Zadelpassen deel 101: de rug van de ruiter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Zadelpassen deel 101: de rug van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 06:12

Hallo bokkers,

Ik heb een -misschien iets minder standaard- zadelprobleem, namelijk dat ik heel moeilijk een zadel vind waar ik zelf geen rugpijn van krijg.
Misschien even vermelden dat ik buiten het paardrijden om geen rugklachten heb, in de winter rijd ik een aantal maanden bijna niet en dan ben ik pijnvrij.

Mijn paard is een arabier, maar gelukkig ééntje met een makkelijke rug. Niet extreem kort, afhankelijk van de vorm van de kussens kan hij een 17" en vaak zelfs een 17'5" hebben. Ook niet extreem rondgeribd, een zadel met boommaat 33 is vrijwel altijd passend te krijgen. Dit maakt het natuurlijk makkelijker om zadels te testen.

Het probleem ligt echter bij mezelf, ik vind maar geen zadel waarin ik zelf goed zit.
Ik reed al 2 jaar in het westernzadel dat ik bij mijn paard meekreeg, daarvan kreeg ik wel rugpijn, maar niet zo erg dat ik niet meer kon rijden. Af en toe wil ik echter een sprongetje nemen, en dat lukt niet met een westernzadel. Daarom ben ik op zoek naar een engels zadel dat voor ons beiden goed zit.

Sinds een goeie maand heb ik er een Saint Lourdes Modena veelzijdigheidszadel op gehad, maar daarmee ben ik na een week volledig kreupel van de pijn in mijn rug (zo erg dat rijden gewoon niet meer lukt)
Gelukkig heb ik een springzadeltje van een stalgenoot kunnen testen, een BR Jos Lansink, waarin ik minder pijn had. Daarom heb ik nu als tussenoplossing een Wintec 500 Jump, waarmee de rugpijn niet erger wordt maar helaas ook niet overgaat.

Zou het kunnen zijn dat ik naar een zadel met een echt vlakke zit moet gaan zoeken? Beide springzadels die ik getest heb zijn zadels met een middendiepe zit, een echt vlakke zit heb ik nog niet kunnen testen.
Het probleem is echter dat ik eigenlijk geen springzadel wil, want ik zou graag nog af en toe een dressuurproefje meepikken.

Iemand die mij kan helpen bij het vinden van het juiste zadel?

mag

Re: Zadelpassen deel 101: de rug van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 06:26

Het eerste wat ik me afvraag is ligt het wel aan je zadel? Is je houding goed?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:24

Herkenbaar probleem. Ik had alleen wel buiten het rijden ook rugklachten, maar na het rijden meer.
Pasvorm van je zadel is weldegelijk belangrijk. Maar helpt je alleen als je daarin correct zit.
Maar om correct te zitten is het wel belangrijk dat je lijf je ook correct kan laten zitten.
In mijn geval bleek ik een behoorlijke scheefstand te hebben in mijn bekken. Wat ik jaren lang gecompenseerd had met mijn oppervlakkige spieren. Heb goede instructie maar nooit iemand die het zag.
Div fysios en osteopaten gehad. Maar mijn klachten kwamen steeds weer terug.
Tot ik bij Jannet van Wijk ruiterfysio.nl kwam. Wat een verademing, geen klachten meer, ga beter zitten dus fijner rijden, advies gekregen over pasvorm zadel voor mij en goede oefeningen om mijn lijf goed te houden.
Zeker een aanrader!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:05

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 10:56

Interessant artikel!

Wat mijn houding betreft, ik zou niet durven beweren dat ik goed zit maar heb ook niet het gevoel echt belabberd te zitten... Krijg er in elk geval nooit opmerkingen over.
Ik heb enkel een foto met mijn westernzadel, maar dit is hoe ik daarop zit:

Afbeelding

Ik zal binnenkort eens kijken voor foto's met een ander zadel.

Met het Saint Lourdes zadel heb ik het gevoel dat ik constant voorover val, ik kan in dat zadel niet netjes op mijn kont gaan zitten maar zit eerder op m'n doos. Kan het zijn dat mijn klachten daardoor erger worden?

Fysio lijkt me wel heel interessant, ik heb echter het gevoel dat mijn klachten zeker voor een deel zadel-gerelateerd zijn en denk dat ik dat deel van het probleem moet oplossen om aan mijn houding te kunnen werken.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:32

Yoga, dat werkt ook erg goed!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:34

Waar in je rug heb je pijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:29

Het is maar net wat voor een zadel je wilt of welke discipline je rijd.
Met western hoor je wat meer in stoelzit te zitten met je benen naar voren wijzend.
met dressuur kan je rechtop zitten met je bekken recht, rug recht en benen afhangend (beste voor je houding)
Wat ik zo kan zien aan de foto op het westernzadel is dat je extreem naar achter zit, hangend in je lendenen . je benen optrekt en je bekken /rug vastzet.
Met een dressuurzadel zit je anders.
dan hoor je alles los te kunnen laten in je spiergroepen. (en ik beweer niet dat je slecht zit hoor, maar het is vaak een combinatie zadel/ruiter wat niet past)

