Ik heb even gezocht met de zoekfunctie maar kom heel veel topics tegen waar mensen vertellen hoe vaak ze het schoonmaken in de olie zetten. Daar kom ik hele grote verschillen tegen van dagelijks tot wekelijks,maandelijks of 1 a 2x per jaar.
Maar wat is nu het beste voor het leer? Er vanuit gaande dat het dagelijks een uurtje word gebruikt en niet in aanraking komt met blubber en (zee) water. Of is dit echt per geval verschillend?
Ik zou het sowieso 1x in de maand invetten, niet te vaak en niet te weinig.
tjady
Geplaatst: 21-09-14 19:40
Ik maak mijn hoofdstel, zadel en singel na elke rij beurt even schoon. Met een cleaning spray, zodat huidvet, speeksel en zweet eraf is. Het invetten hangt een beetje af van hoe het voelt. Ik vet gemiddeld iedere maand. De ene keer uitgebreid, dan haal ik alles uit elkaar. Andere keer alleen even met het sponsje van het vet erlangs. Ook mijn spullen die ik niet gebruik, doe ik een keer of 3/4 per jaar.
Dieselpaard
Geplaatst: 21-09-14 19:42
Ik moet echt iedere maand de hele boel goed schoonmaken en invetten, anders voelt het erg droog en wordt m'n zwarte leer bruin Ik maak verder na iedere strandrit of modderrit de singel schoon onder het water met een borstel en een droge doek over het zadel ivm het zand.
Edit: je vraagt ook hoe, wat en waarmee Hoe? Met zadelzeep, een spons en warm water. Daarna met ledervet goed invetten en laten intrekken
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 21-09-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Heleenzz2
Geplaatst: 21-09-14 19:43
Ik maak mijn zadel en hoofdstel ongeveer 1 keer in de week/twee weken schoon met zadelzeep. Daarnaast vet ik het soms in met zadelbalsem, ongeveer 1 keer in de 2 maanden.
OneAndOnlyx
Geplaatst: 21-09-14 19:44
Ik vet het zelf gewoon in als ik vind dat het te droog wordt. Dan gebruik ik gewoon zadelvet, en heel afentoe gebruik ik ook zadelzeep.
Ik heb een Anatomica zadel. Mooi zacht en soepel leer. Ik heb dit zadel 5 jaar geleden nieuw gekocht. Er werd toen aangeraden om hem de eerste tijd veel in vetten met spul wat ik er bij kreeg. Tot dat het niet meer introk. Ik heb dit dus netjes gedaan. Hij werd dagelijks na het rijden ingevet tot het niet meer meteen in slurpte. Vervolgens deed ik hem elke maand schoonmaken en invetten. Ik reed toen ook erg vaak. 2 paarden 5 a 6x in de week. Inmiddels heb ik nog maar een paard wat er dik anderhalf jaar uitgelegen heeft door een blessure. En ben ik sinds 2 maanden weer aan het rijden zo'n 2x in de week halfuurtje tot 3 kwartier. Ik heb vandaag mijn zadel weer schoongemaakt en ingevet. De laatste keer dat ik dat gedaan heb kan ik me niet meer herinneren denk dat dat al gauw 2 jaar geleden is geweest. Het viel mij op dat het zadel helemaal niet vies was en niet uitgedroogd. Zadel word ook thuis bewaard onder een zadelhoes en in een draagtas en gaat alleen mee naar stal als ik ga rijden. Vandaar dat ik eens ging zoeken wat normaal is en goed voor je zadel. Maar de antwoorden lopen zo uiteen. Dat ik nu nog niet goed weet wat goed is voor je zadel.
Iedereen zal er zijn eigen mening op hebben. Ik pas mijn methode (die in de link staat waar mijn naam voor staat) al 5 jaar toe en ik ben er heel erg tevreden mee. Vet vond ik zelf niet fijn rijden, leer piepte er ook altijd van. Soms zelfs zo erg dat ik de lesgever niet meer verstond. En het werkt ook helemaal niet fijn. Dressing, creme, conditioners,... zijn niet waterafstotend wat je wel een beetje propere handen houdt. Spons en handdoeken waren makkelijk te wassen na gebruik, terwijl dat met vet een heel ander verhaal is.
Vet gebruik ik nu echt alleen maar voor droog leer, of als ik bijvoorbeeld wat heb wat ik een tijdje niet ga gebruiken. Dan geef ik dat ook een laagje, volgende dag eraf vegen en droog opbergen.
Glitch
Geplaatst: 21-09-14 22:40
Ik probeer (met de nadruk op probéér ) iedere keer na gebruik mijn tuig even schoon te maken met een reiniger en conditioner. Ik gebruik die van Belvoir. Heel fijn spul.
Daarnaast vet ik ongeveer 1 keer per maand mijn zadel, hoofdstel, etc. in.
Ik probeer elke keer na het rijden iig mijn hoofdstel met belvoir reiniger te doen. En eens in de week a twee weken met de conditioner. Van vetten ben ik ook niet meer zo'n fan sinds ik het belvoir heb ontdekt.
Ik denk inderdaad dst iedereen zijn eigen idee erbij heeft en dat mensen alles doen op hun eigen manier. Juist doordat de zadelmakers/ruitersportwinkels óók allemaal hun eigen idee hebben hóe je je tuig moet bijhouden. En uiteraard is er zóveel vet/balsem/reining etc op de markt dat wij als consumenten ook de bomen door het bos niet meer zien