Naar de zadelmaker, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Naar de zadelmaker, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:02

Ik ga morgen naar de zadelmaker met het zadel van mijn IJslander. Ik ben van de zomer met mijn paard over/door een hindernis gevallen. Sinds dien loopt mijn paard niet zuiver. We hebben verschillende dingen geprobeerd maar zonder succes. Binnenkort gaat ze onder behandeling. Door die val die we hebben gemaakt heb ik het idee dat er ook wat mis is met het zadel. Ik heb verder weinig verstand van zadels en we hebben nu in de 5 jaar dat we het paard hebben en dus ook het zadel nog nooit laten na kijken. Dus al met al werd het wel eens tijd dat het zadel na gekeken word. Maar nu mijn vraag; waar moet je op letten? Waar gaat de zadelmaker naar kijken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:05

Je gaat zonder het paard naar de zadelmaker? Ik denk dat hij alleen kan controleren of het zadel nog heel is, dus of de boom niet gebroken is tijdens de val of andere rare dingen. Of het zadel nog goed ligt kan hij zo niet beoordelen..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:06

Ik heb niet heel veel verstand van zadels, wel vind ik het heel belangrijk dat de zadelmaker naar het zadel én het paard kijkt. Hij kan het zadel wel 'aanpassen' maar dan weet je alsnog niet of het goed ligt zonder paard..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:07

Ik neem aan dat ze zadelmaker bij jou komt kijken naar zowel paard als zadel?

Gydja

Re: Naar de zadelmaker, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:17

Nou we gaan met het zadel naar de zadelmaker om te kijken of er niets gebroken is tijdens te val. Ook gaan we kijken of het eventueel nodig is om het zadel opgevuld te laten worden. Als we daar meer informatie over hebben en het is nodig om wat aan het zadel te laten doen, om dan ook met het paard die kant op te gaan of hem naar ons te laten komen. We hebben zelf geen trailer dus even met je paard naar de zadelmaker gaat niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:19

Enige wat je dan dus kan doen is inderdaad controle op het zadel of het nog heel is van binnen. Vermoederlijk kan hij wel zeggen dat het ingezakt is en/of het opgevuld zou moeten worden, maar met zekerheid alleen als je het zadel en het paard aan hem laat zien.
Hier ook geen vervoer dus komt de zadelmaker aan huis ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:28

Dank :) Worden er ook vaak dingen gezegd die aan het zadel gedaan moeten worden terwijl het niet nodig is? Zodat de zadelmaker er geld aan verdiend? De een is wat netter dan de andere. Hoorde het laatst namelijk van iemand dat hij wat aan het zadel heeft laten doen terwijl het helemaal niet nodig was.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:32

Geen idee. Gewoon kritische vragen stellen als hij iets voorstelt waarvan jij denkt dat het niet nodig is.

Maar ik denk dat dit bezoek kort zal zijn. Of de boom is kapot en je zal een nieuw zadel moeten aanschaffen, of niet en dan moet hij toch echt het paard zien om te bepalen of er iets aangepast moet worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:33

Gydja schreef:
Nou we gaan met het zadel naar de zadelmaker om te kijken of er niets gebroken is tijdens te val. Ook gaan we kijken of het eventueel nodig is om het zadel opgevuld te laten worden. Als we daar meer informatie over hebben en het is nodig om wat aan het zadel te laten doen, om dan ook met het paard die kant op te gaan of hem naar ons te laten komen. We hebben zelf geen trailer dus even met je paard naar de zadelmaker gaat niet.

maar dat kan hij toch alleen zien als hij zowel paard als zadel ziet. Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:34

Oke! Bedankt voor de informatie :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:38

Caira schreef:
maar dat kan hij toch alleen zien als hij zowel paard als zadel ziet. Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord.

Ik wil graag weten of er niets gebroken is in het zadel. Is dit niet het geval kan ik mijn IJslander meteen mee nemen als we gaan kijken voor een zadel voor mijn shetlander. Alleen weten we nog niet wanneer we voor mijn shet naar een zadel gaan kijken. Dat hangt van de ouders van het verzorgertje af. Zei gaan namelijk een trailer regelen. Rijden word het voorlopig toch niet dus heel veel haast heeft het nou ook weer niet.

