Rammelen met bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scratch

Rammelen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 22:03

Hallo allemaal,

Wie heeft er tips voor mij. Ik rijd een 7 jarige merrie die extreem gefocust is op haar bit. Het is niet meer nageven maar echt alleen bezig zijn met haar mond. Als ik wat spanning geef op de teugel word het minder maar dan gaat ze nog meer met haar neus naar haar borst en begint dan weer te knabbelen. Haar focus op benen en teugels is dan zo laag dat het vervelend rijden is. Ik heb haar met dubbel gebroken trens en Myler bit gereden en ze doet het bij beide. Ze is wel "gevoelig" in haar mond (reageert op lichte teugelhulpen). Ik rijd haar ook bitloos maar dan reageert ze weer slecht op de teugelhulp (minder stelling te rijden).
Wie heeft er tips voor een goed bit en hoe ik het het beste kan meten. En heeft iemand ervaring met een Rambo Micklem hoofdstel?

Groetjes, Jolanda

dresjoepie

Re: Rammelen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 06:32

Is er weleens naar de tanden gekeken ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:26

Is ze weleens met een volledig ongebroken bit gereden?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:31

ik volg even want heb dit ook bij mijn paard. Niet zo extreem als die van jou maar als ze nog maar het minste last van stres heeft doet ze dit ook.

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:51

Gebit is nagekeken en in orde. Ik rijd haar vier dagen in de week en het is mijn verzorgpony. De eigenaresse vind alles goed wat ik met haar doe....grondwerk, bitloos, WE-training en vrijheidsdressuur. Mijn grootste zorg bij een stang (wat waarschijnlijk wel het probleem oplost maar ze is er nooit mee gereden) is dat ze drie dagen af en toe in lessen met kinderen meeloopt! Lijkt me niet verstandig die kinderen met stang te laten rijden maar ik ben bang dat ze nog meer problemen geeft als ik met stang rijd en ze in de les met trens loopt. En stress is het niet....het is een obsessie...ze pakt het bit uit mijn handen! Het lijkt wel een baby die een speen wil ;-)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:09

Mijn paard deed dit ook, vrijwel continu. Om moedeloos van te worden is het -O- . De oplossing bij ons ligt in een combinatie van goed tuig, de eerste stap, en het nemen van les. Bij rommelen moet ik hem naar voren rijden en bij de les houden. Paard deed het eerst vrijwel de hele rit, maar nu alleen nog op momenten dat hij zich vreselijk druk maakt. *\o/*

Het tuig wat echt super werkt bij hem is een combinatie van hoofdstel en bit. Bit werkte niet goed genoeg met een ander hoofdstel en andersom. Nu rij ik met een myler bit, level 2 en het rambo micklem hoofdstel. Het hoofdstel zit veel steviger om het hoofd en is uit een deel gemaakt zodat er zo min mogelijk ruis is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:14

Een ongebroken bit is niet scherper dan een gebroken bit. Een stang heeft scharen en dus hefboomwerking. Er wordt zelfs geopperd dat een ongebroken bit het zachtste is. Een micklem is inderdaad een zeer goed hoofdstel.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:16

Zoals hierboven een ongebroken trens is geen stang!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:26

Inderdaad een ongebroken trens. Sommige paarden kunnen juist niet tegen dat gewiebel in de mond en hebben veel meer "houd vast" aan een ongebroken bit. De werking is (juist) niet scherper of sterker dan een gebroken trens.

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:16

Dank voor de tips!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:40

Ongebroken trens zoals hierboven genoemd of een dikke enkelgebroken bustrens. Paarden die snel wat bang in de mond aanvoelen rijd ik het liefst met dikke enkelgebroken bustrens. Merk toch best vaak dat paarden erachter gaan lopen wanneer er een te dun bit wordt gebruikt.

Simpelste wat er is: holle dikke bustrens van Harry's Horse. http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... trens.html

Een massieve bustrens (is wat zwaarder van gewicht) willen ze ook nog wel eens fijn vinden, kwestie van proberen.

En even het verschil, ongebroken trens: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... roken.html

Ziet er niet onaardig uit toch? :)

En een stang: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... stang.html

Wil je een watertrens, kun je Sprenger Flexcontrol proberen: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... trens.html

Micklem hoofdstel is fijn, dus ook dat kun je overwegen :j .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:05

Heb ook zo'n wiebelaar. Ben persoonlijk niet zo van het experimenteren met bitten en rijd mijn paarden standaard met een dubbelgebroken sprenger trens. Maar deze merrie loopt daar echt niet lekker mee, ze blijft wiebelen, knagen en gooit soms haar tong over het bit. Met een heel lichte, stabiele verbinding rijden scheelt al iets maar lost het gefruts met het bit niet op. Bitten die ik heb geprobeerd: holle bustrens enkelgebroken, watertrens met leer omkleed, gewone rvs trens, dunne zware trens van speciaal metaal. Gisteren maar eens een ongebroken trens geprobeerd en dat ging verbazend goed. Is wat zwaar maar dat geeft denk ik juist stabiliteit. Ze vond het eerst maar raar dat ze het bit niet alle kante op kon bewegen maar dat wende snel. Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid van het effect maar vooralsnog lijkt ook hier een ongebroken bit de oplossing!