Oriëntatie eigen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Oriëntatie eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 15:47

Hallo allemaal,

Ik rij al jaren voor anderen, geen eigen paard en dus ook geen eigen zadel.
Heb overal altijd passende zadels gehad en ben voor mezelf niet zo kieskeurig. Als het zadel groot genoeg is voor mijn billen, vind ik het prima.
Maar nu wil ik toch echt eens een eigen zadel. Paard dat ik rij heeft een passend zadel, is onlangs nog een zadelmaker bij geweest. Maar dit zadel is voor mij aan de kleine kant en het zadel is ook niet van de eigenaar van het paard. Dus ik ben me vast gaan oriënteren op een eigen zadel.

Al maanden, zo niet járen, kijk ik verrukt als ik een Stubben Maestoso zie. Dat zadel ziet er zo ontzettend fijn uit! Dit jaar in januari heb ik er eens op gezeten, een nieuwe op een bok. Het zat werkelijk fantastisch!! Maarja, het prijskaartje van een nieuw zadel is buiten mijn budget.

Nu rij ik een Fries, hij moet nog een flink aantal kilo's kwijt, maar ik verwacht dat hij niet veel smaller wordt dan hij nu is. Maar vermoedelijk is dit paard wel iets breder dan de standaard boom in een Stubben (31). Ik wil graag een gebruikt zadel kopen, dus ik vraag me af of hier iemand is die weet of een zadelmaker een Stubben zou kunnen aanpassen? Of dat iemand nog merken en types weten die voor mij geschikt zijn.

Ik ben 1.86m met erg lange bovenbenen, ik heb door mijn lengte en mijn billen wel een 18 inch nodig! Voorkeur gaat uit naar een smalle/hoge twist (zo heet toch dat verbindingsstuk tussen zitvlak en zweetbladen?) en ongedwongen zit, maar wel voorzien van wrong.

Heb ervaring met de volgende merken:
- Kieffer Lusitano, hier ging ik niet echt mooi in zitten
- JC Saphir, te recht zweetblad waardoor ik achter in de lepel ging zitten
- Passier Grand Gilbert, zat best wel fijn, maar wel weer een recht zweetblad
- HDR dressuur, zat ook prettig iets aan de krappe kant voor mij
- Ainsley Vanguard, heel fijn zadel alleen een te recht zweetblad waar mijn knieën overheen lagen
- Euroriding Jade, opzich wel een fijn zadel
- Euroriding Diamant, waardeloos zitten! Veel te recht zweetblad en veel te veel wrong + gedwongen zit
- KN Symfonie, zit lekker alleen een recht zweetblad waar mijn knieën overheen steken

Ik heb ze vast niet allemaal genoteerd hierboven, kan ze zo snel niet meer allemaal bedenken.

Ik heb ooit op een Fryso gezeten op een bok, dat was ook vreselijk, ontzettend gedwongen en mijn bovenbeen werd gewoon overstrekt door de wrongen in het zweetblad. Bovenbeen moest kennelijk loodrecht naar beneden wijzen...

Nogmaals, het is voor nu puur een oriëntatie. Ik hoop dat ik wat ideetjes kan opdoen hier!

Sheran

Re: Oriëntatie eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:54

Met mijn lange bovenbenen zat ik ook goed op County en Barsby.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:07

Sheran schreef:
Met mijn lange bovenbenen zat ik ook goed op County en Barsby.

County heb ik ooit één keer in gezeten, maar dat is alweer drie of vier jaar geleden. Ik meen me te herinneren dat het destijds ging om een 17" die best wel heel ruim viel (om mijn derrière dan he? :P ), klopt dat? En hoe zitten die wrongen? Volgens mij is dat trouwens wel een zadel die wel meer gebruikt wordt bij Friezen? Schuine streep, makkelijk aan te passen is? Weet jij daar iets van?
Op Marktplaats en Bokt zie ik overigens geen 18" staan... Ik weet dat ze er wel zijn.

Barnsby heb ik geen ervaring mee, neem ik ook zeker mee in overweging! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:13

Ja, ze vallen redelijk ruim, klopt. De wrongen zijn aanwezig maar niet erg storend aanwezig, vind ik zelf (zoals bij sommige stuebbens). Ik weet niets over County's bij Friezen, maar het zou best kunnen. Ik vond het hele fijne zadels. Barnsby ook.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:21

Ik weet niet waar je woont en wat je budget is, maar Divoza Leek heeft een 2e hands Maestoso liggen 17,5 inch en mw boom waar misschien 10 keer iemand op gezeten heeft, als je daar E700 voor bied mag je hem meenemen vertelde die verkoper, want ze raken hem niet kwijt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:27

Orrie_VBW schreef:
Ik weet niet waar je woont en wat je budget is, maar Divoza Leek heeft een 2e hands Maestoso liggen 17,5 inch en mw boom waar misschien 10 keer iemand op gezeten heeft, als je daar E700 voor bied mag je hem meenemen vertelde die verkoper, want ze raken hem niet kwijt.

