Uiteinde kopijzer gebroken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Uiteinde kopijzer gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:14

Zondag was ik mijn zadel aan het schoonmaken en invetten. Toen ik dat deed vielen alle lelijke krassen en andere beschadigingen weer goed op! Maar die zijn niet erg, want ik ben tevreden met mijn oude zadeltje. Tot ik zag waar ik van schrok.

Het kopijzer lag (deels) bloot vanwege wat losse stiksels. Er stak een stuk een beetje af van het zadel. Ik dacht dat het gewoon los uit het leren "houdertje" geschoten was (lees: ik stak mijn kop in het zand). En besloot er niet te veel achter te zoeken. Maar het bleef me achtervolgen.

Vandaag heb ik er een stalgenoot naar laten kijken en na wat onderzoek, word mijn nachtmerrie waar. De laatste 5 cm van het kopijzer is los van de rest -O- .

We hebben het hier over een kieffer munchen (veelzijdigheid) van +- 15 jaar oud, dat ik vorige maand samen met mijn paard heb gekocht voor een schappelijke 150 euro. (Ik heb de oude eigenaar gemaild of ze iets voor me kan beteken).

Ik zou graag willen weten of dit gerepareerd/vervangen kan worden voor een normale prijs, gezien de prijs en staat van het zadel. Of misschien zegt de zadelmaker wel dat het oude zadeltje helemaal niet zo goed ligt en dat het daarom geen zin heeft om het te maken. Zo niet dan heb ik voor een klein budget een nieuw (tweedehands) zadel nodig (kunststof/leer, zo hard als beton voor de ruiter, het zal me een worst wezen). Dus waar ik ook naar opzoek ben is een kundige zadelmaker, met (goedkope) nieuwe (tweedehands) zadels. Mijn merrie staat gestald in Bennekom.

Dressuurenzo

Re: Uiteinde kopijzer gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:24

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:28

Een kieffer bevat geen ijzer dus ik neem aan de je het kunststof bedoeld. Als het kunststof gebroken is dan is het eigenlijk einde oefening alhoewel sommige zadelmakers er wellicht nog wel bereid zijn een metalen plaat erover te zetten, maar dat is lapwerk.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 18:35

Ja klopt het kopijzer is van kuntstof. Ik dacht dat het voorste deel van de boom kopijzer heet, vandaar dat ik het zo noem. Ik doe niet aan lap werk, dat lijkt me niet zo goed voor mijn merrie.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:49

ben wel benieuwd naar een foto?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:50

Een foto kan ik morgen avond maken als ik weer op stal ben! Lang zal ik er toch niet zijn, want zo word het lastig rijden :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:30

Ik zou gewoon contact opnemen met Kieffer zelf, ik heb dit eerder bij iemand gehoord en Kieffer heeft dit toen netjes gerepareerd.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:10

Maar dat zadel zal geen 15 jaar of ouder geweest zijn

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:21

Hier de beloofde foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo hoort hij er uit te zien:

Afbeelding

Het is echt maar een klein stuk aan het eind, maar toch durf ik nu niet meer met dit zadel te rijden. Mijn merrie protesteert nooit onder het zadel, dus als het haar pijn doet, zal ze dit waarschijnlijk niet aangeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:28

Pfft, als dat afbreekt dan heb je een goede kans dat dat komt doordat er flink spanning op staat en dan is het maar de vraag in hoeverre dat zadel überhaupt een beetje de juiste pasvorm heeft...

Lijkt me het meest zinvol om er een goed bekend staande zadelmaker & passer bij te halen die in 1 keer:

- zadel op pasvorm op je paard (en onder jouw kont) kan controleren
- een indicatie kan geven van reparatiemogelijkheden en -kosten
- andere zadels bij zich heeft zodat je meteen kan kijken naar iets vervangends indien nodig

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:42

Dat is ook het plan! Maar naar mijn idee, lag dit zadel eigenlijk wel goed. Ik heb ook wat foto's gemaakt van mijn paard met het zadel op. Ik heb er echt geen verstand van, dus ik ben wel benieuwd waar ik een beetje op moet letten. Ik denk eerder dat het zadel een keer gevallen is of iets in die richting, bij de vorige eigenaar.

Maar hier foto's van het zadel op mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:45

Lenora_C schreef:
Maar dat zadel zal geen 15 jaar of ouder geweest zijn

26 jaar oud...

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:01

Dat is je boompunt, die is afgebroken. Voor zover ik kan zien, zonder te voelen en je paard verder te hebben gezien, is de boommaat aan de smalle kant.