Hetzadel kraakt/piept ook na dat ik ben gevallen wat hij daarvoor nooit heeft gedaan. Dus dat is een van de redenen dat ik denk dat er wat mis is met het zadel. Ook maakt hij een zelfde soort geluid wat sommige ruinen maakt tijdens het lopen/rijden. Mijn IJslander is een merrie dus de kans is klein dat zei dat geluid maakt XD

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:42

Is het niet gewoon een plan als de zadelmaker naar jou toekomt?
Wat jij hier beschrijft lijkt me behoorlijk omslachtig, zadelmakers komen aan stal, checken zadel met paard en passen eventueel aan, ook met ruiter erop een zadel naar de zadelmaker brengen is als schoenen op marktplaats kopen...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:52

knollentuin schreef:
Is het niet gewoon een plan als de zadelmaker naar jou toekomt?
Wat jij hier beschrijft lijkt me behoorlijk omslachtig, zadelmakers komen aan stal, checken zadel met paard en passen eventueel aan, ook met ruiter erop een zadel naar de zadelmaker brengen is als schoenen op marktplaats kopen...

Daar heb je eigenlijk wel een punt. Ik zal hem bellen om te kijken wat hij zegt en om te kijken of hij binnenkort naar ons toe kan komen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:05

Kwaliteitscheck kan de zadelmaker natuurlijk ook zonder paard doen.
Als mijn zadelmaker een zadel moet controleren, dan begint ze altijd met de flexibiliteit van de boom in de lengte en bij de voorboom (kopijzer) te controleren. Daarvoor probeert ze het zadel een beetje “op te vouwen” in de lengte (lepel richting voorboom) en de voorzijde heen weer te bewegen. De boom moet stug zijn om te kunnen dragen, en als daar teveel beweging in zit is er dus iets mis.

Als dat ok is bevonden zet ze het zadel met de voorboom op 1 voet, en zet het recht omhoog voor haar been langs omhoog. Dan kijkt ze via de lepel en de zitting naar de voorboom. Op die manier kan zij zien of de boom recht of scheef is. Heb ook wel eens gehoord dat je dat zelf ook kan controleren door het zadel goed neer te leggen, en dan een leeg garenklosje van midden bovenkant lepel naar beneden laten rollen. Die moet dan in het midden uitkomen, en niet de afslag nemen. Maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Verder voelt ze bij een wolgevuld kussen naar de hardheid van het kussen. Het kussen moet lekker zacht en veerkrachtig zijn, en er mogen geen harde plekken, kuilen of bulten inzitten. Als het kussen zo hard is dat je er een spijker in kan slaan, of heel ongelijk aanvoelt, dan moet er een nieuwe vulling in. Dit kan je zelf ook voelen/controleren.

Singelstoten en beugelriemen kan je zelf ook goed controleren op scheurtjes (zou je ook regelmatig moeten doen!), of alle stiksels er nog goed uitzien en of de beugelriemen nog gemakkelijk van de haken kunnen schuiven.

Vraag de zadelmaker hoe hij tot een bepaalde conclusie komt. En je kan natuurlijk vragen dezelfde test te doen bij een goed zadel, zodat je het verschil kunt zien/voelen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:24

Roodvos schreef:
Kwaliteitscheck kan de zadelmaker natuurlijk ook zonder paard doen.
Als mijn zadelmaker een zadel moet controleren, dan begint ze altijd met de flexibiliteit van de boom in de lengte en bij de voorboom (kopijzer) te controleren. Daarvoor probeert ze het zadel een beetje “op te vouwen” in de lengte (lepel richting voorboom) en de voorzijde heen weer te bewegen. De boom moet stug zijn om te kunnen dragen, en als daar teveel beweging in zit is er dus iets mis.

