Welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DyDe

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 08:44

Pfff ik zie door de bomen het bos niet meer!

Volgend jaar maak ik één van mijn paarden zadelmak. Eens hij correct ingereden is, zal ik vooral willen buitenrijden met hem. Af en toe een recreatieve cross, trail of endurance spreekt me ook erg aan. En natuurlijk het onderhoudende dressuurwerk.

Ik laat volgend jaar uiteraard een zadelpasser komen, maar moet toch eerst al iets of wat een idee hebben welk (type) zadel ik wil nemen voor hem, niet? En dat is nou het probleem. Er zijn zo veel (types) zadels, dat ik geen enkel idee heb wat geschikt zou zijn voor ons!

Mijn eisen?

- kunstof, GEEN leer
- licht in gewicht
- comfortabel voor lange ritten
- genoeg ondersteuning bij het springen
- grote fan van gekleurd zadel
- close contact met het paard, maar liever geen boomloos
- mogelijkheid om boom te verwisselen zodat het zadel meegroeit met het paard
- maximumprijs rond de 1000 EUR, desnoods 1500 EUR

Wie of wie kan me helpen, zodat ik al wat research doen kan?

Bedankt!

Horseloverl

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:47

Waarom eigg geen leer? Voor 1000 euro heb je ook een nieuw lederen zadel.. Kunststof vind ik zelf niet fijn om mee te rijden omdat het zadel constant kraakt..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 08:53

Als ik je budget zie zou ik ook voor leer gaan. Kunststof zit vaak niet zo lekker..

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:30

Nou ik heb een kunstof van wintec! Zit heerlijk en kraakt niet :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:32

Kent & Masters valt in je budget. Is wel leer, maar zijn nieuw rond de 1200 euro. Zitten ook erg lekker en de boom is te verwisselen

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 13:57

Ik wil geen leer omdat ik veganist ben. Ik eet dus geen levende wezens en hun producten. Vandaar dat ik ook geen dode dieren huid als zadel wil ;-) Hoef hier geen discussie rond, is mijn keuze waar ik geen verantwoording voor hoef/wil afleggen. Voor het forum alleen maar hier over gaat ;-)

Daarnaast vind ik kunststof ook erg praktisch in onderhoud.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:17

Ah oke dan is het anders :)
Dan zou ik inderdaad gaan voor een van de duurdere merken, misschien Thorowgood?

ik heb eens een kunststof zadel gehad van norton (200,-) en dat zat echt voor geen meter....

Volgens mij heeft Kieffer ook een zadel gehad maar ik weet niet of dat nu helemaal of gedeeltelijk kunststof was

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:22

Knightrider zou ook nog een optie zijn.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:32

Ik ga de merken alleszins allemaal onthouden en eens uitpluisen, dank je! Vind bij deze merken wel nergens zadels met kleuraccenten of zelfs volledig in kleur terug. Zoals podium bijvoorbeeld. Maar podium is als ik me niet vergis boomloos. En daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:34

Kleur ga je helaas alleen terugvinden bij Podium inderdaad.Dat zijn ook Endurancezadels en daar is veel kleur juist gebruikelijk.

Of ze alleen boomloos hebben weet ik niet zeker,ik zou zeggen neem anders eens contact met hun op.Zijn heel aardige,servicegerichte mensen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 12-10-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:35

De Wintec Pro Stock Swinging Fenders cair vind ik ook wel iets hebben! Weet alleen niet of het ook zo gemakkelijk is hiermee een sprongetje te nemen en is niet zo goedkoop.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 14:37

Of de Pro endurance

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:50

Misschien een Zaldi? Ze hebben verschillende modellen. Zoals de vila, deze hebben ze synthetisch en je hebt ze in verschillende kleuren.
Weet niet of ze modellen hebben met verwisselbare boom.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:57

Zaldi heb je in heel veel verschillende kleuren. Thorowgood heeft een model waar je de zweetbladen kunt aanpassen naar vzh, spring en dressuurmodel.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:03

Wauw, ja die Zaldi villa spreekt me erg aan en ga ik zeker onthouden, dank je!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 08:40

Podium is juist absoluut niet boomloos :)

Sterker nog: de basis is gewoon een (gekleurde) boom die je verder aankleed met een (gekleurde) zitting en zweetbladen en alles.

En deze heeft dus ècht een verwisselbare boom in tegenstelling tot de andere merken die ik hier langs zie komen. Deze hebben namelijk hooguit een verwisselbaar kopijzer en dat is maar een heel klein deel van de boom.

