[WN] Uitleg gevraagd Billy Allen snaffle bit, dubbel gebroken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Uitleg gevraagd Billy Allen snaffle bit, dubbel gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:17

Hoi allemaal,

Mijn zoektocht naar een dubbel gebroken snaffle bitje is moeilijk. Ik heb namelijk nu een vrij dun, dubbel gebroken bit met grote ringen aan de zijkant (zie profiel). Het eerste bit heb ik gekregen, ik wil nu graag een tweede bit aankopen, maar vind heel moeilijk ééntje die dubbel gebroken is en het liefst nog met sweet iron materiaal.

Ik kwam onlangs een Billy Allen bit tegen die mij dezelfde werking lijkt te hebben als mijn dubbel gebroken bit. Een verkoopster zei dat de werking van het bit gelijkaardig is, heeft zij gelijk of was dit een verkooptruc? Mijn paard is gevoelig in de mond, maar omdat ik licht in de handen ben lijkt hij me geen last te hebben van een onstabieler bit. Ik zou liever geen enkel gebroken bit hebben vanwege het notenkraker effect.

Alvast heel erg bedankt voor de tijd en uitleg, want ik zoek al lang naar een oplossing!

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=RsFNQloHbQw9iM&tbnid=rcw3cNN2h8XPDM:&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.westernwebshop.nl%2Fwestern-tack%2Fbitten%2Fsnaffle%2Fbilly-allen-d-ring-show-bit-zwart-met-koperen-rol.html&ei=VA8rVJqEK6e9ygPC7oHgBA&bvm=bv.76477589,d.bGQ&psig=AFQjCNGDzt3Hlr0rxt3BHMd4pxO9wC7KCQ&ust=1412194504593300

RianneH

Re: Uitleg gevraagd Billy Allen snaffle bit, dubbel gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:23

Dit bit werkt anders dan een normaal dubbel gebroken bit. Door het midden kunnen de beide delen afzonderlijk van elkaar bewegen (links en rechts dus) en kunnen ze niet naar elkaar toe bewegen zoals in het notenkraker effect.

Ik vind het erg raar dat ze zegt dat het bit gelijkwaardig werkt, want dat is juist niet zo.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:26

Vandaar dat ik deze vraag hier eens stel, heb het bit ook niet mee genomen daardoor. Dus het bit reageert wel gelijk door de twee delen die afzonderlijke kunnen bewegen maar door het vast middenstuk 'rolletje' beweegt dit dan niet, als ik het goed begrijp? Dan zou dit bit iets rustiger in de mond moet liggen, zonder notenkraker effect?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:29

Ja, deze bitten lijken qua werking op de myler bitten. Doordat je de delen afzonderlijk van elkaar kan bewegen komen de signalen duidelijker door, maar ook minder ruis. Er is inderdaad geen notenkraker effect, de ringen kunnen maar een klein stukje naar elkaar toe bewegen. Het tussenstukje is gewoon los, draait rond, maar houdt ook de twee delen goed bij elkaar.

Beide paarden hier nemen de bitten met dit systeem veel fijner aan. Heb je het bit in handen gehad?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:36

Heel even, maar heb er niet te veel aandacht meer aan besteed omdat ik te veel vragen had. Merkte wel op dat er minder beweging in zat, maar heb niet verder gezocht omdat ik toch heel weinig van bitten ken. Maar in principe klinkt het wel goed voor ons, het bit zal wat stiller liggen en ik ben licht in de handen dus misschien zouden de signalen nog duidelijker kunnen worden. Qua dikte was het bit gelijk aan het huidige.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:38

Ik wou de stap zetten naar een enkel gebroken bit, maar voelde me niet goed bij het feit dat er een notenkraker effect bij komt te zien, zeker nu hij zo licht in de mond is. Hierdoor kan ik hem ook goed bitloos rijden, de lichte hulpen zitten allemaal goed en wil ik zo behouden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:40

Er zijn vast ook wel filmpjes van te vinden, van de werking dan ;)
We hebben een Billy Allen en een myler voor de paarden en de myler heeft ook een gevormd mondstuk, waardoor ik dat net wat prettiger vind. Werking is wel gelijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:41

Het is toch een soortgelijk idee als een myler?
Nu ken ik dit merk niet specifiek maar dit soort bitten zijn dus normaal gesproken altijd redelijk recht omdat beide zijden wel appart kunnen bewegen/roteren maar niet/nauwelijks naar elkaar toegebracht kunnen worden en je hem dus niet als een dubbel gebroken bit kunt "dubbel vouwen".
Nu heb ik niet zoveel verstand van de western kant (topic stond tussen actieve onderwerpen) maar een vriendin van mij heeft een soortgelijke half cheek waarmee ze engels rijdt en het paard loopt er beter op dan een gewone dubbel gebroken. Maar dat is iets wat je gewoon zult moeten uitproberen maar het werkt dus wel anders..

