Help! Mijn paard maakt al zijn dekens kapot..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eestheer

Help! Mijn paard maakt al zijn dekens kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:32

Hallo,

ik heb een vraagje.. Ik heb een paard die zijn dekens sloopt..
Nu heeft hij zomerexceem en staat hij in de zomer altijd met deken.. ik heb een keer in 1 week tijd 3 nieuwe dekens moeten aanschaffen... Niet leuk voor mijn portemonnee.. Toen heb ik de deken uiteindelijk maar eraf gehaald en viel de jeuk op zich wel mee, en zijn staart nam ik maar voor lief..

Nu komt de winter eraan, en van de week heeft hij al met regendeken gestaan.. 1 keer raden; jup, deken kapot.. En cribbox enzo heb ik al geprobeert..
Hij trekt hem gewoon bewust kapot, zelfs waar ik naast sta!! -O- -O-

Nu heb ik steeds meer zoiets, dan maar geen deken in de winter.. vind het zonde om iedere keer zoveel geld uit geven!! Maar wat vinden jullie, hebben jullie tips voor mij? Want ik wil het liefst wel gewoon door kunnen trainen in de winter..

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:40

Gaat het om de fjord uit je profiel? En wat is voor jou een must om door te kunnen trainen in de winter?

edit; ik bedoel, wat maakt dat je door zou kunnen trainen?

eestheer

Re: Help! Mijn paard maakt al zijn dekens kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:43

Normaal word hij geschoren omdat hij anders veel last van de warmte heeft tijdens het rijden. En ik heb best het geduld, maar je moet vaak ook lang wachten na het rijden totdat ze weer droog zijn en de wei opkunnen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:45

Alleen een racestreep scheren en verder zonder deken laten is de meest goedkope oplossing.

Verder zou je kunnen kijken naar hengstendekens en dekens met veel Denier. Je hebt ook nog hele smerige spray tegen bijten van voornamelijk vee, dat hielp hier erg goed tegen een hardnekkige staartenbijter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:49

eestheer schreef:
Normaal word hij geschoren omdat hij anders veel last van de warmte heeft tijdens het rijden. En ik heb best het geduld, maar je moet vaak ook lang wachten na het rijden totdat ze weer droog zijn en de wei opkunnen.

In dat geval zou ik het gewoon proberen zonder dekens. Veel te duur grapje als hij ze wekelijks kapot trekt. Gewoon een racestreep op borst en boeg scheren? Genoeg paarden die daarmee zonder deken kunnen, zeker een fjord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:52

eestheer schreef:

Je hoeft niet te wachten totdat ze droog zijn hoor.
Als hij maar op adem is en zijn (natte) vacht koud is, dan is nl de huid droog.
Dan kun je hem gerust op het land zetten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:53

Voor een Fjord is een deken al snel veel te warm. Gewoon af laten, dat is de enige oplossing. Als je pony bezweet is, dan is de huid vaak na een kwartierje/20 minuten stappen wel droog en kun je hem dus gewoon weer op het land zetten (ook al zijn de haren aan de buitenzijde vochtig). Op http://www.paardnatuurlijk.nl wordt heel goed beschreven hoe dat werkt. En het scheelt voor jou een behoorlijk bedrag per keer, wat je uiteindelijk voor andere (leuke of noodzakelijke) zaken kunt besteden! ;)

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:03

Hele stomme vraag hoor.. maar wat is een racestreep?
En hoe kan ik eigenlijk zien dat een paard het koud of warm heeft?

Pfff.. ik vind dat toch altijd zo lastig he..

Misschien nog wat handige informatie, hij staat 's nachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:13

Afbeelding

En dan bijvoorbeeld de meest linkse kolom, links onder of de twee daarboven. Maar net wat nodig is.
Helemaal als het paard s'avonds op stal staat zou ik hem deels scheren en dekenloos laten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:17

Als ze direct achter de oren warm aanvoelen is in de regel een goede graadmeter om te controleren of ze het niet koud hebben. Fjorden zijn helemaal al de types die snel een flinke vacht aanmaken, dus ik vermoed dat je niet tegen problemen aan zult gaan lopen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:22

Je kunt hem zo een halve kap aan doen dus niet helamaal dicht zoals bv bij koliek als ze niet mogen eten Maar daar de helft van kunnen ze gwn eten en drinken alleen niet bijten aan dekens en beschermers

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:24

Wat voor dekens heb je? Ik vind het nog wel warm voor een deken hoor. Mijn geschoren fjord staat overdag met vliegendeken en in de nacht (buiten) met waterdichte zomerdeken.

Ik weet niet wat je precies met je fjord doet, maar trainen met zo'n vacht kun je wel vergeten. Je zou kunnen proberen of deels scheren voldoende werkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:36

Investeren in een goeie deken, rambo of bucas smartex rain oid. Die zijn praktisch onverwoestbaar. En dan niet teveel grams, je kunt er altijd een staldeken/onderdeken onder doen. Succes!

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:41

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 12:58

Heb nu ook nog geen deken op bij hem, maar je kan er niet vroeg genoeg over nadenken.. toch?

Ik heb een Nieuw-zeeland (weet niet of het zo schrijft) en zelfs die heeft hij kapot gekregen.
Mijn fjord staat voor de Koets train hem dressuurmatig en als de bak het toelaat springen we regelmatig.

Ik vind het gewoon heel lastig, en als ik hem eenmaal scheer dan kan ik niet meer terug.. En als ik hem zonder deken weg zet en dus niet scheer en dus een stapje terug moet doet in de training, betekent het dat hij minder loopt.. En als hij niet genoeg beweging krijgt word hij stront vervelend (En dat ligt niet aan het voer want hij krijgt 2x per dag een kwart)

Bedankt voor de tips van deze andere deken merken, ik zal er eens naar kijken!

Ik ben nogal een watje als het om dit soort dingen gaat.. ben bang dat hij het te warm heeft, of te koud.. en het is dan wel een fjord, maarja.. het is en blijft een paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:07

Krijgt je paard voldoende voer en uitdaging op de wei/ stal? Dat die niet van verveling zijn deken sloopt?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:13

Ik heb ook een fjord die nu met dikkere vacht ook aardig zweet,. Nu heb ik wel de borst uitgeschoren, maar met deze temperaturen zweet ze nog aardig. Toch ga ik haar niet scheren en met dekens klungelen (mijn ervaring is alleen nog maar klungelen met die dingen :P ) ... De temperatuur gaat straks echt wel flink naar beneden en dan wordt dat zweten ook wel minder. Daarnaast zet ik ook gewoon een nat paard buiten met alle weersomstandigheden, nooit geen problemen mee gehad :) ...

Gelukkig wordt mijn fjord geen luilak met wintervacht en wat meer zweet :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:27

Ik zou eens kijken naar zo'n kap om z'n mond. Kan ie wel eten maar niks slopen. Niet scheren lijkt me lastig als je beetje lekker wil trainen..