Een zadel kiezen … waar begin je?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Een zadel kiezen … waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 22:30

Enfin, ze is er nog niet maar het gaat gebeuren: een eigen paard! *\o/*
Maar: ze komt zonder zadel. :D
Ik vroeg me dus af of iemand hier wellicht goede tips heeft bij aanschaffen van een zadel door een relatieve leek? :)

Mijn gedachte was om in elk geval iemand te zoeken die objectief met mij mee kan kijken.
Aangezien ik die niet persoonlijk ken: waar vind ik zo iemand (met een goede reputatie)?

Ik heb uiteraard wel enige richtpunten, maar er zijn bijvoorbeeld zo verschrikkelijk veel merken, hoe begin je met uitzoeken wat wel en niet bij je past?

Mocht iemand nog gedachten hebben over de volgende punten, dan houd ik me ook aanbevolen.
- Ik wil een zadel met boom;
- Vooralsnog een Engels type zadel, maar wel met relatief brede panelen;
- Gebruiksdoel: dressuur, (lange) buitenritten, sprongetje, handboogschieten;
- Ik hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten en wil vooral een goed passend zadel. Maar het paard is pas 5 jaar en een klein half jaartje onder het zadel, dus ze nog wel aardig in bespiering gaan veranderen zodat ik er vanuit ga dat er een ander zadel moet komen als ze uitgegroeid is. Mijn voorkeur gaat daarom voor nu zo mogelijk uit naar een fijne tweedehands of iets goedkoper nieuw zadel.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 27-09-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

annibel

Re: Een zadel kiezen … waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:34

Ik zou er een zadelmaker/passer bij halen die heeft er veel verstand van en kan precies zien welk zadel het beste bij jou en je paard past..
sommige hebben ook 2de hands zadels mee!!
Succes ☺

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:51

Als ik je gebruiksdoel lees lijkt mij een veelzijdigheidszadel het handigste. Weet je wel in welke zadels je lekker zit? En wat je aan eisen aan het zadel zelf hebt (veel/ weinig kniewrong, (on)gedwongen zit, zacht/ hard zitvlak, ect.) ivm het handboogschieten.
Weet je toevallig de inch maat al?

Ga anders eens een middagje naar een grotere ruitersportzaak en ga daar zadels passen met iemand die je kent en ervaren is qua zadels. Als je dan weet WAT je fijn vind zitten kan je gerichter zoeken. Of je schakelt direct een zadelpasser in.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:04

Zo veel mensen, zo veel meningen.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de zadelpasservice van Country Mill (Herman vd Bunt).
Veel passen (kan ook daar) en geen overhaaste beslissingen nemen!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:58

Zoek naar een zadelmaker, die hebben namelijk daadwerkelijk een opleiding gedaan (anders mag je jezelf niet zo noemen. Zadelpasser is een titel die niet beschermd is en dus kan iedereen zichzelf zadel passer noemen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:16

Idd een goede zadelmaker laten komen! Ik heb goede ervaringen met Arno Bosch van Bosch Horse supplies uit Vaassen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:32

Wat weleens heel interessant kan zijn is de workshop die het Equine Studie Centrum geeft samen met Herman de Bunt van de Country Mill op 18 oktober in Nijkerk. Herman is zadelmaker en staat goed bekend. Zefanja van het ESC heeft (mede door haar haptonomische achtergrond) heel veel verstand van hoe je moet zitten om zowel zelf als je paard comfortabel te laten zijn. Ik heb nu even niet meer informatie (moet het even op zoeken en moet eigenlijk al weg haha..), maar je kunt hen altijd even mailen met de vraag of ze je de flyer en wat info toe willen sturen.

