Zadelmaker, hoe werkt het over het algemeen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Zadelmaker, hoe werkt het over het algemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:28

Hallo,

ik heb het paard dat ik 2 jaar gereden heb van de week over gekocht.
Ze heeft dit jaar een veulen gehad, deze is een week of 3 geleden afgespeend.
In december 2013 ben ik gestopt met het rijden ivm de dracht.
Mei dit jaar ben ik haar weer op gaan pakken, eerst paar keer aan de longe, en daarna
onder het zadel. Ik rijd haar 3 keer per week. Na de dracht was ze uiteraard veel minder bespiert,
flinke buik en weinig conditie. Nu begint dat uiteraard weer te veranderen, en het zadel ligt niet meer lekker. Nu ze van mij is, wil ik vandaag de zadelmaker bellen, en las een rij pauze in en ga even aan de
longe aan de slag met haar.
Het zadel schuift dusdanig naar voren dat haar schouder niet meer vrij ligt.
Probleem is, dat het zadel nu aangepast moet worden, maar zij nog niet in sportconditie is zeg maar,
en het zadel over een maand of 3 weer aangepast moet worden wanneer zij goed in goede conditie en bespiering is. Wachten tot dan vind ik geen optie, het ligt nu niet lekker en anders krijgen we straks lichamelijke problemen of verzet.

Hoe gaat een zadelmaker hier normaal mee om? Is dat zeg maar een soort van pakket, nu een kleine aanpassing en dan komt hij terug en krijg je een eindrekening? Of betaal je gewoon per keer?
En is dat dan contant ter plaatse afrekenen of op rekening? Want ik neem aan dat hij van te voren niet weet wat hij precies moet doen en hij waarschijnlijk het zadel mee moet nemen?

Ik neem aan dat je dan gewoon even geen zadel tot je beschikking hebt?

Ik bel hem vanmiddag en dan leg ik het uiteraard ook allemaal aan hem voor, maar ben toch graag een
beetje ingelicht van te voren en wie weet hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

Mijn nicht heeft 2 jaar geleden namelijk onenigheid gehad met haar zadelmaker en zijn afspraken niet nagekomen e.d en dat wil ik uiteraard allemaal voorkomen.

Bedankt!

Gitana

Re: Zadelmaker, hoe werkt het over het algemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:32

Mijn zadelmaker stelt vooraf een prijs vast (ongeveer).
Dan neemt hij hem mee en belt hij als hij klaar is.
Dan neem ik contant geld mee en ruilen we geld met zadel.
Pinnen kan je daar trouwens ook.
Er zal wel verschil in zitten maar zo doet die van mij het.
Hij vraagt geld per keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:33

Je betaald per keer, Maar vaak kan de zadelmaker wel wat rekening houden met evt. veranderingen. Wanneer je dit ook van te voren aan geeft, kunnen ze het zadel iets breder laten en nu met een bontje rijden. Tot ze weer in vorm is en dan zonder bontje bijv.

Helaas zul je waarschijnlijk 2 keer moeten gaan. En helaas zijn zadels simpel weg geen goedkope artikelen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:36

Bedankt voor de reacties. Dan kan ik dus al aan de telefoon straks vragen of hij een inschatting kan maken van de kosten ongeveer aan de hand van mijn verhaal. Met een bontje of pad eronder voor nu is geen oplossing, heb hier van de week na de les naar gekeken met mijn instructrice maar het zadel komt echt heel hoog te liggen, en te nauw op de schoft zeg maar. Doe ik liever niet. Maar als je bedoeld na de eerste aanpassing tot definitieve aanpassing kan ik dat overleggen met de zadelmaker ja.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:37

1 ding over zadelmakers, er lopen ontzettend veel kwakzalvers tussen.
Dit geld net zo voor tandartsen hoefsmeden etc etc.

Verdiep je eerst zelf eens in hoe een zadel moet liggen op een paard.
Zodat je eerder een kwakzalver kan herkennen.

