Goede zadels/ zadelmerken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SachavanDijk

Goede zadels/ zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 09:45

Hoi allemaal!

Ik ga volgend jaar zomer kijken voor een tweede (wedstrijd)paard samen met mijn moeder en ik betaal de spullen voor het paard. Ik ben dus nu al een beetje aan het rond kijken naar goede veelzijdigheidszadels.
Ik wil wel graag een nieuw zadel, want ik ben van mening dat het zadel dan het beste ligt op een paard, want een tweedehands zadel is soms al gevormd naar een andere paardenrug.

Nu was mijn vraag, weten jullie goede veelzijdigheidszadels?

Mijn budget is €1000 met uitloop tot maximaal €1100 en ik wil graag echt leer (lijkt me redelijk logisch voor de prijs maar zeg het toch maar even ;)).

Merk maakt ook niet heel veel uit, hoor graag zo veel mogelijk verschillende opties zodat ik veel opties heb om naar te gaan kijken!

Ook niet onbelangrijk, ik wil het zadel graag aanschaffen op advies van een zadelmaker, omdat dit vakmensen zijn die er veel verstand van hebben. Dus wie weet er een goede zadelmaker in de omgeving van Amersfoort?

Alvast bedankt!!

Groetjes :wave:

michelle___

Re: Goede zadels/ zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:02

Ik denk (en dat is mijn mening) dat je voor die prijs alleen een goed tweedehands zadel hebt.
Je wilt het zadel aanschaffen op advies van een zadelmaker, maar een zadelmaker is geen helderziende die via internet kan kijken welk merk/model goed ligt op jou nieuwe paard zijn rug.
Ik zou eerst wachten tot er echt een nieuw paard is en dan een zadelmaker op locatie met een lading zadels in de bus laten komen.

Vanwaar eigenlijk je keus voor een VHZ zadel?

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:56

michelle___ schreef:
Ik denk (en dat is mijn mening) dat je voor die prijs alleen een goed tweedehands zadel hebt.
Je wilt het zadel aanschaffen op advies van een zadelmaker, maar een zadelmaker is geen helderziende die via internet kan kijken welk merk/model goed ligt op jou nieuwe paard zijn rug.
Ik zou eerst wachten tot er echt een nieuw paard is en dan een zadelmaker op locatie met een lading zadels in de bus laten komen.

Oke, dankjewel!

Ik wil graag een VHZ zadel omdat ik naast dressuur ook lange bosritten wil maken en af en toe een paar lessen springen wil nemen. Ik wil dus niet beperkt zijn in 1 richting maar wil graag allround rijden. De focus ligt echter wel op dressuur, zeker in het begin, om de juiste basis te hebben. En ik wil in het begin niet meteen twee zadels aparte zadels voor dressuur en springen aanschaffen, omdat ik daar ten eerste niet meteen het geld voor heb en ten tweede niet zeker weet of ik die zadels dan wel evenveel gebruik!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:10

Voor die prijs kun je alleen tweedehands een goed merkzadel kopen.
Maar er zijn zadels - als het paard een niet al te moeilijke rug heeft - in de goedkopere prijsklasse te vinden.
Bijvoorbeeld Kent en Masters, Kentauer. Wel zadels met een "eigen" pasvorm die je bevalt of niet.
Persoonlijk vind ik in de goedkope prijsklasse het eigen merk van Divoza Rossner een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Maar goed, past ook niet op ieder paard.

Sommige zadelmakers verkopen ook tweede hands en meten die aan.
Een vzh zadel vind ik persoonlijk een crime. Liever een dressuur en springzadel.
Veelzijdigheidszadels worden nog maar weinig verkocht. En de keuze is dus een heel stuk kleiner.

Als je toch het paard nog moet kopen: zoek in ieder geval een goed gebouwd paard met een "makkelijke" rug.
Dus geen weke of korte rug, geen lange doorlopende schoft e.d. Dan kom je nog wel eens weg met een zadel in de goedkopere prijsklasse.

