Graaskorf mbt bijten van andere paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Graaskorf mbt bijten van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 08:46

Hoihoi;

Is er iemand die ervaring heeft met een "graaskorf" die men gebruikt omdat de ,in dit geval,pony andere paarden bijt..

Ik heb m'n pony er nu eentje aan van IR máár vind zelf dat deze véél té dicht is.
Nu las ik over de Greenguard ...
Kijk ,ze heeft hem niet nodig om niks binnen te mogen krijgen maar wel om geen andere te kunnen bijten ,is dan ook de bedoeling dat ze dit dus áltijd om moet als ze naar buiten gaat.
Ik zou het prettig vinden als ze toch wat hooi naar binnen kan krijgen dat kan absoluut niet met die van IR.

Graag reakties en mss zijn er andere methodes voor?!
Ik hoor er graag van!
Alvast bedankt.

Daniquebyoux

Re: Graaskorf mbt bijten van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:49

Een paard hoort andere paarden soms te bijten .. Dat is een kwestie van rangorde aangeven en toepassen.
Vind de korf eigenlijk belachelijk ..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:52

Eens met bovenstaande. Een graaskorf heeft als doel het eten dat ze binnen krijgen te beperken, dus dat zal je altijd bereiken als je er één omdoet. Wil je dat niet, dan is een graaskorf niet geschikt.

Daarnaast is bijten inderdaad natuurlijk gedrag, dus ik vind het vrij sneu om dat te beperken. Loopt het bijten de spuigaten uit, dan zou ik je huisvesting eens kritisch onder de loep nemen. De groepssamenstelling kan bijv. niet optimaal zijn en dit gedrag veroorzaken. Op deze manier kijk je naar de wortels van het probleem, in plaats van aan (niet adequate) symptoombestrijding te doen dmv een graaskorf.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:18

ED > HAR

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:54

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:57

Ik had een bijtklep voor m'n vorige paard. Die heb ik nog liggen. Je mag m zo hebben.
Zal even een foto ervan maken zsm

Edit zie dat t tzelfde ding is als hierboven in de 1e link

Annamarie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:09

Ik ben bang dat het probleem door de graaskorf alleen maar erger wordt. In een normale kudde wordt er rangorde bepaald en corrigeren de paarden onderling door o.a. bijten. Dit moet echter wel normaal blijven. En paard kan ook zo gestrest zijn door welke (lichamelijk of niet) oorzaak dan ook, dat het bijten een stress-afleider wordt. Dan is er niets natuurlijks meer aan. Door dan deze afleider (het bijten) weg te nemen door een graaskorf om te doen heb je kans op het vergroten van het probleem. Het paard gaat waarschijnlijk een andere vorm van uitlaatklep creëren.
Zoek eerste de oorzaak van het bijten op, is het rangorde bepalen en is er nog een paard wat leider wilt zijn? Is het altijd bijten in hetzelfde paard, of zijn alle paarden in de buurt slachtoffer? Is het lichamelijk ongemak of, zoals al genoemd is, de huisvesting?
Als je de oorzaak heb gevonden kan je er volgens mij pas wat aan doen.
Maar goed, misschien heb je dit al gedaan. Het is in ieder geval niet leuk als je paard dit doet. Ik hoop dat je iets vind wat helpt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:22

Voor mijn ontzettend dominante ruin had de greenguard een dubbele functie.

Pony werd van lucht dik en terroriseerde de hele weide en was de hele dag druk met zijn 'regelwerk'.

Een questie van rangorde bepalen is makkelijk gezegd als het om je EIGEN paarden gaat, maar bij ons stond hij in een GEMENGDE koppel met paarden van anderen.

Door de greenguard stond hij klaarblijkelijk lager in rang en tolereert wel paarden bij zich.

