Maar: ze komt zonder zadel.

Ik vroeg me dus af of iemand hier wellicht goede tips heeft bij aanschaffen van een zadel door een relatieve leek?

Mijn gedachte was om in elk geval iemand te zoeken die objectief met mij mee kan kijken.
Aangezien ik die niet persoonlijk ken: waar vind ik zo iemand (met een goede reputatie)?
Ik heb uiteraard wel enige richtpunten, maar er zijn bijvoorbeeld zo verschrikkelijk veel merken, hoe begin je met uitzoeken wat wel en niet bij je past?
Mocht iemand nog gedachten hebben over de volgende punten, dan houd ik me ook aanbevolen.
- Ik wil een zadel met boom;
- Vooralsnog een Engels type zadel, maar wel met relatief brede panelen;
- Gebruiksdoel: dressuur, (lange) buitenritten, sprongetje, handboogschieten;
- Ik hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten en wil vooral een goed passend zadel. Maar het paard is pas 5 jaar en een klein half jaartje onder het zadel, dus ze nog wel aardig in bespiering gaan veranderen zodat ik er vanuit ga dat er een ander zadel moet komen als ze uitgegroeid is. Mijn voorkeur gaat daarom voor nu zo mogelijk uit naar een fijne tweedehands of iets goedkoper nieuw zadel.
, die van mij was 5 toen hij bij me kwam, al een tijd onder het zadel maar groot en slungelig, na 2,5 jaar was het zadel dat perfect lag toen hij kwam 2 boommaten te klein)
.