Zo krijg je zelf meer kennis en kun je al dit soort vragen goed beantwoord krijgen. Bovendien weet je zo ook gelijk of je uit de voeten kunt met deze zadelmaker.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:40

Met een vijfjarige die nog een stuk gaat groeien zou ik nu vooral voor een tijdelijk zadel gaan. Als het paard over 2 - 3 jaar is uitgegroeid zou het zo best wel een paar boommaten kunnen schelen en moet je weer een ander zadel. (uit ervaring ;), die van mij was 5 toen hij bij me kwam, al een tijd onder het zadel maar groot en slungelig, na 2,5 jaar was het zadel dat perfect lag toen hij kwam 2 boommaten te klein)

Gezien het prijsverschil tussen A-merkzadels en maatzadels (bijna niets en soms zijn maatzadels zelfs goedkoper) zou ik voor een maatzadel gaan, evt 2de hands en dan door de maker passend gemaakt. Sommige bieden een jonge paarden contract (Ninon Schutte oa) waarbij je het zadel na een paar jaar voor een vaste inruilprijs kan inruilen voor een nieuw exemplaar.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar ik heb destijds zo'n beetje alle zadels op stal uitgeprobeerd om te kijken welke ik het fijnst vond. Zo had de zadelmaker iets om vanuit te gaan.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:04

Ook ik heb zeer positive ervaringen met country mill in Nijkerk. Paard opladen en mee naar de winkel nemen zodat ze je daar het beste advies kunnen geven i.v.m. mogelijkheid tot drukmeting en werkplaats die direct aan de overdekte rijbaan ligt zodat ze ter plekke je zadel gelijk perfect pas kunnen maken.

Ben er nu 2 keer geweest voor het aanpassen van mijn zadel. Paardje is na de eerste keer zeer positief in bespiering veranderd. 5 maanden later weer geweest om de boom van m'n zadel breder te laten zetten (ik heb een sommer zadel waarvan de boom traploos te verstellen is). Paardje loopt weer als een trein.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:21

Ik ga altijd eerst zelf eens op onderzoek uit. Naar een grote ruitershop om gewoon is even wat zadels te bekijken en erop te gaan zitten. Ik vraag wat ervaringen van andere mensen of lees e.e.a. online. Zo vorm ik een beetje een beeld van welke kwaliteiten ik vind dat een zadel moet hebben. Als je zo een beetje weet welke merken je interessant vind kun je een zadelfitter laten komen. Samen met de fitter kijk je wat het beste op je paard past.

Ik bezuinig trouwens nooit op een zadel voor een jong paard. Een zadel moet altijd goed passen en al helemaal als je begint met rijden wil ik niet dat een zadel stoort. Tegenwoordig kun je zadels kopen die goed aan te passen op je paard. Ik vind Fairfax of Kent & Master bijvoorbeeld een mooi systeem. Uiteraard kun je ook goede zadels tweedehands kopen. Maar dan raad ik je wel aan het zadel pas te laten maken door een zadelfitter.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:22

Ninon Schutte. Eerlijke vakvrouw, veel ervaring met probleemruggen en neemt zadel ook terug als het uiteindelijk niets wordt. En zoals benoemd contract voor jonge paarden in de groei.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:54

Eerst een zadelmaker in de hand nemen, je wensen doorgeven, en vanuit daar verder gaan. Ik zou iig een maat (inch) die je weet (of je kledingmaat/lengte) doorgeven, en je wens of je dressuur of veelzijdig wilt. Als je dat ook nog niet echt weet, kan je dat ook aangeven. Er zijn genoeg zadels met een verwisselbare boom. Ik heb zelf een Ruiz Diaz, super fijn zadel, 2e hands via zadelmaker aangeschaft, en mogelijkheid tot boom wisselen. Ik zou nooit zelf een zadel kopen, maar altijd via een zadelmaker.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:58

Ik kan je ook country mill - Herman - aanraden. Veel keus in de winkel en goede begeleiding van A tot Z bij aanschaf en keus voor een zadel.
Als ik lees wat je allemaal wilt gaan doen dan zou ik zeker eens kijken naar een Massimo Trail.
Succes :) en veel plezier met je nieuwe paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:29

Zou ook voor een goed passende 2 de hands gaan aangezien je paard nog gaat ontwikkelen Het belangrijkste is natuurlijk dat het op het paard goed past Ik vond drunens ruiterhuis erg goed Probeer voor jezelf een zadel waar je makkelijk op zit misschien kan iemand even foto s maken of filmen Hoe je houding is op het zadel tijdens het rijden Ik ga zelf bv op een wintec heel erg achterover zitten met mijn tenen in zijn neus al op verschillende paarden ook

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:14

Rockefeller0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:02

Ik heb destijds Aart Kraaij laten komen, heeft mij goed geholpen. Heb een mooi tweedehands zadel gekocht. Succes!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:26