Edit; zie dat het hierboven al is gezegd, was wat sloom met mn bericht afmaken :')
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 30-09-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:42

Zal het even opzoeken, bedankt voor de uitleg alvast had geen idee wat de werking van zo'n bit precies is en dan loopt het ook vast voor mij als er dan tekst en uitleg bij staat. Misschien kan ik er mij nu een beter beeld bij vormen. Myler bitten zijn deze niet aan de prijzige kant?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:44

Blacky94 schreef:
Het is toch een soortgelijk idee als een myler?
Nu ken ik dit merk niet specifiek maar dit soort bitten zijn dus normaal gesproken altijd redelijk recht omdat beide zijden wel appart kunnen bewegen/roteren maar niet/nauwelijks naar elkaar toegebracht kunnen worden en je hem dus niet als een dubbel gebroken bit kunt "dubbel vouwen".
Nu heb ik niet zoveel verstand van de western kant (topic stond tussen actieve onderwerpen) maar een vriendin van mij heeft een soortgelijke half cheek waarmee ze engels rijdt en het paard loopt er beter op dan een gewone dubbel gebroken. Maar dat is iets wat je gewoon zult moeten uitproberen maar het werkt dus wel anders..

Euhm kun je wat uitleg geven over de half cheek? :o Ik kan niet helemaal volgen wat je precies bedoelt, sorry hoor voor mij is dit allemaal wat chinees :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:44

Myler liggen inderdaad en klasse hoger (vanaf 60,- voor een simpele watertrens), dus de Billy Allen is een fijn alternatief met nagenoeg dezelfde werking.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:52

Heel veel mensen zijn tevreden over de Billy Allen bitten. Het bit kan wel iets bewegen links en rechts met een rolletje in het midden, maar idd geen notenkraker effect. Je hebt veel verschillende. Ik heb een sweet iron gehad die niet zo dik was. Maar laatste die ik had was te dik.

Myler bitten zijn heel fijn en kun je uit proberen. Ook kun je goed advies krijgen. Elk paard is anders met andere mond, ander verleden, manier van rijden etc.

Wij hebben nu 2 paardjes alweer even gewoon terug op snaffle met d-ringen. Je hoeft geen notenkraker effect te krijgen, dat is aan de ruiter.
Mijn ruin heeft een dubbel gebroken baby shank met echt zo een cricket in het midden. Die zie je weinig, maar na heel veel bitten liep hij hier het fijnste op.

Ook met een Billy Allen of Myler kun je je paard ''pijn'' doen. Men moet vooral niet denken dat het bit vriendelijk is en rustig in de mond ligt, dus men kan wat meer inwerken. Er is wel wat ruimte voor een correctie zonder de kaken te breken natuurlijk, maar elk bit is zo streng of zacht als jouw handen.

Bekijk zn mond eens van binnen of laat iemand van Myler komen. Is een investering, maar weer een nieuwe kijk op je paarde zijn mond.
Of een trainer die diverse bitten heeft vragen om een en ander uit te proberen. Bijv tijdens les.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:53

Ik gok dat het een kneveltrens is afgaande van een foto op de bokt markt.. :') volgens mij officieel een driving bit maar hier/bij ons op stal noemde ze dat een half cheek. Het enige verschil is dat er aan de onderkant aan beide zijde zo'n stukje metaal uitsteekt waardoor je het bit niet "door de mond" kunt trekken maar het was dat of een (te grote) myler met vrij hoog gevormd mondstuk en het paard is nu net driekwart jaar onder het zadel. Maar ik denk dat als ze straks voor een eigen bit gaat zoeken en ze hetzelfde model vind in een gewone snaffle er verder geen verschil in de werking zou moeten zitten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:56

Bedankt voor de tips, ik kon wel enkele bitten uitproberen van stalgenoten maar deze waren allemaal enkel gebroken, heb ik tot nu toe niet gedaan. Ik weet enkel van mijn zadelpasser dat ik geen te dik bit mag nemen omdat mijn paard blijkbaar een dikke tong heeft en dus niet veel plaats heeft in zijn mond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:58