GreenGuard dit jaar voor het 3e jaar en het bevalt mij super goed.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:25

Annamarie05 schreef:
Ik ben bang dat het probleem door de graaskorf alleen maar erger wordt. In een normale kudde wordt er rangorde bepaald en corrigeren de paarden onderling door o.a. bijten. Dit moet echter wel normaal blijven. En paard kan ook zo gestrest zijn door welke (lichamelijk of niet) oorzaak dan ook, dat het bijten een stress-afleider wordt. Dan is er niets natuurlijks meer aan. Door dan deze afleider (het bijten) weg te nemen door een graaskorf om te doen heb je kans op het vergroten van het probleem. Het paard gaat waarschijnlijk een andere vorm van uitlaatklep creëren.
Zoek eerste de oorzaak van het bijten op, is het rangorde bepalen en is er nog een paard wat leider wilt zijn? Is het altijd bijten in hetzelfde paard, of zijn alle paarden in de buurt slachtoffer? Is het lichamelijk ongemak of, zoals al genoemd is, de huisvesting?
Als je de oorzaak heb gevonden kan je er volgens mij pas wat aan doen.
Maar goed, misschien heb je dit al gedaan. Het is in ieder geval niet leuk als je paard dit doet. Ik hoop dat je iets vind wat helpt.

Inderdaad.
Ik vind het ook een beetje het verbloemen van een probleem. Je paard bijt niet voor niks naar andere..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:30

Citaat:
Eens met bovenstaande. Een graaskorf heeft als doel het eten dat ze binnen krijgen te beperken, dus dat zal je altijd bereiken als je er één omdoet. Wil je dat niet, dan is een graaskorf niet geschikt.

Daarnaast is bijten inderdaad natuurlijk gedrag, dus ik vind het vrij sneu om dat te beperken. Loopt het bijten de spuigaten uit, dan zou ik je huisvesting eens kritisch onder de loep nemen. De groepssamenstelling kan bijv. niet optimaal zijn en dit gedrag veroorzaken. Op deze manier kijk je naar de wortels van het probleem, in plaats van aan (niet adequate) symptoombestrijding te doen dmv een graaskorf.

Inderdaad, beter naar de oorzaak kijken dan aan symptoombestrijding doen! Wel een vervelend probleem, hoop dat er een passende oplossing komt voor je pony.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:56

linda_arnold schreef:
Voor mijn ontzettend dominante ruin had de greenguard een dubbele functie.

Pony werd van lucht dik en terroriseerde de hele weide en was de hele dag druk met zijn 'regelwerk'.

Een questie van rangorde bepalen is makkelijk gezegd als het om je EIGEN paarden gaat, maar bij ons stond hij in een GEMENGDE koppel met paarden van anderen.

Door de greenguard stond hij klaarblijkelijk lager in rang en tolereert wel paarden bij zich.

GreenGuard dit jaar voor het 3e jaar en het bevalt mij super goed.

Hier heb ik iets aan,ze staan met z'n 3-en (1 ander pension paard)waarvan 2 van mij. M'n D-merrie en m'n A-ruintje die dus bij elk paard kan maar mijn merrie heeft 'm alleen nodig als zij dat wil en mijn kleine interesseerd zich nergens in alleen in eten.
Het paard (ook merrie)is de baas en kan het uitstekend met m'n A-tje vinden.
(mijn merrie schijnt bij haar 1e eigenaar altijd een speciaal gedrag gehad te hebben in de wei én op stal (maar daar is het al 100x beter ,een échte merrie)...
Dus m'n merrie krijgt een graaskorf om en zoals hier gezegt wordt, "het verergerd" dát is dus NIET waar.
Als ze samen gereden worden is ze topbraaf en doet geen voet verkeerd naar hem (gelukkig maar).
Ik kan 't alleen niet risceren om haar niks aan te doen,ook m'n dekens gaan aan gort en dat is duurder dan een graaskorf. (daar komt bij dat m'n A onlangs een PRP -operatie heeft gehad vanwege een ernstige peesblessure en met een korf laat ze 'm met rust,ze zet er niet meer de sokken in achter hem godzijdank.

Zo'n bak hebben we vroeger bij de hengsten gebruikt en vind het niet werken eerlijk gezegt.
Daarbij kan haar mond nog gapend open en zo het deken vastgrijpen....
Ze kan nu ook grazen en drinken maar wil meer eetvrijheid.

