Startrekk Espaniola of dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Startrekk Espaniola of dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 06:38

Wie heeft er ervaring met Startrekk, zowel de gewone dressuurversie als de Espaniola. Voor mij is het vooral van belang:

- of het kopijzer/ de pommel niet gaat drukken,
- hoe de beugelriemen bevestigd zijn (als ze een gekke sprong maakt wil ik wel veilig en pijnloos voor het paard druk op de beugels kunnen zetten),
- of het zadel niet schuift,
- hoe de singelstoten bevestigd zijn, en
- of je er echt dressuurmatig mee kun trainen (lijkt mij wel?).

Alle andere ervaringen zijn welkom.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:22

Ik heb zelf de startrekk espaniola nathalie penquitt. Ik heb verschillende (semi)boomloze zadels gehad maar dit lijkt het perfecte zadel voor ons te zijn. Het zadel schuift helemaal niks en ligt als een huis op mijn haflinger. Het zadel laat haar brede schouders mooi vrij! Hoe de beugelriemen bevestigd zijn kan bokker Cambiar je vertellen denk ik. Ik meen mij te herinneren ooit eens iets gelezen te hebben dat zij het zadel deels uit elkaar heeft gehaald. De pommel drukt nergens bij mijn paard en er is naar mijn idee genoeg ruimte mocht je paard wat meer schoft hebben.

De singelstoten zijn bevestigd aan het onderste blad: 1 vanaf het midden en 1 vanaf voor. Ik train er zelf dressuurmatig mee, zo'n 4 keer per week, en dat gaat prima. Ondanks dat ik van de barefoot cheyenne af kwam heb ik wel even moeten wennen: aan de pommel, de vrije zit en geen steun van kniewrongen. Inmiddels helemaal gewend en rijd er heerlijk zonder rugpijn mee rond!

Afbeelding

2005

Re: Startrekk Espaniola of dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:43

Dankje. Is dit een S1 of 17 inch? Ik heb Cambiar een berichtje gestuurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:32

Ik heb beide gehad. (bovenstaande zadel komt bij mij vandaan en is trouwens geen Espaniola, maar een Nathalie Penquitt ;) )

Het dressuurzadel zit als een gewoon dressuurzadel, heeft beenwrongen en een meer gesloten zit. Het heeft dezelfde kussens en is ook met een gewoon sjabrak te gebruiken. Bovenstaand zadel is meer een boomlooszadel die je ook gebruikt met speciale pad. Het is een klassiek zadel met een open zit, geen beenwrongen. Uiteraard kun je op beide dressuur rijden, daarvoor zijn ze ontwikkeld.

Of ze passen ligt natuurlijk geheel aan je paard. Ondanks dat ze (semi)boomloos zijn hoeven ze natuurlijk niet de juiste pasvorm te hebben voor jouw paard. Ik vind mijn huidige boomzadel veel beter op mijn Lusitano liggen dan deze twee zadels lagen. Maar nogmaals dat zou je moeten (laten) passen. De pommel hoort uiteraard geen druk te geven.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:34

Wat een grappig zadel, ben je niet bang dat het voor dressuur werk te lang is?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:27

Ik wil ook het liefst een boomzadel, alleen er past niets. Maar een startrekk hoeft dus ook niet te passen begrijp ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:36

2005 schreef:
Ik wil ook het liefst een boomzadel, alleen er past niets. Maar een startrekk hoeft dus ook niet te passen begrijp ik.

Nee, een Startrekk kan gewoon niet de juiste vorm (opbouw) hebben voor jouw paard. Een en ander is wel aan te passen d.m.v. het kopijzer en de kussens. De Espaniola heeft kussen met klitteband in verschillende diktes die je zelf naar wens kan bevestigen. En de dressuur heeft wol gevulde kussens dus dat kun je laten aanpassen door een fitter.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:11

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:26

Ik heb een dressuur gehad. Ik heb hem verschillende keren getest met een drukpad en hij gaf geen drukplaatsen. Hij schoof niet. Wat heel wat wil zeggen want echt alles schoof tussen de oren van mijn pony destijds.

Het kop ijzer is vrij kort. Mijn pony heeft een brede rug met vlakke schoft en het viel niet om de schouders. Na wat testen bleek het zadel het beste te liggen met een vrij standaard maat. Het hele brede of dat kop ijzer gaf geen verschil in uitslag.

De beugels hingen bij mijn zadel wel aan een soort open haken. Een rare beweging en ineens hing de beugel met riem en al om mijn voet ipv aan het zadel. Maar dat was snel opgelost met een stukje rubber slang dat ik van de droger over had. Heb er een stukje van afgeknipt en dat om het einde van de haak geschoven. :D

Onder de haken zit of een soort kunsttof plaatje wat de druk ook nog verdeeld. Ik vond het wel een mooi systeem.

Ik heb hem weggedaan omdat ik uiteindelijk een passend boomzadel heb gevonden. En ik had soms het idee dat de singel stoten haar schouder wat afsloten. Ze heeft nl hele brede, ronde schouders en door dat de eerste stoot vrij voorin zat voelde dat bij haar strak. Maar ik heb daar nooit iemand anders over gehoord.

