help! welke onderlegger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

scrappiecoco

help! welke onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 02:32

Nu heb ik echt even jullie hulp nodig.

Ik weet dat er genoeg topics zijn over klapperende zadels, ik heb ze zelf opgezocht.
Maar hier zit het even anders...
Ik heb een paard dat behoorlijk rond is en ze heeft een behoorlijk stijl hoefje voor wat je met rijden ook redelijk goed merkt. In het begin had ik erg last van het gevoel dat 'iets' scheef zat. oorzak: haar steile voorhoefje. Met de juiste hulp van mijn osteopaat en hoefsmid gaat dat nu heel goed.

Een paar maanden geleden heb ik een zadel aangeschaft via mijn zadelmaker.
Dat zadel paste niet meer naar mijn idee. Ik heb de zadelmaker laten komen en inderdaad, dr bespiering was veranderd. Mijn merrie is heel gevoelig, dus als haar iets dwars zit dan laat ze dat ook direct merken. Ze presteert niet meer en laat duidelijk merken dat er een blokkade is ergens. Ik heb veel zadels geprobeerd en heb nu een ander zadel. Madame loopt weer heerlijk.

Nu ben ik redelijk actief met springen en wil ik toch graag iets schok absorberends onder mijn zadel als het even kan.
Ik had zelf nog een mattes bontje liggen, nou, die ging meteen weer de kast in, want de vulling was zo dik en mijn mijn zadel begon er van te schuiven en te wiebelen. 1 drama.
Daarna heb ik een gelpad geprobeerd, lag redelijk maar mn zadel begon aan de achterkant te klapperen.
Daarna heb ik een prolite relief pad geprobeerd (deze kan je niet voor of achter ophogen), en het zat heerlijk! mn paard liep direct lekkerder maar ook beter. Heerlijk soepel door haar lijf, ik kreeg ook direct een betere aanleuning.
En, ik zelf zat ook veel prettiger! maar......het klepperde weer!

Ik weet even niet zo goed wat ik nu nog zou kunnen proberen....achter ophogen met een andere prolite? Als er niets onder zit dan kleppert hij niet. Maar nadat ik de prolite geprobeerd heb, en duidelijk zoveel verschil vernam direct bij de eerste keer. Wil ik toch graag kijken naar een oplossing dat ik er toch iets onder kan doen.

Iemand ervaringen?

Awarance

Re: help! welke onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 04:20

Ik zou de ThinLine eens proberen. Je betaalt er wat voor, maar ik (en mijn paard) zijn dik tevreden erover.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 10:53

Jierda schreef:
Ik zou de ThinLine eens proberen. Je betaalt er wat voor, maar ik (en mijn paard) zijn dik tevreden erover.

Het geeft niet als het wat meer kost :-) als m'n paard beter loopt ben ik bereid dat aan te schaffen.
Ik ga even proberen dat ik de thinline kan proberen.

Iemand nog ervaringen met een prolite?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:59

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:01

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:25

scrappiecoco schreef:
Jierda schreef:

Het geeft niet als het wat meer kost :-) als m'n paard beter loopt ben ik bereid dat aan te schaffen.
Ik ga even proberen dat ik de thinline kan proberen.

Iemand nog ervaringen met een prolite?

Ik heb zelf de trifecta en reed altijd met alleen die halfpad onder het zadel, verder niets. Mijn paard had best een gevoelige rug en er was duidelijk verschil te merken of de thinline eronder lag of een dekje met memoryfoam pad. De trifecta kun je overigens ook nog shims in doen als die nodig blijken te zijn, de ruimte ertussen is gewoon open.

Prolites zijn geloof ik meer bedoeld voor paarden die veel veranderen qua bespiering/conditie, zodat het zadel tijdelijk passend kan blijven (daar ken ik ze ook van). Wat ik kan vinden qua materiaal en werking zijn deze en de thinline best wel vergelijkbaar.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:54

Ik heb even een vraag hier... Mijn jonkie wordt nu beleerd, het zadel waar hij mee wordt beleerd komt nu ietsie omhoog van achter, ik wil dit graag corrigeren met een gelpad. Moet ik er dan een halen met een front riser of back riser? Ik gebruik verder geen gelpads dus heb geen idee..

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 23:13

Mijn ervaring daarmee is dat het alleen maar meer omhoog gaat van achter. Je zou dan dus een front riser moeten om het kantelen tegen te gaan. Het gevaar hiervan is dat je moet opletten dat je zadel dan niet bij de schoft te krap word.
Ook moet je zadel nog horizontaal liggen.

Ik ben er mee gestopt om van alles uit te proberen. Binnenkort komt er een saddlefitter en gaat m'n zadeldruk opmeten en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk dat je zadel niet meer past helaas

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 02:55

probeer eens het dekje en de onderlegger goed op te trekken in je kamer zadel even mee wiebelen Dat het er echt goed onderligt zeg maar Dan zal je zadel wel beter liggen gelpad bv is overal even dik niet voor meer dan achter dus in principe zou je zadel ook niet moeten klapperen Zou gwn zorgen dat het er goed onderligt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:36

Het zadel past sowieso niet 100%. Hij wordt nu eerst beleerd en daarna komt er een zadelpasser om zadels te passen. Zadel klappert niet, komt een heel klein stukje omhoog. @ dresjoepie, er bestaan dus gelpads waarbij voor en achterkant verschillende diktes hebben en niet overal even dik zijn.