Een boom moet echt goed passen om het gewicht van de ruiter goed te verdelen zonder juist puntdruk te veroorzaken. Het is leuk dat je het kopijzer aan kan passen wanneer de schoftbreedte van je paard verandert, maar de ronding van de boom op de rug blijft hetzelfde waardoor zadels met een verwisselbaar kopijzer nog steeds lang niet op alle paarden goed passend te maken zijn.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 13:42

Och dank je pmarena! Ik dacht echt dat Podium boomloos was. Da's wel heel fijn, want ik heb al meerdere goede meningen over podium gehoord en mij spreken ze ook aan. Niets tegen boomloos hoor, maar ik denk dat voor lange afstanden en sporadisch een sprong boomloos niet ideaal is. Kan dit echter niet concreet staven, kan dus ook een hersenspinsel zijn haha ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:23

Zo zijn er ook hele volksstammen die voor lange afstanden en springen JUIST geen boom willen :P

Het is maar net waar je gevoel erbij ligt, het kan allebei goed werken en allebei niet goed werken, je moet toch altijd het juiste zadel voor een combinatie vinden en dat is niet per definitie met boom, zonder boom, flexibel of met welke soort kern dan ook :)

Sowieso bestaan er denk ik geen ideale zadels voor springen, betreffende de drukverdeling op het paard.
De vorm van de rug tijdens de sprong is zo extreem, daar doet een boom echt niet aan mee en zal een Podium ook niet doen. Ik vind het erg leuke zadels en ook heel leuk hoe je de boom helemaal aan kunt kleden tot het model zadel dat je wilt +:)+ Maar de pasvorm schijnt toch nog wel vrij lastig te zijn om goed voor elkaar te krijgen. Vooral ruiters van wat bredere paarden die graag Podium wilden hoorde ik daar altijd over, hoewel ik de laatste jaren eigenlijk nog maar opvallend weinig over Podium hoor, weet niet waarom dat is want de zadels zijn ècht heel leuk :j

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:26

Mijn paardje (kruising arabier, appaloosa en bwp tuiger) is een smal paardje met relatief hoge schoft en korte rug. De breedte zou dus normaal geen probleem mogen zijn.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:32

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:58

Oei hihi, wit is toch niet echt wat ik zoek :-p Dacht meer aan oranje, rood of geel qua afwerking of volledig dit kleur ;-) Maar ga ook Tekna onthouden, dank je wel!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:01

maximuss schreef:
Thorowgood heeft een model waar je de zweetbladen kunt aanpassen naar vzh, spring en dressuurmodel.

Welk type is dit? Zou me ook wel interesseren, aangezien ik naar een ander zadel op zoek ga, en twijfel tussen dressuur en vzh.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:03

DyDe schreef:
Oei hihi, wit is toch niet echt wat ik zoek :-p Dacht meer aan oranje, rood of geel qua afwerking of volledig dit kleur ;-) Maar ga ook Tekna onthouden, dank je wel!

Je moet er van houden, maar ik heb hem ook in het roze gezien :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:14

podium is idd met boom :j
kunststof hoeft trouwens absoluut niet te kraken zoals ik bovenaan ergens lees, ik heb jaren en jaren op verschillende thorowgood zadels gereden, nog nooit een kraker gehad :n
wel een wintec die kraakte, maar meer die niet kraakten , heb zelfs trouwens wel eens op lederen zadels gereden die harder kraakten dan de gemiddelde wintec.

maar podium heeft idd allerhande kleuren , maar die boom moet maar net passen bij je paard qua vorm, met de padding is wel wat aan te passen, maar het blijft een boom met een specifieke vorm.

boomloos zou ik niet direct afkeuren, ook voor langere/zwaardere ritten kan een boomloos de oplossing zijn, zolang je de goede combi zadel+pad+inlagen hebt voor jouzelf en paardlief.

maar kunststof = idd wintec, tekna, thorowgood (zelf vind ik thorowgood erg fijn zitten) knightrider had dacht ik ook een kunststof model
tekna heeft ook kleurtjes (in ieder geval wit en roze, maar geen idee of die roze er in normaal formaat is of alleen kindermaatjes)
podium heeft idd ook een bak met kleuren ( http://www.goedhard.nl/index.php?item=& ... 03&lang=NL )

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:35

Haha met roze val je wel op :D

Dank je Sonja_vR. Je helpt me erg met deze info! Podium spreekt me het meeste aan, dus zal volgend jaar eerst een zadelpasser van hun laten komen. Blijkt het niets te zijn, dan zoek ik een zadelpasser voor de andere merken!

Twijfel alleen of ik niet beter een "onafhankelijke" zadelpasser als second opinion er bij neem, om te voorkomen dat mij een verkeerd zadel aangepraat wordt.