welke springschoenen voor in de paddock?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

branki

welke springschoenen voor in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 07:17

Ik heb een jonge arabier die nu voor de 2e keer een voorijzer heeft afgetrapt.
Hij doet dit in de paddock. Op zich is hij vrij rustig, maar zo af en toe gaat hij even helemaal uit zijn dak. En dan gaat het echt hard en onbenullig.

Straks komt de smid om het ijzer er weer onder te maken en dan overleg ik ook even met hem wat we nu het beste kunnen doen.
Ik zit er aan te denken om hem in de paddock springschoenen aan te doen. Zeker ook nu we richting winter gaan en hij toch meer in de paddock dan in de wei zal lopen.
Ik heb echter totaal geen ervaring met springschoenen.

Welke springschoenen zouden geschikt zijn voor in de paddock. De bodem is altijd mooi droog, maar wordt door Eudis flink omgeploegd dus er komt zand tussen.
Ook verveelt Eudis zich nogal snel en zal zeker gaan proberen om die schoenen uit te peuteren.

Iemand tips wat geschikt zou kunnen zijn?

Capriootje

Re: welke springschoenen voor in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:15

Ik vind zelf de kunstlederen van Eskadron erg fijn en ook wel belangrijk; erg sterk!
Zijn niet de goedkoopste maar gaan hier het langste mee. :)

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:23

neopreen van epplejeck leven hier nog steeds,
kunstleren van eskadron al kapot, van br ook en andere merken redden het ook niet

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:30

Neopreen van eppeljeck kreeg die van mijn schuurplekken van!
Br gaat redelijk lang mee.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:33

Die van ej kreeg mijne ook plekjes van inderdaad.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:39

Een springschoen zorgt er niet voor dat een ijzer er niet afgetrapt kan worden. Anders zou dat wel een super oplossing zijn. Het komt eerder van een mulle bodem. Misschien heb je geluk hoor en reageert je paard op de springschoenen en word het wat sneller met het voorbeen wegzetten.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:40

Herman97 schreef:
Een springschoen zorgt er niet voor dat een ijzer er niet afgetrapt kan worden. Anders zou dat wel een super oplossing zijn. Het komt eerder van een mulle bodem. Misschien heb je geluk hoor en reageert je paard op de springschoenen en word het wat sneller met het voorbeen wegzetten.

Natuurlijk wel, dat is juist waar een springschoen voor bedoeld is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:45

Arielle_ schreef:
Herman97 schreef:

Natuurlijk wel, dat is juist waar een springschoen voor bedoeld is!

Euhm, nee daar is hij helemaal niet voor bedoelt. :?
Springschoenen zijn bedoelt om de kroonrand te beschermen bij balken aftikken en eventueel de hoefballen voor te beschermen tegen aantikken. Als een springschoen in beweging over de takken van het ijzer vallen zijn ze in mijn beleving zeker te groot wat het risico op plekken in de kootholte verhoogd.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:56

Bij mijn paard werkte een springschoen perfect tegen het aftrappen van ijzers. Ben al verschillende ijzers kwijtgeraakt toen ik nog geen springschoenen gebruikte. Daarna nooit meer.
Zelfs de hoefsmid adviseerde het :j

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:57

Gimmick11 schreef:
Bij mijn paard werkte een springschoen perfect tegen het aftrappen van ijzers. Ben al verschillende ijzers kwijtgeraakt toen ik nog geen springschoenen gebruikte. Daarna nooit meer.
Zelfs de hoefsmid adviseerde het :j

Bij hetzelfde :j Ook al zijn ze daar misschien niet voor gemaakt, het werkt wel!

Dit topic gaat om geschikte springschoenen voor in de paddock, niet om de werking ervan en waar ze voor gemaakt zijn..

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:02

Eskadron zijn super fijn. Heb ook zijn paardje die helemaal los gaat in de paddock

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:34

Het werkt omdat een paard reageerd omdat hij iets om zijn been heeft dus sneller met zijn been is in een beweging. Maar een springschoen is daar niet voor bedoeld. Hij is bedoeld om de bal van de hoef te beschermen.

Je kunt het altijd proberen of het bij jou paard ook werkt.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:42

Ik heb deze: http://www.piafferuitersport.nl/beenbes ... zendkosten
Vooral fijn dat je af kan spoelen en af kan drogen, ze nemen geen water op. En geen schuurplekken ontdekt bij mijn (gevoelige) paard. Ook bij mij waren ze om het aftrappen van ijzers op het land/in de paddock te voorkomen. Speciaal beslag was erg wennen.. binnen drie dagen twee ijzers eraf was niet de bedoeling. Met schoenen om gelukkig niet meer gebeurd.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:46

Herman97 schreef:
Het werkt omdat een paard reageerd omdat hij iets om zijn been heeft dus sneller met zijn been is in een beweging. Maar een springschoen is daar niet voor bedoeld. Hij is bedoeld om de bal van de hoef te beschermen.

Je kunt het altijd proberen of het bij jou paard ook werkt.

Wat adviseer jij dan voor paarden die continue ijzers aftrappen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:50

Ik gebruik ze ook gewoon tegen de ijzers aftrappen als ik ze buiten gebruik hoor!
Madam heeft soms zo een grote uitgestrekte draf dat binnen 3 passen het eijzer eraf ligt.
Dus als ze een dag drukker is gaan ze gewoon aan voor bestwil van de ijzers.
Werkt goed!

Ik zou gewoon goedkope rubberen nemen, daar kan je het zand vanafspoelen makkelijk zonder dat er wat achter blijft.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:08

Als ik een passende oplossing had melde ik het meteen hier .... bij ons liggen er ook vaak ijzers af. Wel vaak bij hetzelfde paard. Volgens de smit is het gewoon lompheid en jongheid van het paard. Vind het ook wel bij hem passen. Hij staat soms ook op de wasplaats op zijn eigen voeten ..... ken jou paard niet maar misschien is die van jou ook zo. Of misschien is je paard erg druk in de paddock en trapt hij ze er dan af ..... De smit heeft bij ons de ijzers iets ronder gelegd zodat de takken van de ijzers niet zo "uitsteken".

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:44

Hier ook van alles geprobeerd maar de rubberen schoenen van Norton vind ik het fijnst.

Ik koop altijd een hele grote maat en de schoen hangt dus op de grond en dus ruim over de takken van zijn ijzers. Dat helpt dus echt wel tegen het aftikken.