Billy allen is net te wiebelig om ongebroken te zijn. Pony hier die absoluut niet met enkel of dubbel gebroken om kan gaan heeft 0 problemen met billy allen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:58

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:47

Ik heb jaaaaren op een dubbelgebroken bit gereden. En dan verschillende (anatomisch gevormd, Robart, knevel, watertrens, Dtrens) en nu op een Billy Allen. Ik vind het een veel fijner bit. Het ligt veel stabieler, inderdaad tegen een ongebroken trens aan. Maar wel links en rechts onafhankelijk te gebruiken.
Mijn haflinger was altijd onrustig in de aanleuning en druk aan het bewegen met zijn mond en bit. Met de Billy Allen is hij veel stabieler in de aanleuning en pakt hij het juist fijn en rustig aan.

Myler heb ik nooit geprobeerd, maar volgens mij verschilt het weinig, behalve dat Myler wat dunner is en anatomisch gevormd. Het is denk ik kwestie van proberen wat het beste bij je paard past.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:53

Bedankt Amanda, fijn om jouw ervaring te lezen. Mijn paard is wel heel stil in de mond tijdens het rijden, hij opent zijn mond zelden. Wist zelfs niet dat er verschillen waren tussen dubbelgebroken bitten, de mijne denk ik is een klassiek watertrensje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:56

Maar d-ringen zijn ook weer anders dan losse ringen en zo heb je nog meer verschillen wat de ligging van het bit kan veranderen. Ik heb alleen d-ringen bijvoorbeeld.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:33

Ik heb zo'n Billy Allen even gehad... Ik vond 'm vrij zwaar in de mond liggen (vrij dik) en mijn paardje heeft geen al te grote mond.
Ik vind het feit dat ie niet kan klemmen (notenkrakereffect), wel erg positief en ken veel mensen die 'm graag gebruiken. Ik ben niet zo'n fan van een gewone gebroken trens.

Wij (pa en ik) zijn overgestapt op Mylers, iets flexibeler vind ik doordat ie iets dunner is en heeft een aangename vorm in de mond.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:36

RianneH schreef:
Ik vind het erg raar dat ze zegt dat het bit gelijkwaardig werkt, want dat is juist niet zo.

Precies.

Amanda schreef:
Myler heb ik nooit geprobeerd, maar volgens mij verschilt het weinig, behalve dat Myler wat dunner is en anatomisch gevormd. Het is denk ik kwestie van proberen wat het beste bij je paard past.

Er is wel degelijk verschil tussen een BA en een Myler. Althans het ligt aan het mondstuk die eraan zit. Ook Myler heeft er 1 die een recht mondstuk heeft. Het anatomische mondstuk maakt dat je drukpunt bij opnemen van de teugels op een ander punt is.

Blacky94 schreef:
Ik gok dat het een kneveltrens is afgaande van een foto op de bokt markt.. :') volgens mij officieel een driving bit maar hier/bij ons op stal noemde ze dat een half cheek.

Een halfcheek of idd driving bit is een halve knevel. Een full cheek is een knevel :)*
voorbeeld halfcheek http://www.justforponies.com/halfcheeks ... 45475.aspx hij heeft dus idd alleen maar aan de onderkant de cheeks.

Maar goed, even vanaf het begin. Je moet 2 dingen onderscheiden, los van elkaar zien. Het mondstuk en de ring. Want beide hebben invloed op de beweging in de mond. Als ringen zijn er o-ring, D-ring, egg-butt, halfcheek, full cheek, pelham, kimberwick ringen (en ik zal er best nog een model vergeten, en er zijn varianten op de verschillende). Die ringen hebben ook allemaal hun eigen inwerking. Daarnaast heb je dus het mondstuk zelf ongebroken, enkel gebroken, dubbel gebroken en meervoudig gebroken. En ook hier weer allerlei variaties erop :D De verschillende mondstukken hebben an sich al een verschillende werking, maar de variaties erop kunnen die werking ook nog een keer veranderen.

Wat is nou het beste voor je paard. Grinnik ja dat is dus uitproberen. Er is geen standaard antwoord voor. Het is maar net waar jou paard het liefste de druk krijgt op het moment dat jij de teugel opneemt. Bij de ene is dat op de tong, de ander heeft dat liever op de lagen, dr 3 heeft liever een combinatie van.