De zit van de ruiter is een beetje een ondergeschoven onderwerp geworden ! helaas! Waar je vroeger nog zonder handen aan de longe zitles kreeg, is het nu nauwelijks meer ergens te vinden.
Het beste is om dit zelf te oefenen, zadelloos, zonder iets tussen jou en je paard (hooguit een pad)
Dan kan je precies voelen wanneer je recht en in balans goed op je paard kan zitten en ontspannen mee kan balanceren op je paard.
Verder is natuurlijk een goed passend zadel (voor ruiter en paard) ook van belang
Een western zadel is er niet op gemaakt om een prachtige hoog van de grond komende uitgestrekte draf in te laten zien. Het is in draf de jog, of galop/stap. Dat zie je net zo bij de spaanse vaquera zadels.
Als het paard dan in een uitgestrekte draf beweegt , stuitert de ruiter alle kanten op ;-)

Het is wel eens leuk om dit als nieuw onderwerp in zit, disciplines en verschillende stromingen verder uit te diepen.
Maar in elk zadel hoor je als ruiter ontspannen en diep te kunnen zitten en mee te balanceren in de beweging van een paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:59

oja, een springzadel is de boom zo gemaakt dat je je bekken kantelt om zo in verlichte zit over de hindernis te kunnen gaan. Dit gaat ook op voor een veelzijdigheid model (alhoewel dit niet voor alle merken geld)
Voor het recht (dressuurmatig) zitten is het van belang dat je zitbeenknobbels niet gehinderd worden door een bv springmodel zadel. Daar krijg je echt rugpijn van.
(omdat je bekken continue de klappen opvangen van je zadelvorm)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:28

Ik ben ook een ramp qua zadels met mijn rug, en spijtig genoeg heeft mijn paard ook een moeilijke rug. Hier was de oplossing: proberen, proberen en verder proberen. Uiteindelijk een zadel gevonden met inderdaad een vlake zitting (wel dressuur)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:40

Hier toch af en toe een keertje naar de osteopaat kan al schelen in de rugpijn met rijden. Daarnaast heb ik op tot nu toe alle springzadels pijn gehad, op een dressuurzadel heb ik geen last omdat ik daar duidelijk minder belastend op zit

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:11

nombrado schreef:
Wat ik zo kan zien aan de foto op het westernzadel is dat je extreem naar achter zit, hangend in je lendenen . je benen optrekt en je bekken /rug vastzet.
Met een dressuurzadel zit je anders.
dan hoor je alles los te kunnen laten in je spiergroepen.

Bedankt voor de vele tips! Dit zijn nou ook de zaken die ik zelf niet zie of voel als ik aan het rijden ben. Ik vermoedde wel dat ik me ergens vastzet als ik rij, maar ik kan niet goed duiden hoe dat komt.

Toch moet ik zeggen dat ik het op een dressuurzadel geen 10 minuten uithou,dat ik op een springzadel toch minder last lijk te hebben. Of is dat net omdat ik mijn bekken zo vastzet?

nombrado schreef:
Het beste is om dit zelf te oefenen, zadelloos, zonder iets tussen jou en je paard (hooguit een pad)
Dan kan je precies voelen wanneer je recht en in balans goed op je paard kan zitten en ontspannen mee kan balanceren op je paard.

Dit heb ik ooit een paar lessen geprobeerd, maar helaas bleek zonder zadel niet echt een optie voor ons. Ik ben van het type dat niet dik te krijgen is, en mijn paard zijn ruggegraat is ook redelijk goed voelbaar. Daardoor span ik me enorm op en lukt het niet om te ontspannen. Is een boomloos (barefoot-type) zadel misschien een optie om mee te oefenen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:21

Je zou gewoon zo een wollen pad kunnen proberen. Dan heb je in ieder geval geen schade van de paarden die wat puntiger zijn in de schoft en schraal op de rug. Ze hoeven niet zo duur te zijn. Alleen adviseer ik er geen beugels aan te doen, zodat je echt op je balans leert rijden (en zo je middelpunt leert vinden) Doe dat wel eerst in stap en rustige draf
als je paard recht is dan merk je dat zijn bewegingen vloeiender worden en minder schokkerig...+ jij ze beter kan opvangen in jou lendenen
Het is een wisselwerking: paard zet vast , ruiter zet vast....Wat er eerst is weet ik niet :-)
Maar ik begin altijd bewust met mijzelf te ontspannen, waardoor ik beter voel wat het paard nog nodig heeft recht te worden in de bewegingen.
Langzaam tempo.....Liefst teugels zo los mogelijk (of lang) en voelen maar (als dat kan met je paard)

Ik doe dit zeker 1 a 2x per week. En het bewust worden van mijn zit, en bewust worden van de bewegingen van mijn paard en die te kunnen helpen corrigeren.