Eigenlijk had ik hem gewoon erbij moeten houden. -O-

Ik heb nu een Flexee zadel. Ook een zadel met leren boom. Nog de kunsttof versie aan de buitenkant. Vond ik betaalbaarder. Dat vind ik fijner zitten dan de Startrekk maar het is wel minder van kwaliteit. En ik heb hem nog (steeds) niet op de drukpad gehad.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 06:52

Sybelle: Open haken vind ik wel fijn! Ik dacht juist dat het met dichte ringen vastging, dat vind ik niks. Ik hoop met een boomloos in ieder geval een tijdelijke oplossing te hebben. Ik heb voor dit paard zadels op maat laten maken, heb mijn andere zadels die wel op andere barokke paarden passen, gepast, heb heel veel zadelmakers erbij laten komen, het wil gewoon niet lukken. Alles schuift naar voren en dan ligt de boom strak op haar schouderbladen.

Haar schoft is niet heel vlak. Haflinger zadels past ze niet. Dat is met boomzadels ook zo moeilijk. Ik moet een brede, hoge kamer en een wijde boom. Die combinatie is niet makkelijk te vinden. Vaak zitten de kussens ook te hoog aangezet.

_Deniise_: Heeft jouw zadel nu wel een leren kopijzer? Ik weet niet goed hoe Hidalgo in elkaar zit. Waarom verkoop je hem?

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:47

Het is iig de Special serie, maar nou weet ik even niet meer of het nou de Special was die dat had of de II-lijn, zal ik even navragen.
Ik verkoop hem omdat mijn nieuwe paard hem niet goed past, dressuurmodel is niet het juiste model voor haar rug helaas.. Baal er wel van, want ik vind het een super zadel, maar helaas.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:17

Ik heb Hidalgo ondertussen gemaild en foto's van mijn paard gestuurd waar ik geen zadel op krijg. Startrekk Espanolia spreekt mij ook nog steeds heel erg aan!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:22

Ik heb de Startrekk IJsland. Het past mooi op mijn paard, laat schouders mooi vrij. Ligt stil. Mijn paard heeft een voorlijke singelgroeve en veel zadels komen dan naar voren.
Het zit voor mij vrij goed, al ben ik absoluut Torsion-fan qua zachtheid.
Het is ook een mooi zadel om te zien, het lijkt een boomzadel.
Kortom, tevreden...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:30

ik heb niets toe te voegen van kennis, maar wat een mooizadel is er ook een site van of leveransier?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:39

2005 schreef:
Dankje. Is dit een S1 of 17 inch? Ik heb Cambiar een berichtje gestuurd.

Ik heb inderdaad een S1. Het zadel is niet te vergelijken met de opbouw van een engels zadel. Wat jij noemt dat de kussens te hoog aangezet zijn en problemen geven bij schoft en schouder, daar liep ik ook tegenaan. Met dit zadel absoluut geen last van en daarom ben ik er ook zo blij mee :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 07:27

Dankje! Ik loop bij boomzadels aan alle kanten tegen problemen aan, word er gek van.

Ik las ergens op bokt dat bij boomloos het niet uitmaakt of het zadel te lang is, omdat de boom toch niet kan drukken... Iemand daar ervaring mee?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 07:35

Ik denk dat, dat vooral geldt bij boomloze zadels als de Barefoot. Het zou mijn keuze niet zijn voor een Startrekk dressuur en eigenlijk ook niet voor de andere modellen.....

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:10

Nee, de kussens van een startrekk dressuur of IJsland dragen wel, dus te lang zou ik niet doen. Bij een Barefoot of Torsion is het minder een probleem.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:38

Ik heb er een een paar weken mogen testen op mijn P.R.E. ben er heel erg over te spreken en heb er dan ook een besteld. Ik heb dit via Equimaro gedaan. Niet ieder paard maar ook niet iedere ruiter is geschikt voor de Espaniola. Je werkt best sterk in omdat er geen boom in zit en je hulpen heel direct doorkomen. Daarnaast accepteerde ook niet ieder paard dit zadel. Dat is echt proberen wat overigens ook gewoon kan.
Ietsje te lang kan denk ik geen kwaad bij de espaniola maar ik zou het toch niet doen voor de zekerheid. De S1 is overigens best kort hoor. Ze hebben ook nieuwe panels waardoor je geen dure pad er meer onder hoeft te doen maar gewoon je eigen dekje :D

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:11

Ik heb sinds een jaar de Startrekk dressuur. Hij staat toevallig te koop (http://www.bokt.nl/markt/ad/296264/star ... inch-zwart)

Ik heb deze aangeschaft omdat er heel weinig boomzadels waren die niet schoven op mijn tinker. Deze ligt perfect, en is daarnaast ook zeer geschikt voor haar korte rug (16.5 inch). Het is een kwalitatief super zadel, het leer is heel mooi en het zadel blijft ondanks boomloos ook bij beginnende ruiters erg goed op zijn plek liggen. Ik kan hier prima dressuurmatig mee trainen en merk daarin geen verschil met boomzadels. Ook spring ik ermee (zie onderschrift), wat prima gaat en waarbij het zadel ook goed blijft liggen. Het verwisselbare kopijzer is ook handig, en het zadel past op veel paarden. Echter niet op alle, het "model" van je paard moet wel aansluiten op het zadelmodel, anders kan 'ie ook juist helemaal niet lekker liggen. Ik doe mijn zadel weg omdat ik een VZH/springzadel wil kopen naast mijn endurancezadel.