wat is dit voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:56

Nataschax

Re: wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:00

wat een vaag bit..

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:01

What the... :\

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:02

Hier is wel eens eerder een topic over geweest, zal even kijken of ik het kan vinden want volgens mij kwam het erop neer dat dit gewoon decoratie was.

Gevonden :D
[HAR] Waarvoor gebruik je dit bit?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:14

daar weten ze ook nog niet wat het is en waar voor je het voor gebruikt..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:15

Ik hoop niet dat dit in een paardenmond heeft gelegen iig. :+

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:19

het is wel eens gebruikt staat in het andere topic

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:01

Heel apart idd Lijkt mij voor de koets zo n gevaarte gaat er bij de meeste paarden mondjes niet eens inpassen Zag dat er ook een extra ring aan het bitring zat Lijkt mij voor de leidsels Maar doe eens gek e mail de adverteerder gwn met de vraag waar het bit voor werd gebruikt Als je het antwoord dan hier plaatst weten wij het ook

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:09

Ik denk (met de nadruk op denk, want heb zo'n bit ook nog nooit gezien) dat het niet zoals een normaal bit in de mond hangt, waarbij er dus drie bitten boven elkaar zitten maar dat het in de mond ligt. An de onderkant van de bitringen zit een vierkantje waar je denk ik de teugels aan vast kan maken en je bakstuk maak je dan aan de bitring zelf vast. Hierdoor zouden er dan drie bitten achter elkaar in de mond liggen.

Wat hiervan het nut/functie/meerwaarde is. Geen idee, ik zou het in ieder geval niet gebruiken, maar heel misschien is het voor paarden die vaak de tong over het bit gooien, wat hierbij denk ik niet mogelijk is? Maar nogmaals ook dat is een aanname en zeker weten doe ik het absoluut niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:17

Als je aan het vierkantje het bakstuk vastmaakt, dan ligt het bit plat in de mond. Dan heeft hij dus die plaatsen die de tong raken, maar op zich wel plat en dus een grotere drukverdeling zonder de dikte, waarbij het paard de fijnste drukverdeling heeft als hij zijn hoofd verticaal of net achter de loodlijn houdt.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:21

Isabelle_H schreef:
Ik denk (met de nadruk op denk, want heb zo'n bit ook nog nooit gezien) dat het niet zoals een normaal bit in de mond hangt, waarbij er dus drie bitten boven elkaar zitten maar dat het in de mond ligt. An de onderkant van de bitringen zit een vierkantje waar je denk ik de teugels aan vast kan maken en je bakstuk maak je dan aan de bitring zelf vast. Hierdoor zouden er dan drie bitten achter elkaar in de mond liggen.

Wat hiervan het nut/functie/meerwaarde is. Geen idee, ik zou het in ieder geval niet gebruiken, maar heel misschien is het voor paarden die vaak de tong over het bit gooien, wat hierbij denk ik niet mogelijk is? Maar nogmaals ook dat is een aanname en zeker weten doe ik het absoluut niet.

Als ik alle reacties zo lees, ook van het andere topic, dan vind ik deze redenatie nog het meest logisch klinken! Zeker dat de bitten niet boven elkaar zitten, maar achter elkaar.

Waarom zou ik ook echt niet weten waar dit belachelijke bit goed voor is.... Al ben ik wel heel benieuwd wat de verkoper zegt!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:21

mariekerocky schreef:
Hier is wel eens eerder een topic over geweest, zal even kijken of ik het kan vinden want volgens mij kwam het erop neer dat dit gewoon decoratie was.

Gevonden :D
[HAR] Waarvoor gebruik je dit bit?

Als aanvulling op dat topic hoorde ik net dat ze in de draverij nog wel eens gebruikt worden. Ik zal de betreffende bokker vragen of zij dat hier ook wil schrijven. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:00

hoi, op vraag van hier mijn "ervaring".

Enkele jaren terug kwamen ze bij on sop stal regelmatig met dravers trainen. 1 van hen had bovenstaand bit bij en een variant met volgens mijn herinnering nog meer mondstukken (denk 5, dacht nog bij mezelf het heeft meer weg ve hek dan ve bit).
Toen ik ernaar vroeg kon de man me geen naam geven maar zei dat ze het regelmatig een keer gebruikte bij de paarden die zich te sterk maakten en om ze zo "lichter" in de mond te houden. Nu ja ik heb monter gereden met een paard van hen "absoluut niet trok" en ik voelde mijn armen niet meer na de training, dus tja... "licht" en "niet trekken" neem ik bij koersdravers vanaf nu altijd met een korreltje zout (ik die dacht dat een renpaard hard kon trekken :o )

Intussentijd geen dravers meer dus geen mogelijkheid het nog eens te vragen. Jammer, want de juiste werking en reden intrigeert me wel.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:24

Ik ga van de week weer naar de drafbaan zal daar eens rond vragen.

Kreeg op facebook al van ziet er uit als een sm fetish iets

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:32

Dit bit is gewoon dierenmishandeling. Ik begrijp sowieso niet, dat er in de meeste ruitersportwinkels bitten worden verkocht, die niet in een paardenmond horen. De klant zal er wel om vragen......anders hangen ze niet in het rek! Laat ze lekker in het rek hangen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:47

Het is geen bit maar een martelwerktuig

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:49

Ik zie niets? Het is verwijderd staat er :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:55

dresjoepie schreef:
Heel apart idd Lijkt mij voor de koets zo n gevaarte gaat er bij de meeste paarden mondjes niet eens inpassen Zag dat er ook een extra ring aan het bitring zat Lijkt mij voor de leidsels Maar doe eens gek e mail de adverteerder gwn met de vraag waar het bit voor werd gebruikt Als je het antwoord dan hier plaatst weten wij het ook

Een dergelijk bit wordt niet voor koetspaarden gebruikt. Daar gebruiken we (bijvoorbeeld) een Liverpoolstang voor. Waar dit bit wèl voor gebruikt wordt, dat weet ik ook niet. Het ziet er niet plezierig uit in ieder geval. ;)

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:40

lijkt me niet echt fijn voor een pony ....