn het in de praktijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:32

Amen... Je neemt me de worden uit de mond. Ze gaan open als het niet moet, als het moet niet en hij kan zo geweldig fijn tegen je vingers aan knallen met een noodgang omdat dat zo'n fijn gevoel is.....

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 06:36

mrie schreef:
Amen... Je neemt me de worden uit de mond. Ze gaan open als het niet moet, als het moet niet en hij kan zo geweldig fijn tegen je vingers aan knallen met een noodgang omdat dat zo'n fijn gevoel is.....

_O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:45

Of ze met een rotgang losschieten in het gezicht van de begeleider van t paard. Heb ik ook meegemaakt. Dame in kwestie was serieus gewond en n paar tanden kwijt.

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 06:46

rien10 schreef:
Of ze met een rotgang losschieten in het gezicht van de begeleider van t paard. Heb ik ook meegemaakt. Dame in kwestie was serieus gewond en n paar tanden kwijt.

Oei das niet zo fijn.
nu toch maar blij dat ie nooit is losgeschoten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 06:50

Ik zweer bij n stalknoop in het halster en n gewone sterke musketon. Overigens heeft die van mij het eerste jaar niet vaak vastgestaan, kan er ook niets misgaan:-)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:13

EvaLoveyouxx schreef:
mrie schreef:

Dit was een jong sterk paard. Als het uit de hand loopt is ie vrij.

Dan leert je hem dus aan dat hij door te steigeren, hard te trekken of wat dan ook los kan komen.
Kan die het de volgende keer als hem iets niet zint nog een keer doen...

Ook leuk als je op de weg loopt en je paard geeft ineens een ruk aan het touw en de haak schiet los.
Loopt je paard op de weg.
Bij ons op stal een keer gebeurd met een paard. Op de busbaan.... Word je echt niet blij van, dat kan ik je wel vertellen.

Handiger is een lange lijn te nemen, zodat je zo nodig afstand kan nemen van je paard.
En zo nodig een ervaren persoon te vragen je te helpen.

EvaLoveyouxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 07:28

Dit was een jong sterk paard. Als het uit de hand loopt is ie vrij.[/quote]
Dan leert je hem dus aan dat hij door te steigeren, hard te trekken of wat dan ook l
Citaat:
os kan komen.
Kan die het de volgende keer als hem iets niet zint nog een keer doen...

Ook leuk als je op de weg loopt en je paard geeft ineens een ruk aan het touw en de haak schiet los.
Loopt je paard op de weg.
Bij ons op stal een keer gebeurd met een paard. Op de busbaan.... Word je echt niet blij van, dat kan ik je wel vertellen.

Handiger is een lange lijn te nemen, zodat je zo nodig afstand kan nemen van je paard.
En zo nodig een ervaren persoon te vragen je te helpen.

Het paard werd alleen losgelaten als het te gevaarlijk werd. Heb hem maar 2 x eens los moeten maken. Nu is het een fijn paard. Luistert prima.
Iktrainde overigens Iin een wei

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:22

mrie schreef:

Heel herkenbaar := Nee voor mij geen paniekhaken meer!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:25

Ik heb altijd paniekhaken gehad en ze werken prima. Op het moment dat de nood aan de man is heb je die haken met 1 handeling open. Zelfs als er kracht opstaat heb ik ze toch goed open kunnen krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:01

Zoals zo vaak, de een vind iets wel prettig en de ander niet. Ligt er denk ik ook aan of je een draai of een schuif paniek haak hebt. Natuurlijk kan het zo zijn dat wat ik een onding vind, een ander hele prettig vind.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:08

ik dacht ook altijd dat die dingen automatisch los schoten bij een flinke ruk :o Niet dus blijkbaar (ik heb er ook geen hoor).
Ik zet mijn paard "vast" door het halstertouw alleen een paar keer rond te draaien rond een paal of door een ring. Ze staat dus eigenlijk los (maar heeft dit niet door) waardoor ze bij paniek gewoon los is. Het enge vind ik dan weer die (lange) halstertouwen die tot op de grond komen als ze zich los zouden trekken bv. De kans dat ze er op gaan staan is groot....