nombrado schreef:Wat ik zo kan zien aan de foto op het westernzadel is dat je extreem naar achter zit, hangend in je lendenen . je benen optrekt en je bekken /rug vastzet.
Met een dressuurzadel zit je anders.
dan hoor je alles los te kunnen laten in je spiergroepen.
Bedankt voor de vele tips! Dit zijn nou ook de zaken die ik zelf niet zie of voel als ik aan het rijden ben. Ik vermoedde wel dat ik me ergens vastzet als ik rij, maar ik kan niet goed duiden hoe dat komt.
Toch moet ik zeggen dat ik het op een dressuurzadel geen 10 minuten uithou,dat ik op een springzadel toch minder last lijk te hebben. Of is dat net omdat ik mijn bekken zo vastzet?
nombrado schreef:Het beste is om dit zelf te oefenen, zadelloos, zonder iets tussen jou en je paard (hooguit een pad)
Dan kan je precies voelen wanneer je recht en in balans goed op je paard kan zitten en ontspannen mee kan balanceren op je paard.
Dit heb ik ooit een paar lessen geprobeerd, maar helaas bleek zonder zadel niet echt een optie voor ons. Ik ben van het type dat niet dik te krijgen is, en mijn paard zijn ruggegraat is ook redelijk goed voelbaar. Daardoor span ik me enorm op en lukt het niet om te ontspannen. Is een boomloos (barefoot-type) zadel misschien een optie om mee te oefenen?