Er is aan de hand van jou foto niet te zien wat voor mondstuk je hebt ;) Op de foto in je profiel kan je alleen maar de ring zien. Maar ik ga er vanuit dat het een gewone dubbel gebroken is waarbij alle 3 de delen in de mond ook vrij bewegen kunnen. Dat mondstuk is vrij simpel te vinden hoor. zo uit mijn hoofd heeft ook Evelien van Eurohorse die wel in dr assortiment. Mss niet met precies de ring die jij eraan hebt zitten. Dat is overigens een eggbutt-ring (en ja hij neigt al wat naar een D-ring, maar is het nog net niet) maar wel met een ring die vrijwel dezelfde werking heeft. De link die je gaf doet het hier niet, die is verplaatst zegt hij, maar als het om een standaard BA gaat weet ik wel welk mondstuk dat is. En dat is een heel verschil dan met wat je er nu in hebt hangen. De BA is veel minder flexibel dan een 3 delig mondstuk. En werkt dus ook heel anders in op de mond.

http://www.kraemer-pferdesport.de/Qualc ... &ci=247595 Is dit het mondstuk van jou trens?

Bij deze kunnen alle 3 de delen los van elkaar bewegen. En hij geeft bij opnemen van de teugel dan ook vrijwel gelijke druk op de tong en lagen. De BA kan niet knikken, en heeft dus meer een ongebroken werking. Meer druk op de tong dan de lagen (allemaal in verhouding zien he ;) ). De Myler, en dan ligt het dus echt aan welk mondstuk je precies hebt, geeft door het anatomische minder druk op de tong, en meer op de lagen (bij gelijke druk op beide teugels aannemend). De werking bij het aannemen van 1 teugel is de druk ook nog weer verschillend per mondstuk. Omdat de BA kan draaien, blijft het middendeel stil liggen, maar draait het buitendeel dus in de mond en geeft druk. Bij de Myler is dat drukpunt net even op een andere plek vanwege dat anatomische (en gaat zelfs meer richting tongdruk).

En dan krijg je dus nog de invloed van de ring die aan het mondstuk zit. Een D-ring wordt gezien als de stabielste uitvoering van de trensen (de pelham en kimberwick zijn eigenlijk shanks) en de O-ring is de instabielste uitvoering. Daarmee kan het mondstuk het vrijste bewegen in de mond. De eggbutt zit precies daartussen. Geeft wel stabiliteit maar niet zoals de D-ring. En het ene paard vindt de o-ring prettig de andere juist weer de D-ring. Ook hier is het weer uitproberen.

Als je wilt weten hoe jou mondstuk reageert, adviseer ik dan ook altijd, neem het mondstuk in een licht gesloten hand, en voel dan wat er gebeurd en waar er druk komt op het moment dat je aan de beide of 1 van de ringen druk zet.

De grap aan het hele verhaal, ik verzamel bitten en heb ze dus ook in de meest uiteenlopende uitvoeringen, maar mijn eigen paarden lopen allebeide bij voorkeur op een simpele enkel gebroken eggebutt trens. Die door iedereen als notenkraker bestempeld wordt _O-

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:22

Myler level 1 sterk aan te raden enigste bit wat mijn pony accepteert :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:58

Ik heb vandaag even een foto genomen van mijn bit. Ik zou dus wel een gelijkaardige dikte moeten hebben. Ik denk dat er vooral met dit bit dan druk op de lagen wordt gelegd?

Alvast bedankt Anneke om zo de tijd te nemen en uitgebreid uitleg te geven, vind het heel fijn dat jullie de tijd ervoor nemen om even advies neer te schrijven. Ik apprecieer het enorm!

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:34

Dikte van het bit kan je meten, er zijn van die tangen voor, maar ik ben de naam kwijt.
Zie ik het trouwens goed dat het middenstukje aan het slijten is? ring lijkt niet meer rond?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:36

Heel goed opgemerkt tamary :D ik zelf had er nog nooit bij stil gestaan maar bij het nemen van de foto viel het mij ook op dat het linker 'oogje' meer gesleten is dan het rechtse dus trekt hij ook wat scheef in zijn mond. Gelukkig rijdt ik met niet te veel contant, wordt dus wel tijd dat ik kijk voor een ander.

Edit: dit is een gekregen tweedehands bitje, ik rij er nu twee jaar mee.