Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Annamarie05 schreef:Ik ben bang dat het probleem door de graaskorf alleen maar erger wordt. In een normale kudde wordt er rangorde bepaald en corrigeren de paarden onderling door o.a. bijten. Dit moet echter wel normaal blijven. En paard kan ook zo gestrest zijn door welke (lichamelijk of niet) oorzaak dan ook, dat het bijten een stress-afleider wordt. Dan is er niets natuurlijks meer aan. Door dan deze afleider (het bijten) weg te nemen door een graaskorf om te doen heb je kans op het vergroten van het probleem. Het paard gaat waarschijnlijk een andere vorm van uitlaatklep creëren.
Zoek eerste de oorzaak van het bijten op, is het rangorde bepalen en is er nog een paard wat leider wilt zijn? Is het altijd bijten in hetzelfde paard, of zijn alle paarden in de buurt slachtoffer? Is het lichamelijk ongemak of, zoals al genoemd is, de huisvesting?
Als je de oorzaak heb gevonden kan je er volgens mij pas wat aan doen.
Maar goed, misschien heb je dit al gedaan. Het is in ieder geval niet leuk als je paard dit doet. Ik hoop dat je iets vind wat helpt.
Citaat:Eens met bovenstaande. Een graaskorf heeft als doel het eten dat ze binnen krijgen te beperken, dus dat zal je altijd bereiken als je er één omdoet. Wil je dat niet, dan is een graaskorf niet geschikt.
Daarnaast is bijten inderdaad natuurlijk gedrag, dus ik vind het vrij sneu om dat te beperken. Loopt het bijten de spuigaten uit, dan zou ik je huisvesting eens kritisch onder de loep nemen. De groepssamenstelling kan bijv. niet optimaal zijn en dit gedrag veroorzaken. Op deze manier kijk je naar de wortels van het probleem, in plaats van aan (niet adequate) symptoombestrijding te doen dmv een graaskorf.
linda_arnold schreef:Voor mijn ontzettend dominante ruin had de greenguard een dubbele functie.
Pony werd van lucht dik en terroriseerde de hele weide en was de hele dag druk met zijn 'regelwerk'.
Een questie van rangorde bepalen is makkelijk gezegd als het om je EIGEN paarden gaat, maar bij ons stond hij in een GEMENGDE koppel met paarden van anderen.
Door de greenguard stond hij klaarblijkelijk lager in rang en tolereert wel paarden bij zich.
GreenGuard dit jaar voor het 3e jaar en het bevalt mij super goed.
(ik heb 'n super fijne én goeie rij/wedstrijd pony alleen met een wat verschrikkelijk karakter naar sommige paarden.....ze is geen allemans vriendje

en richtte nog steeds schade aan) En aan de voorkant heb ik tape gedaan omdat die ruimte ook net te groot was. Toen pas werkte het goed
, tot ie er achter kwam dat ie nu wel een erg mooie boksbal om zijn neus had en zijn broer een oog dicht geslagen heeft
Da's een nadeel van die dingen. aikon schreef:Dat ijzer valt heel erg mee wat tanden betreft, MAAR die is er alleen voor grote monden.
Heb er ook nog 1 liggen, had mijn E pony om (hapte flinke wonden bij zijn broer) Maar had een arabierenbekkie en dus veel te klein voor zo'n muilkorf.
Ik heb de zijkanten met tape dicht geplakt ((meneer had rap door dat dat wijd genoeg was voor zijn hap grage bekkieen richtte nog steeds schade aan) En aan de voorkant heb ik tape gedaan omdat die ruimte ook net te groot was. Toen pas werkte het goed
, tot ie er achter kwam dat ie nu wel een erg mooie boksbal om zijn neus had en zijn broer een oog dicht geslagen heeft
Da's een nadeel van die dingen.
Sure_lee schreef:De greenguard pony is echt heel klein. Is formaat shetlander. Kijk maar in mijn profiel. Die full past alles verder wel. Mijn draver heeft hem soms om en mijn hafjes bijna de hele dag.
Sure_lee schreef:Hoop voor je dat het werkt. Ik had de maskers afgedaan voordat te tandarts kwam.. die bekeek het gebit en zei: kijk ze knagen ergens op. Toen ik zei dat ze graasmaskers om hebben was het voor haar duidelijk. Maar geen overdreven slijtage.