deken met hals, vlechten of niet... ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

deken met hals, vlechten of niet... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:27

Ik heb mijn paard een deken met hals op, de gehele winter om hem dun in de vacht en lekker warm te houden.. maar als je een hals zo'n lange tijd op hebt gaat het vanzelf de manen schuren en worden de manen dunner, dit zou ik erg jammer vinden.
Is het onder een hals beter om de manen los te laten, of te vlechten? ( paard heeft sport coupe manen )
Iemand ervaringen of ideeën ? dan hoor ik het heel graag! :j

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:30

Voor mij nooit meer een winterdeken met hals.
De manen schuren vanzelf weg.

Bij de vliegendekens gaat t wel weer goed.

Perryx

Re: deken met hals, vlechten of niet... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:07

verder niemand..?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:29

De manen af en toe even insprayen met equishine, dan glijd de hals er makkelijker overheen. Als je gaat vlechten schuurt steeds 1 kant weg, en dan krijg je happen uit de manen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:38

hoe een kant weg ? kun je dit uitleggenn? dus voor ik de hals op doe even antiklit spuiten

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:14

en dan los laten of vlechten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:18

tones schreef:
Voor mij nooit meer een winterdeken met hals.
De manen schuren vanzelf weg.

Bij de vliegendekens gaat t wel weer goed.

Hier hetzelfde.

Het haar viel er zo uit.
Met vliegendekens inderdaad geen problemen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:26

ja, maar aan die tips '' het valt er zo uit ' heb ik niks , hij moet nu eenmaal hals dekens op.. dus ik moet dan iets verzinnen waardoor het niet schuurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:30

Je hebt van die amerikaanse dekens die het haar beschermen tegen het schuren. Weet niet hoe ze heten.
Lijken mij alleen loeiwarm en niet comfortabel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:35

Ik zou zeggen vlechten en glansspray (het liefst een hele goede die lang werkt zoals cowboy magic) zodat de hals glijd. Verder zijn er dekens waarbij er nylon in het halsdeel zit zodat de manen minder makkelijk afschuren.

Verder kan je een deken met losse hals nemen. En de hals er in stal vanaf halen. Dan kan de halsvop stal luchteb en buiten waar het nodig Is, kan de hals op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:38

Ik had er een met een nylon binnenkant en het haar viel er echt zo uit.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:24

De manen stikken als het ware als er langdurig geen zuurstof bij komt.
Dus het ligt niet altijd aan het schuren dat ze uitvallen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:26

Heb altijd halsdekens op in de winter, met de merken Rambo/Rhino/Amigo echt noooit problemen gehad.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:36

Mijn paarden staan beide met een halsdeken van Horseware en ik heb geen last van uitvallende manen. Zorg iig dat de hals aan de binnenkant van gladde stof is en goed past.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:43

Annemeik schreef:
De manen af en toe even insprayen met equishine, dan glijd de hals er makkelijker overheen. Als je gaat vlechten schuurt steeds 1 kant weg, en dan krijg je happen uit de manen.

Mijn pony heeft vlechten tot aan de knie :o <3 dus loshangen van de manen is echt geen optie. De deken is zonder hals en de vlechten vallen er gewoon buiten. Ook de laatste vlecht dichtste bij het zadel die trek ik uit de deken. Dus als de vlechten lang zijn is er geen enkel probleem.
In de zomer onder de vliegendeken schuren ze ook niet weg, maar ja die heb je dan ook niet 24 uur op een paard liggen.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:44

Ik heb een tijdje een halsdeken (glad en binnenkant, en schuurde niet) gehad, maar de manen werden toch duidelijk dunner. Door de hele tijd met halsdeken te staan 'stikken' de manen en vallen ze eruit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:46

Bij mij zijn er ook nog nooit manen gesneuveld in de winter. Gewoon fatsoenlijke dekens kopen. Lange manen vlecht.ik wel en je kunt er voor de zekerheid anti-klit op spuiten.

Dat Amerikaanse ding heet een sleezy.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:47

Tip is de deken niet te strak te doen. Als je hem zo los mogelijk houd heb je bijna geen schade. Ik heb mijn paard al jaren onder dekens met hals maar weinig uitval. Hoe strakker hoe meer het gaat schuren en uitvallen. Een gladde voering helpt ook.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:58

Ik had een horseware deken,maar toch mooi een stuk manen er uit.
Niet vh verstikken,maar duidelijk op 1 plaats tussenin.
Ik begin er niet meer aan.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:12

Mijn pony heeft lange manen en dat wil ik graag zo houden. Dus ik vlecht de manen altijd in als hij een deken om heeft. In de winter heeft hij altijd een halsdeken om ivm scheren.
Als ik ze los laat schuren ze snel af. Hier een paar tips ;)
1: een goed passende deken. Het liefst van een zo'n licht mogelijk materiaal. En Gladde stof aan de binnenkant van de hals, dat zorgt ervoor dat de manen erlangs glijden ipv erin blijven hangen.
2: antiklitspray. Gladde manen glijden er makkelijk langs. Dat betekent minder beschadigingen. De beste is cowboymagic, die is niet zo plakkerig als de andere sprays.
3: minstens 2 keer per week opnieuw in vlechten. De ene keer grotere vlechtjes en soms wat kleinere. Als er dan wat afschuurd is het in ieder geval niet steeds op dezelfde plek.

Je moet er wat voor over hebben ;) maar ik heb ondervonden dat het werkt!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:30

Peelie schreef:
Ik zou zeggen vlechten en glansspray (het liefst een hele goede die lang werkt zoals cowboy magic) zodat de hals glijd. Verder zijn er dekens waarbij er nylon in het halsdeel zit zodat de manen minder makkelijk afschuren.

Verder kan je een deken met losse hals nemen. En de hals er in stal vanaf halen. Dan kan de halsvop stal luchteb en buiten waar het nodig Is, kan de hals op.

Dit is niet logisch, ik kan niet de hals er af halen en er weer op zetten, mijn paard word buiten en binnen gezet en ze wisselen niks en willen ook niks doen alleen buiten en binnen zetten dus dat kan niet

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:31

MoniekV schreef:
Mijn paarden staan beide met een halsdeken van Horseware en ik heb geen last van uitvallende manen. Zorg iig dat de hals aan de binnenkant van gladde stof is en goed past.

dit heb ik beide.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:48

Perryx schreef:
Peelie schreef:

Dit is niet logisch, ik kan niet de hals er af halen en er weer op zetten, mijn paard word buiten en binnen gezet en ze wisselen niks en willen ook niks doen alleen buiten en binnen zetten dus dat kan niet

Hoezo is het niet logisch? Desnoots laat je een vaste hals alleen los maken en naar achteren klappen zodat de manen kunnen luchten. Dan hoeven ze niks af te halen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 08:17

Dat doen ze daar niet