En even voor alle duidelijkheid,ik ga haar hiervoor toch ook niet verkopen,dan is nl hét probleem opgelost 8)7 (ik heb 'n super fijne én goeie rij/wedstrijd pony alleen met een wat verschrikkelijk karakter naar sommige paarden.....ze is geen allemans vriendje :roll:

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:59

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:00

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:03

Tuurlijk hoef je haar daar niet om te verkopen. _O-

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:51

Dat ijzer valt heel erg mee wat tanden betreft, MAAR die is er alleen voor grote monden.
Heb er ook nog 1 liggen, had mijn E pony om (hapte flinke wonden bij zijn broer) Maar had een arabierenbekkie en dus veel te klein voor zo'n muilkorf.
Ik heb de zijkanten met tape dicht geplakt ((meneer had rap door dat dat wijd genoeg was voor zijn hap grage bekkie ^) en richtte nog steeds schade aan) En aan de voorkant heb ik tape gedaan omdat die ruimte ook net te groot was. Toen pas werkte het goed :D , tot ie er achter kwam dat ie nu wel een erg mooie boksbal om zijn neus had en zijn broer een oog dicht geslagen heeft -O- Da's een nadeel van die dingen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 12:10

aikon schreef:
Dat ijzer valt heel erg mee wat tanden betreft, MAAR die is er alleen voor grote monden.
Heb er ook nog 1 liggen, had mijn E pony om (hapte flinke wonden bij zijn broer) Maar had een arabierenbekkie en dus veel te klein voor zo'n muilkorf.
Ik heb de zijkanten met tape dicht geplakt ((meneer had rap door dat dat wijd genoeg was voor zijn hap grage bekkie ^) en richtte nog steeds schade aan) En aan de voorkant heb ik tape gedaan omdat die ruimte ook net te groot was. Toen pas werkte het goed :D , tot ie er achter kwam dat ie nu wel een erg mooie boksbal om zijn neus had en zijn broer een oog dicht geslagen heeft -O- Da's een nadeel van die dingen.

Okay; nu gelukkig begrijpt ze niu met deze graaskorf dat ze 'm niet meer kán bijten.
Ze trekt niet meer naar hem toe om hem even weg te jagen. Hij let in die zin op en zodra ze in de buurt komt gaat de kleine (meestal was hij té laat vandaar dat ze 'm altijd een keer kon bijten).
De graaskorf die ik nu heb is een Fullmt voor m'n NF-pony omdat cob de smal is om de neus.
Die Greenguard lijkt me wel iets...denk ik...
Weet alleen niet of ik dan pony of full moet nemen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:17

De greenguard pony is echt heel klein. Is formaat shetlander. Kijk maar in mijn profiel. Die full past alles verder wel. Mijn draver heeft hem soms om en mijn hafjes bijna de hele dag.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:18

Sure_lee schreef:
De greenguard pony is echt heel klein. Is formaat shetlander. Kijk maar in mijn profiel. Die full past alles verder wel. Mijn draver heeft hem soms om en mijn hafjes bijna de hele dag.

Ik heb een mt Full besteld...
Zo'n ijzeren is natuurlijk nog meer vrijheid wat betreft eten....
Slijtage aan tanden schijnt mee te vallen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:24

Hoop voor je dat het werkt. Ik had de maskers afgedaan voordat te tandarts kwam.. die bekeek het gebit en zei: kijk ze knagen ergens op. Toen ik zei dat ze graasmaskers om hebben was het voor haar duidelijk. Maar geen overdreven slijtage.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:29

Sure_lee schreef:
Hoop voor je dat het werkt. Ik had de maskers afgedaan voordat te tandarts kwam.. die bekeek het gebit en zei: kijk ze knagen ergens op. Toen ik zei dat ze graasmaskers om hebben was het voor haar duidelijk. Maar geen overdreven slijtage.

en hoelang droeg je pony die?
De mijne draagd 'm hooguit 4 uur per dag...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:32

Toen droegen ze hem zo'n 16 u pd. Nu nog 11 omdat het eerder donker is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:45

Mag een slotje op!

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:34

Ja kan het altijd proberen :D