Ik vond dat in dit filmpje het concept wel redelijk word uitgelegd
http://www.youtube.com/watch?v=Ffsz53UwLF0

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:38

Mijn zadelmaker deed het ter plekke. In mijn ogen ideaal want hij kon altijd nog even terug om te passen en te kijken of hij op de goede weg was.
Ik betaalde gewoon contant bij hem. Zadel aanpassen lag meestal rond dezelfde prijs dus ik zorgde altijd dat ik daarvoor genoeg geld bij me had. Was het echt duurder geworden had ik altijd wel iets kunnen lenen van de staleigenaar of even snel langs de pinautomaat kunnen rijden terwijl hij bezig was.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:44

De meeste zadelmakers hebben wel een lijstje
Kieffer boom aanpassen kost dit
Nieuwe vulling dit
Vulling aanpassen dit
Nieuwe singelstoten etc

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:45

Sonador schreef:

Ik denk dat je het dan over zadelpassers hebt want zadelmakers zijn gediplomeerd en weten mi toch wel waar ze het over hebben. Interessant filmpje trouwens.

Laats nog een stukje gelezen in een ander topic hierover.. Vraag dus altijd naar de opleiding/papieren van je zadelpasser. Het is een vrij beroep dus elke idioot mag zich zadelpasser noemen zonder echt kennis van zaken te hebben.

Mijn zadelmaakster is onlangs geweest en mijn paard is nogal al teruggevallen na blessures dus ze adviseerde me voorlopig met een pad en bontje te rijden omdat de bespiering op de schoft / rug wat weggevallen is en over enkele maanden opnieuw te kijken of dit nog nodig is en of er evt. een andere boom in moet.
Uiteraard hebben we gepast, gekeken / gereden met andere boom met pad zonder pad met bontje enz..
Ik heb de visitekosten betaald en verder hoefde er volgende keer niets betaald te worden mits ze het zadel moet opvullen of op een andere manier bewerken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:46

Oh ja opvullen doen de meeste ook ter plaatste om direct te kunnen kijken hoe het ligt. Een boom wisselen ook maar de boom verstellen kan niet ter plaatste.

Dat het zadel naar voren schuift kan evt. ook met een andere singel opgelost worden of de stoten anders bevestigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:50

Je zult het moeten overleggen.
Ik geef zelf nog wel eens een huurzadel mee bijvoorbeeld.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:57

Ik heb 10 maanden lang met verschillende leenzadels gereden, tot mijn paard zo stabiel was dat ik er één durfde aan te schaffen. Behalve de aanschaf van mijn definitieve zadel heeft dit mij niets gekost.
De enige investering die echt nodig is (imo) is een goede zadelmaker zoeken en hier tijd in investeren. Mijn zadelmaker (Herman van CountryMill) komt niet altijd op locatie, dus wij wisselden het af. De ene keer ging ik met de trailer naar hem, weer een andere keer kwam hij naar mij.
Het niet hebben van vervoer vind ik persoonlijk een hele slechte reden om niet voor de beste zadelmaker te kiezen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:43

Tabaluga12 schreef:
Sonador schreef:

Ik denk dat je het dan over zadelpassers hebt want zadelmakers zijn gediplomeerd en weten mi toch wel waar ze het over hebben. Interessant filmpje trouwens.

Laats nog een stukje gelezen in een ander topic hierover.. Vraag dus altijd naar de opleiding/papieren van je zadelpasser. Het is een vrij beroep dus elke idioot mag zich zadelpasser noemen zonder echt kennis van zaken te hebben.

Zowel zadelpasser als zadelmaker is een vrij beroep. Dat iemand zadelmaker is betekend niet gelijk dat die beter is dan een zadelpasser. Dus je zadelmaker checken is ook een goed idee.

Wat betreft de vraag van de ts; zou inderdaad nu iemand naar je zadel laten kijken en alles uitleggen. Verder ligt het helemaal aan de ligging van je huidige zadel, mocht hij alleen iets te breed zijn dan kan je tijdelijk met een druk verdelende pad rijden.