Reuze bedankt voor het meedenken allemaal, ik neem alles mee en er zitten goede tips bij! :)

Ik ben absoluut niet van plan om op eigen houtje een zadel aan te schaffen, dus dank voor de suggesties voor goede zadelmakers (waar ik uiteraard al mijn vragen ook aan voor zal leggen). De naam van Country Mill heb ik mijn eigen omgeving inmiddels ook meermaals gehoord, dus ik denk dat ik hen eens ga benaderen. Bedankt ook voor de link fjordnina, de cursus lijkt me reuze interessant en wat handig dat die net nu wordt gegeven!
Ook Nina Schutte houd ik in gedachten, daar hoor ik ook goede ervaringen over.

Goede vraag: wat vind ik prettig zitten? Ik zit liever in een dressuur- dan in een veelzijdigheidszadel (rechtop met lang been). Daarnaast volgens mij een zadel met een ongedwongen zit, niet teveel kniewrong en een niet te sponzig zitvlak (maar het hoeft ook geen beton te zijn). Inch maat - ik weet het niet zeker maar dacht 16 inch. Ik ben 1.76 m lang en weeg 60 kilo met een normaal postuur (maat 36/38). Verder ben ik een vrouw dus ik heb een wat hogere zit en smalle twist nodig om fijn te kunnen zitten (zeker omdat het paard vrij rond is). Prima idee om toch gewoon een keertje naar een wat grotere ruitersportzaak te gaan en eens te vragen of ik e.e.a. mag uitproberen om zelf vast beter voor ogen te krijgen wat ik fijn vind zitten! Ik zal ook al m'n paardenkennissen eens even vragen of ik mag 'proefzitten' - en dan dus even onthouden welke zadels ik wel en niet fijn vind. :j

Inge, zou je het mij misschien nog het verschil tussen 'A-merkzadels' en 'maatzadels' willen uitleggen? Voor de duidelijkheid: ik ben hier dus inderdaad op een 'tijdelijk' zadel (wat niet wegneemt dat het een zeer goed passend zadel moet zijn) voor de periode waarin het paard naar verwachting nog flink zal uitzwaren. Uiteindelijk gaat mijn voorkeur denk ik uit naar een McClellan OrthoFlex. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-09-14 22:11, in het totaal 13 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:35

Met onze merens HErcule, indertijd hengst, ben ik met de verkoper voordat we door reden naar Breda, vanuit Limburg naar Weert hippo gereden. Verkoper had verstand van zaken, ik helemaal niet, of althans heel erg weinig.
Ventje uitgeladen achter de zaak en de hele ruiteruit fit voor beestje gekocht. Bit, teugels, hoofdstel en dus een zadel en alles wat we nodig dachten te hebben. Alles hebben we gepast.
"Men" was geschokt dat we paard uit hadden geladen en kwamen passen, maar de directeur rook een goede klant en kwam na telefoontje medewerker naar buiten en we zijn toen super goed geholpen. Na anderhalf uur en alle spullen rijker (en veel geld armer) zijn we toen door gereden naar Breda. Het feest kon beginnen (hahaha). We hadden een paard en dus toebehoren.
Directeur was ook gelukkig }> .
Haflingers zijn meestal ook wel cool in de kop, dus wellicht is zo'n idee ook iets voor jou.
Wij kwamen toen uit op een Kieffer veelzijdigheidszadel dat op heel veel paarden kan liggen. Was advies van die man van hippo en dat was een heel goed advies. Naast mijn dressuur zadel heb ik dit zadel nog steeds (15 jaar later) en het heeft altijd goed gelegen, ook op andere paarden. Mijn man rijdt er nu nog steeds op en het past super op Hercule ondanks verandering van bespiering etc.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:53

een maatzadel is een op maat gemaakt zadel zoals Ninon Schutte, Arno Brandt, Daaleman, Hulsebosch, Custom, deze worden op het paard aangemeten, waar bij men een boom opbouwt met de elementen, zoals kussens, zit, wrongen etc.
een A merk zadel is bijv een Stubben, prestige, kieffer, deze komen uit een fabriek gerold en worden door de aanmeter voor zover mogelijk pas gemaakt.