Dat is voor mij vijf minuten rijden :P Maar helaas moet ik wel echt een 18 inch hebben :( (ik ben 1.86m en niet superdun, ook niet dik, maar meer gewoon gemiddeld)
Kan ik wel 700 euro bieden, maar dan geef ik liever nog wat meer uit voor een 18 inch. Het is ook niet zo dat ik er gisteren nog eentje nodig heb ;)

Wel echt jammer dat het geen 18 is!!!

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:28

Heb je al eens gekeken naar kent en masters? Hele fijne zadels in heel veel verschillende uitvoeringen. Leuk prijskaartje. Voordeel is de verwisselbare boom en ik heb er 1 waar ook de wrongen met klittenband omhoog en omlaag te zetten zijn. (Blijven echt goed zitten ook als ik ze heeeel smerig heb gekregen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:33

lauran__ schreef:
Heb je al eens gekeken naar kent en masters? Hele fijne zadels in heel veel verschillende uitvoeringen. Leuk prijskaartje. Voordeel is de verwisselbare boom en ik heb er 1 waar ook de wrongen met klittenband omhoog en omlaag te zetten zijn. (Blijven echt goed zitten ook als ik ze heeeel smerig heb gekregen)

Ik ken de naam, maar ik heb er nog nooit naar gekeken, ga ik meteen doen, thanks!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:38

Kent en Masters spreekt me tot dusverre nog niet echt aan.

Ik blijf nog steeds een voorkeur hebben voor Stubben. Passier spreekt me ook nog wel wat aan, volgens mij zijn die sowieso wel eenvoudig aan te passen. Van Stubben weet ik dat niet.

Verder kom ik ook in de richting van Hulsebos. De WB3 spreekt me wel aan vanwege wat ik noem een hoge twist. Ze geven op hun site aan dat je hierdoor minder druk krijgt op je heupgewricht. Maar niet dat deze ook goed op een Fries zou passen. Van de Dynamic 3 wordt dit wel gezegd.
Wellicht kan hier iemand me er iets over zeggen?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:48

Heeft

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:54

Ik snap niet waarom je niet die 2e hands Maestoso gaat proberen, misschien valt deze wel groot. Zit hij geweldig.
En misschien vind je het afschuwelijk, dan weet je waar je niet naar hoeft te zoeken.

Het is maar 5 minuten rijden zei je net..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:02

Ik zou juist eens kijken naar de kieffer, kieffers zijn juist het makkelijkst aan te passen door de met infra rood verbuigbare voorboom.

Jij noemt vrijwel alle zadels dwingend, maar de meeste die jij noemt vallen erg mee qua dwingendheid.
Ik denk dat je gewoon moet wennen aan langere beugels, want daar zijn dressuurzadels nu eenmaal op gericht.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:10

In jouw geval zal ik vooral kijken naar de zadels die makkelijk verstelbaar zijn. Kieffer, tekna, torrowgood, Kent en master etc.

Als je ze op verschillende paarden wil gaan gebruiken is dat het makkelijkste natuurlijk.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:13

Ik ben zelf ook lang (1.82) met een normaal/stevig postuur en lange benen... Ik kan zelf erg fijn zitten in de Kentaur Aphrodite :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:41

Majolen schreef:
Ik snap niet waarom je niet die 2e hands Maestoso gaat proberen, misschien valt deze wel groot. Zit hij geweldig.
En misschien vind je het afschuwelijk, dan weet je waar je niet naar hoeft te zoeken.

Het is maar 5 minuten rijden zei je net..

Ik ben 1.86m, qua bovenbeenlengte zit ik op de max voor een 18 inch, 18,5 zou beter zijn.
Dus nee, ik ga geen 700 euro uitgeven aan een zadel dat dan misschien wel zo goed als nieuw is, maar over drie maanden toch weer weg moet (met verlies!!! aangezien Divoza 'm ook al niet kan verkopen voor dat geld) omdat het toch niet past.

Ik heb een 18 inch geprobeerd in januari, en dat zit gewoon goed. Dus moet het, als het een Maestoso wordt, gewoon een 18 inch zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:42

CM_ schreef:
Ik zou juist eens kijken naar de kieffer, kieffers zijn juist het makkelijkst aan te passen door de met infra rood verbuigbare voorboom.

Jij noemt vrijwel alle zadels dwingend, maar de meeste die jij noemt vallen erg mee qua dwingendheid.
Ik denk dat je gewoon moet wennen aan langere beugels, want daar zijn dressuurzadels nu eenmaal op gericht.

Kieffer is mij dus juist totaal niet bevallen. Ik vind het eigenlijk best wel vreselijke zadels :o

Langere beugels zijn voor mij geen issue hoor... Ik rij al meer dan 10 jaar met dressuurzadels, dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.

