Fleece deken als winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Fleece deken als winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:16

hallo allemaal,

Dit kan misschien een domme vraag zijn.
Maar kan iemand mij vertellen waarom het goed , of slecht is om een fleece deken op te leggen als
warmte deken?

Ik heb zelf een licht gevoerde regendeken op mijn paard liggen.
Maar ik zie veel mensen die ( als hun paard op stal staat) enkel een fleece op leggen?

IS dit, goed of slecht?
Waarom ?

Mvg

rien10

Re: Fleece deken als winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:18

Ik vind het vervelend. Mijn ervaring is dat het gaat schuren/trekken op de schoft en er dan een soort brandplekjes ontstaan. Ook hebben flleecedekens meestal geen loopsplitten waardoor het trekken op de borst en schoft nog erger wordt. Bovendien hebben ze vaak geen singels en moet je een losse singel er op doen.

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:39

Als je een goede fleece deken hebt, die goed past en beweging vrijheid geeft. Dan kan dat op stal best een prima oplossing zijn.

Buiten niet, omdat het goed vocht op neemt en dus ook regen of water van een natte grond/bodem. Daarnaast is een fleece deken niet wind dicht (en niet water dicht).

Wel goed opletten dat de deken nergens schuurt of knelt uiteraard. En een fleece deken met singels heeft wel de voorkeur, zodat het ook goed blijft liggen. Maar dat geldt voor elke deken eigenlijk wel!

MarBriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:42

Mijn ervaring is ook dat een fleecedeken voor langere tijd niet fijn blijft liggen. Ook als deze in eerste instantie goed past rekt hij op termijn vaak wel uit. Fleecedeken gebruik ik daarom eigenlijk alleen om een bezweet paard na het rijden onder te laten drogen. Nog een nadeel is dat er van alles in de stof blijft hangen bij langer dragen (zoals vlas, zaagsel, stro en hooi!)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:44

Meestal trekt een fleecedeken strak op de borst en rond de schoft. Lijkt me dus niet echt lekker zitten. Ook zijn ze niet geschikt als buitendeken, omdat ze niet wind- en waterdicht zijn.