iemand ervaringen met sprenger bitten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

iemand ervaringen met sprenger bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 19:04

Hallo,

Mijn paard heeft erg gevoelige mondhoeken. Nou ben ik natuurlijk een beetje gaan googelen en deze 2 bitten van Sprenger zouden de oplossing moet zijn voor kapotte mondhoeken. Nou vroeg ik me af of jullie hier ervaringen mee hebben en wat voor ervaringen. Op moment heb ik zelf een behoorlijk dikke bustrens enkel gebroken. dit ging een tijdje goed, maar hij krijgt nu weer last van zijn mondhoeken. Nou heb ik gelezen dat deze ook te groot kon zijn voor zijn mond, wat heel goed zou kunnen dus vandaar zou ik graag wat meer informatie en ervaringen willen horen.

Verder doe ik al veel op preventief gebied en laat ik geregeld osteopaat, sportmasseur en tandarts komen etc. Ik wil alleen graag kijken of ik me op dit gebied nog zou kunnen verbeteren. Maar ik ga niet zomaar een duur bit aanschaffen waar ik niet mee bekend ben.

Dus brand los.

groetjess

het gaat om deze 2 bitten waar mijn oog op viel.

sprenger Flex Control bit 18 mm
De Flex Control is een enkelgebroken watertrens waarvan het middenstuk met flexibel rubber omtrokken is. Het rubber zorgt ervoor dat de gevoelige delen in de paardenmond beschermd worden. Door de flexibiliteit van het rubber behoudt het bit een goede drukverdeling en kan het bit niet maximaal buigen. Hierdoor zorgt het bit voor een goede drukverdeling over de tong. Dit bit is geschikt voor gevoelige en sensibele paarden.

Turnado 2-Type 16 mm
De Turnado is speciaal ontworpen voor de ruiters die een enkelgebroken bit prefereren boven een dubbelgebroken bit en welke toch minder straf inwerkt in het gehemelte dan een traditioneel enkel gebroken bit. Het middenstuk is 45 graden naar voren geneigd zodat de ophouding sneller inwerkt op de tong en niet in het gehemelte. Mede door de draaiing van 45 graden naar voren, ligt het bit zeer goed in de mond, is de inwerking zacht voor het paard en stimuleert het de activiteit van de paardenmond. Het tussenstuk is gezandstraald, wat als enige reden heeft wanneer het bit in de winkel hangt, deze duidelijk te onderscheiden is van traditioneel enkelgebroken bitten. Na enkele keren gereden te hebben met deze Turnado, zal het gehele mondstuk weer 1 kleur en glans krijgen.
Het bit is geschikt voor paarden met lichte tongproblemen. Het uitsteken van de tong wordt bijna geheel verholpen.
Het 2-type systeem Turnado heeft de zijkanten van een bustrens maar de losse ronddraaiende ringen van de watertrens. De oplossing voor kapotte mondhoeken!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:10

Turnado heb ik geen ervaring mee, flexcontrol wel. Flexcontrol werkt echt, vanwege dat je deze niet de mondhoek in kan trekken, maar wel onafhankelijk aan beide kanten kan blijven inwerken :).

Effol heeft ook iets en dat heet mondboter, en dat werkt als een tierelier tegen kapotte/schrale mondhoeken. Dus mocht er toch onverhoopt een klein wondje zitten of ter preventie, werkt dat spul heel goed en herstelt de mondhoek snel :).

hetismij

Re: iemand ervaringen met sprenger bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:04

Ik heb geen ervaring met de bitten, maar wel met een paard met heel gevoelige mondhoeken. Het is helaas gewoon domweg uitproberen, uitproberen, uitproberen wat helpt. Andere neusriem, andere vorm bit, ander materiaal bit. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een best wel 'simpele' iet wat dikke dubbel gebroken watertrens van aurigan. In het begin even zoeken en hij liep er niet heel fijn op, maar de mondhoeken blijven dicht en het gaat steeds beter!

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 12:17

MissMiekjee schreef:
Turnado heb ik geen ervaring mee, flexcontrol wel. Flexcontrol werkt echt, vanwege dat je deze niet de mondhoek in kan trekken, maar wel onafhankelijk aan beide kanten kan blijven inwerken :).

Effol heeft ook iets en dat heet mondboter, en dat werkt als een tierelier tegen kapotte/schrale mondhoeken. Dus mocht er toch onverhoopt een klein wondje zitten of ter preventie, werkt dat spul heel goed en herstelt de mondhoek snel :).

Miss miekje bedankt voor je reactie. Ik ben namelijk erg aan het denken of ik dit bit zal aanschaffen namelijk. Maar wil graag weten of dit de moeite is gezien ik het nogal veel geld vind. Niet dat het straks niet werkt. Dat mondboter heb ik nooit eerder van gehoord dat is zeker de moeite waard. Zelf denk ik nu dat mij dikke bustrens enkelgebroken te groot en te dik is voor zijn mond. Welke dikte van de flexx control heb je?

Groetjes

estherrr1602

Re: iemand ervaringen met sprenger bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:29

Mijn paard ging teugel kreupel lopen op een sprenger ze zijn wat scherper vind ik. Zeker.paard wat gevoelig is in de mond geen optie