Edit: Gedwongen zit is natuurlijk ook behoorlijk relatief. Ik heb een hekel aan een gedwongen zit. Fryso is voor mij een totale no-go, ik vind het vreselijk om geforceerd te moeten zitten.
De meeste zadels die ik heb genoemd zijn inderdaad niet dwingend, maar hebben wel een te recht zweetblad voor mijn bovenbenen, ik vind het gewoon niet mooi als mensen met hun knie over het zweetblad komen en ikzelf ben daar natuurlijk geen uitzondering op :P
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 03-10-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:43

Sharissael schreef:
Ik ben zelf ook lang (1.82) met een normaal/stevig postuur en lange benen... Ik kan zelf erg fijn zitten in de Kentaur Aphrodite :)

Kentaur heb ik inderdaad ook wel eens vaker gehoord. Heb er alleen zelf geen ervaring mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 17:48

N0a schreef:
In jouw geval zal ik vooral kijken naar de zadels die makkelijk verstelbaar zijn. Kieffer, tekna, torrowgood, Kent en master etc.

Als je ze op verschillende paarden wil gaan gebruiken is dat het makkelijkste natuurlijk.

Het is niet zo dat ik elke week drie verschillende paarden rij hoor ;)
Kunstofzadels lijken mij niets. Ik heb er weinig ervaring mee, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een leren zadel. En stiekem heb ik wel de voorkeur voor een A-merk die zijn waarde behoudt. Zodat ik bij verkoop ook nog redelijk geld over houd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:50

Stubben zadels zijn niet echt aan te passen, vertelde mijn zadelpasser. Ik had namelijk nog een stubben liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:50

Stubben valt vrij groot omdat het geen diepe zit heeft.
Als je zo dicht bij divoza woont zou ik je zeker aanraden om er toch even op te gaan zitten :j

Ik heb een hulsebos 17,5 en een stubben 17,5 en dat is echt een wereld van verschil.

Het stukje over Fryso herken ik wel ja, daar kon ik ook mn balans niet in vinden }:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:00

Batlow schreef:
Stubben zadels zijn niet echt aan te passen, vertelde mijn zadelpasser. Ik had namelijk nog een stubben liggen.

Bedankt voor je reactie! Mag ik weten wie je zadelmaker is???

Nibbit schreef:
Stubben valt vrij groot omdat het geen diepe zit heeft.
Als je zo dicht bij divoza woont zou ik je zeker aanraden om er toch even op te gaan zitten :j

Ik heb een hulsebos 17,5 en een stubben 17,5 en dat is echt een wereld van verschil.

Het stukje over Fryso herken ik wel ja, daar kon ik ook mn balans niet in vinden }:)

Dat Stubben groot valt betekent niet dat je een maat kleiner kan nemen, het dieptepunt van het zadel ligt dan gewoon anders. Je wilt niet voor of achter dat dieptepunt zitten toch?

Ik wil gewoon goede dingen doen, 17,5 inch horen daar niet bij...

Ter vergelijking, een foto van mij in een KN 17,8 inch...
http://i61.tinypic.com/2lk5ft4.jpg
Die vind ik zelf al behoorlijk ruim vallen....... Lang niet ruim genoeg kan je wle zien :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:03

Hoe weet je of jouw zadel op andermans paarden past?
Op mijn paard wordt niet met een zadel gereden dat niet optimaal op dat paard past.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:04

Sizzle schreef:
Hoe weet je of jouw zadel op andermans paarden past?
Op mijn paard wordt niet met een zadel gereden dat niet optimaal op dat paard past.

Euh... Je ne sais pas??
Waar heb je het over?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:06

Dat het zadel niet alleen voor jou moet passen.
Jij kan wel een zadel kopen waar je fijn in zit, maar de kans dat een stübben goed ligt op een fries is niet heel groot bijvoorbeeld.
Zo zijn er ook niet veel paarden waar een 18,5 inch zadel op past.

Als je dan toch wat koopt, kijk dan naar een verlengd zweetblad.
Kent & Masters is niets voor lange benen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-10-14 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 18:07

Sizzle schreef:
Dat het zadel niet alleen voor jou moet passen.
Jij kan wel een zadel kopen waar je fijn in zit, maar de kans dat een stübben goed ligt op een fries is niet heel groot bijvoorbeeld.
Zo zijn er ook niet veel paarden waar een 18,5 inch zadel op past.

Misschien moet je dan nog eens de OP door lezen... :+
Ik geef namelijk aan dat ik een zadel zoek waar ik fijn in zit en die aan te passen is op mijn paard...
En ik heb nergens gesproken over een 18,5" zadel hoor... :? Alleen dat ik qua bovenbeenlengte tegen een 18,5" aan zit en daarom beslist geen 17,5" wil....

Gerustgesteld? :) :(:)