Jinqs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:17

Ik heb een prestige zadel waar ik erg tevreden mee ben, maar die valt buiten je budget helaas. Misschien is tweedehands een optie? Sommen ruitersportzaken verkopen ook goede tweedehands zadels :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:18

Informeren bij een zadelmaker voor goede tweedehands zadels :).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:42

"de zadelmaker"uit Arnhem verkoopt ook 2e hands zadels en heeft een hele goede service.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:24

Babootje schreef:
Voor die prijs kun je alleen tweedehands een goed merkzadel kopen.
Maar er zijn zadels - als het paard een niet al te moeilijke rug heeft - in de goedkopere prijsklasse te vinden.
Bijvoorbeeld Kent en Masters, Kentauer. Wel zadels met een "eigen" pasvorm die je bevalt of niet.
Persoonlijk vind ik in de goedkope prijsklasse het eigen merk van Divoza Rossner een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Maar goed, past ook niet op ieder paard.

Sommige zadelmakers verkopen ook tweede hands en meten die aan.
Een vzh zadel vind ik persoonlijk een crime. Liever een dressuur en springzadel.
Veelzijdigheidszadels worden nog maar weinig verkocht. En de keuze is dus een heel stuk kleiner.

Als je toch het paard nog moet kopen: zoek in ieder geval een goed gebouwd paard met een "makkelijke" rug.
Dus geen weke of korte rug, geen lange doorlopende schoft e.d. Dan kom je nog wel eens weg met een zadel in de goedkopere prijsklasse.

Dank!

Ik ga inderdaad kijken voor een paard die goed gebouwd is, omdat ik dat sowieso belangrijk vindt. Wil absoluut geen paard wat niet goed is van binnen en die problemen heeft aan zijn rug/ benen of andere plekken.

Wil het liefst toch een nieuw zadel, omdat zoals ik al eerder zei deze nog niet is gevormd naar een ander paard, maar dit hoeft natuurlijk niet altijd een probleem te zijn!

En een JC zadel? Zijn deze ook goed qua prijs-kwaliteit of kan ik die beter overslaan?

En dan kan ik dus beter kijken voor dressuur en helemaal niet voor VZH? Ik wil me namelijk toch het meeste richten op dressuur.

Het is natuurlijk ook mogelijk om er later een springzadel bij te kopen, die dan wel tweedehands is, zodat ik dan af en toe een sprongetje kan maken!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:27

colunder schreef:
"de zadelmaker"uit Arnhem verkoopt ook 2e hands zadels en heeft een hele goede service.

Dank!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:28

Jinqs schreef:
Ik heb een prestige zadel waar ik erg tevreden mee ben, maar die valt buiten je budget helaas. Misschien is tweedehands een optie? Sommen ruitersportzaken verkopen ook goede tweedehands zadels :)

Ja prachtige zadels zijn dat, maar inderdaad iets buiten budget hahaha. Ik zal eens kijken tegen die tijd of er wat moois wordt aangeboden!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 13:28

Ess_Ramona schreef:
Informeren bij een zadelmaker voor goede tweedehands zadels :).

Dank, is ook altijd een optie idd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:13

Dan zou ik zeker gaan voor een dressuur. Als je veel buiten rijd is een dressuur met een zgn vrije (ongedwongen) zit meer comfortabel. Kan je ook nog mee springen (als t niet al te hoog gaat) en krijg je heel veel zin in springen kom je met een wintec springzadeltje ook wel weg.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 14:23

Zolang een zadel pas gemaakt wordt naar het paard en regelmatig gecontroleerd wordt, dan denk ik persoonlijk niet dat het uitmaakt of je nou een nieuw zadel of een tweedehandse neemt.

Als je voor een goede gaat, red je het niet met dit budget.
Dan is het of verder sparen, of genoeg nemen met een merk tweedehandse zadel.

Zoek een goede zadelpasser / maker die voldoende keuze heeft in z'n assortiment.
Ga met verschillende zadels even rijden, ook de goedkopere zadels proberen.
Want merkzadels zegt niet alles, bij het ene paard ligt hij perfect, terwijl bij de ander werkelijk bagger ligt.
Dus mijn advies is pin je niet vast op één merk.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:53

SachavanDijk schreef:
michelle___ schreef:

Oke, dankjewel!