Als dat ok is bevonden zet ze het zadel met de voorboom op 1 voet, en zet het recht omhoog voor haar been langs omhoog. Dan kijkt ze via de lepel en de zitting naar de voorboom. Op die manier kan zij zien of de boom recht of scheef is. Heb ook wel eens gehoord dat je dat zelf ook kan controleren door het zadel goed neer te leggen, en dan een leeg garenklosje van midden bovenkant lepel naar beneden laten rollen. Die moet dan in het midden uitkomen, en niet de afslag nemen. Maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Verder voelt ze bij een wolgevuld kussen naar de hardheid van het kussen. Het kussen moet lekker zacht en veerkrachtig zijn, en er mogen geen harde plekken, kuilen of bulten inzitten. Als het kussen zo hard is dat je er een spijker in kan slaan, of heel ongelijk aanvoelt, dan moet er een nieuwe vulling in. Dit kan je zelf ook voelen/controleren.

Singelstoten en beugelriemen kan je zelf ook goed controleren op scheurtjes (zou je ook regelmatig moeten doen!), of alle stiksels er nog goed uitzien en of de beugelriemen nog gemakkelijk van de haken kunnen schuiven.

Vraag de zadelmaker hoe hij tot een bepaalde conclusie komt. En je kan natuurlijk vragen dezelfde test te doen bij een goed zadel, zodat je het verschil kunt zien/voelen.

Heel erg bedankt voor alle informatie. Fijn om te horen wat ik kan verwachten. :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 22:54

Het ging gisteren nog anders dan verwacht XD Komen we aan: Gesloten...daar schieten we mee op.

Ik heb ook nog een veelzeidighed zadel in de zadelkamer hangen die niet meer gebruikt word. Kan een zadelmaker vertellen welke maat het is en wat voor zadel het verder is en welke waarde hij heeft? Neem aan van wel maar kan je ook zelf zien welke maat het zadel heeft? Ik heb het zadel van onderen tot boven geïnspecteerd maar kan enkel het merk vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:36

Gezien je schrijft dat je paardje niet zuiver loopt en binnenkort behandeld wordt raad ik je met klem aan om een zadelmaker thuis te laten komen. (de meeste komen ook gewoon aan huis, daar hoef jij niet voor op pad) Het is heel belangrijk in het herstelproces van je paard dat het zadel goed op zijn rug ligt. Dat is voor elk paard belangrijk, maar helemaal als je paard al wat mankeert.

Dus ik zou daar echt niet te lang mee wachten. Als je wil rijden, zorg dan dat je een goed passend zadel hebt.

Nog even antwoord op je laatste vraag: Ja een zadelmaker kan zijn welke maten een zadel heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:44

Gydja schreef:
Het ging gisteren nog anders dan verwacht XD Komen we aan: Gesloten...daar schieten we mee op.

Ik heb ook nog een veelzeidighed zadel in de zadelkamer hangen die niet meer gebruikt word. Kan een zadelmaker vertellen welke maat het is en wat voor zadel het verder is en welke waarde hij heeft? Neem aan van wel maar kan je ook zelf zien welke maat het zadel heeft? Ik heb het zadel van onderen tot boven geïnspecteerd maar kan enkel het merk vinden.

Ja, dat kan je prima zelf opmeten. Even rolmaatje meenemen naar stal en meten maar. Hier staat hoe:
[HAR] Opmeten van een zadel

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 10:29

Roodvos schreef:
Gydja schreef:

Ja, dat kan je prima zelf opmeten. Even rolmaatje meenemen naar stal en meten maar. Hier staat hoe:
[HAR] Opmeten van een zadel

Oh dankje! *\o/*

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:41

Naar de zadelmaker toe gegaan, zonder paard. Paard mee nemen was ook helemaal niet nodig geweest want mijn voorgevoel was juist en de boom is stuk. Kan ook niet gemaakt worden :( Dus word een nieuw zadel kopen.

Weet iemand waar je niet al te dure ijslander zadels kunt kopen? Marktplaats heb ik al afgezocht maar zit niets bij wat ik zocht. Ook de bokt markt heeft niets wat ik zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:45

Rondbellen naar zadelmakers voor een goede 2e hands. Goedkoop is duurkoop.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:46

Yvank_ schreef:
Rondbellen naar zadelmakers voor een goede 2e hands. Goedkoop is duurkoop.

Hoeft niet zo zeer echt goedkoop te zijn. Maar ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan een zadel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:48

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:50

Dankje! Ga ik zeker even naar kijken :)
Ja vind ik ook. Logisch dat ze er last van heeft tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:52