Welk zadel voor Comtois ([ras])

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equina07

Welk zadel voor Comtois (trekpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 11:04

Hoi,

Sinds enkele maanden ben ik de trotse eigenaar van een Comtois merrie welke zowel onder het zadel als in de koets gereden kan worden. Ik ben al een tijdje op zoek naar een zadel maar ik heb dus echt geen idee welk zadel geschikt is voor een trekpaard. Alle tips zijn welkom!

Anoniem

Re: Welk zadel voor Comtois (trekpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:06

Als je er niet teveel geld aan uit wil geven, zou ik voor een Excelsior Trekpaardenzadel gaan.
Deze liggen op bijna elk [ras] goed. :j
Als het wat mag kosten, zou ik er eentje op maat laten maken, dat heb ik uiteindelijk ook gedaan bij mijn merrie.
Ook zou je nog voor boomloos kunnen gaan.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:08

wij hebben een noriker (oosterijks trekpaard) en zijn pasgeleden goed geslaagd bij equimaro ze heeft een vrij korte rug dus was een standaard trekpaarden zadel was te groot.

we hebben ook eventjes met een barefoot cheyenne gereden maar die begon te schuiven jammer genoeg. voor mijn paardje dus niet geschikt maar er zijn veel trekpaarden waarbij hij juist heel stevig ligt. zie onderschrift voor mijn advertentie.
Laatst bijgewerkt door 2001 op 26-09-14 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:13

Ik dacht meteen aan een boomloos zadel.
Zelf het ik 2 barefoot zadels, en die zijn heel erg geschikt voor brede paarden.
Een nadeel is wel met deze zadels dat je vrij breed erop zit. Wat met een breed paard nog eens extra benadrukt word. Als je voor een boomloos zadel gaat zou ik bij een trekpaard toch gaan voor eentje zonder kniewrongen, maar met brijvoorbeeld de nu opkomende dijwrongen. Want met kniewrongen verbreed je je zit nog meer.

Of anders is een Wintec Wide wellicht een optie?
Bij de wintec widew kun je ook nog eens het kopijzer vervangen, wat erg handig kan zijn.
Hier een pagina met de wintec wide (let vooral op de 2e foto, hij kan dus erg breed worden gemaakt)
http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 87290.html

Ik weet niet wat je budget is?
Barefoot is verkrijgbaar vanaf 350 euro in het kunstof en 460 (geloof ik?) in het leder.
Van de wintec wide was de adviesverkoopprijs rond de 500 a 600 euro. Maar die is volgensmij niet meer nieuw te krijgen.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:29

ik heb een kieffer munchen vzh op mijn trekpaard liggen, prima zadel!
met barafoot zit je al snel heel erg breed en dat vooral op een trekpaard, daar krijg je erg last van.
wintec zou kunnen, maar dan wel een zadelmaker erbij halen, dat het kopijzer verstelbaar is betekend niet dat het op elk paard goed ligt. (veel gemaakte fout)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:03

In het topic over boomloze zadels heeft iemand een nieuwe ghost op een heel brede haflinger liggen. Zij is er helemaal enthousiast over. Wellicht de moeite om even te kijken. Het zijn hele minimalistische zadels en leuk geprijsd.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:05

Ja, ghost is inderdaad ook een mooie optie!
En met een budget van ongeveer 1250 euro zou een massimo ook erg mooi zijn!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:00

als boomloos een optie is zou je idd eens naar de nieuwe ghosts kunnen kijken, die zijn te testen , barefoot is ook een optie, maar met ene breed paard is een smalle zit qua zadel misschien wel fijn

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:57

Met boomloos heb ik totaal geen ervaring. Ik heb zelf altijd gereden met Stübben en Passier maar ik denk niet dat die zadels maken voor trekpaarden. Ik ben vooral op zoek naar een aangenaam zadel voor zowel ruiter als paard. Dus ik kan misschien toch maar beter een zadelmaker contacteren. In elk geval bedankt voor de vele nuttige tips.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:24

Passier etc die gaan idd niet naar dat soort maten, dan kom je bij verbreden uit en dat is maar tot twee maten groter echt okay te doen. Massimo heeft dan wel weer tot heel breed (en er zijn nog wel wat merken, maar echt breed is gewoon wat beperkter qua merken. )
Boomloos is wat dat betreft makkelijker, daar heb je wat meer vrijheid in de breedte... Tis dan alleen even zoeken naar wat fijn werkt voor paard en ruiter.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:28

Ik heb van de zomer een comtois ingereden. Daar hadden we een australian stocksaddle op liggen. Paste als gegoten! (Staat een bereden foto van m bij het ras op de wiki)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:28

Ik was laatst bij ons in het dorp de hond aan het uitlaten, en kwam een meisje tegen met haar trekpaard, heel mooi zadel had ze erop liggen vroeg haar wat voor 1 het was, een kent en master worden op maat gemaakt zei ze..... Vond het echt een mooi zadel ( dressuur )

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:49

Paul Parree uit kwadendamme heeft er altijd wel een paar liggen.
Kun je kijken wat past, en geschikt is.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:28

Sellerie Guichard in Frankrijk maakt - ook- speciale zadels voor trekpaarden. Rechtstreeks te bestellen (aan de hand van foto's van paard en maatmal). Zeer mooie kwaliteit!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:35