Ik wil graag een VHZ zadel omdat ik naast dressuur ook lange bosritten wil maken en af en toe een paar lessen springen wil nemen. Ik wil dus niet beperkt zijn in 1 richting maar wil graag allround rijden. De focus ligt echter wel op dressuur, zeker in het begin, om de juiste basis te hebben. En ik wil in het begin niet meteen twee zadels aparte zadels voor dressuur en springen aanschaffen, omdat ik daar ten eerste niet meteen het geld voor heb en ten tweede niet zeker weet of ik die zadels dan wel evenveel gebruik!

Als ik jou was zou ik dan een dressuurzadel kopen, als daar je focus op ligt.
VHZ zadels liggen voor een prikkie op de markt. :)

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:43

Je kan ook de vulling van een 2e hands zadel helemaal laten vervangen. Dit is niet heel duur en dan is dat compleet aangepast op je paard. Ik persoonlijk zie dan het probleem van een 2e hands zadel niet.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:00

Ik heb zelf een Kentauer zadel gehad en kon prima om de week een springles volgen met mijn dressuurzadel:-) Daarbij vind ik een dressuurzadel fijner zitten dan een vzh zadel, dus ook prima bij een buitenrit.

Met een beetje geluk kun je het zadel overnemen bij de aankoop van je paard bij een particulier en hoef je alleen de zadelmaker te laten komen om te controleren of hij echt goed past. Veel zadelmakers hebben 2de hands zadels via inruil.

Gewoon tzt een zadelmaker laten komen, je voorkeur en budget doorgeven en dan komt het vast wel goed

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:21

Mama3 schreef:
Ik heb zelf een Kentauer zadel gehad en kon prima om de week een springles volgen met mijn dressuurzadel:-) Daarbij vind ik een dressuurzadel fijner zitten dan een vzh zadel, dus ook prima bij een buitenrit.

Met een beetje geluk kun je het zadel overnemen bij de aankoop van je paard bij een particulier en hoef je alleen de zadelmaker te laten komen om te controleren of hij echt goed past. Veel zadelmakers hebben 2de hands zadels via inruil.

Gewoon tzt een zadelmaker laten komen, je voorkeur en budget doorgeven en dan komt het vast wel goed

Een zadelmaker laten komen is zeker een goeie, dat gaan we tzt waarschijnlijk gewoon doen. Dan geven we door dat het budget €1100 is en dat we opzoek zijn naar een nieuw/ weinig gebruikt tweedehands dressuur zadel! We maken waarschijnlijk een afspraak bij John Kool, erg goede verhalen over gehoord!

We hebben al een fokker op het oog waar we ons paard willen aanschaffen, maar die verkoopt zijn paarden kaal, dus zonder zadel etc. Maar misschien komen we tegen die tijd wel een heel goed paard tegen van een particulier, wie weet ;)!

Dank voor de tip in ieder geval!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:23

olga schreef:
Je kan ook de vulling van een 2e hands zadel helemaal laten vervangen. Dit is niet heel duur en dan is dat compleet aangepast op je paard. Ik persoonlijk zie dan het probleem van een 2e hands zadel niet.

Klopt, maar we kijken tzt wel bij een zadelmaker wat er aangeboden wordt qua zadels!

Dank voor de tip wel!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

Kent en masters is een prima merk, met verwisselbaar kopijzer, voor 910 euro :)
Afbeelding

Ik heb er een Dressuurzadel van. Heel fijn zadel, voor paard en mens.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:49

Daphne__ schreef:
Kent en masters is een prima merk, met verwisselbaar kopijzer, voor 910 euro :)
[ Afbeelding ]

Ik heb er een Dressuurzadel van. Heel fijn zadel, voor paard en mens.

Klinkt goed, hoor een meer goede verhalen over en is ook een fijne prijs!!