zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:56

Hoi,
Ik rijd op een haflinger waarvoor ik al een nieuw zadel gekocht had omdat mij hier gezegd werd dat het zwarte zadel te klein is voor hem.
Bij dat nieuwe zadel is iemand geweest om te kijken of het past.

Toch protesteerd het paard vaak en bokt hij veel. Ook als ik zonder zadel rij.
Is het zadel dan toch te klein? Of is er iets anders aan de hand?

Hier enkele foto's.

Zijn vorige zadel (wat eigenlijk voor de fjord is en op de fjord wel goed past.)
Afbeelding

Nieuwe zadel + hoofdstel en een ander bit (13 of 12.5cm dacht ik, vorige was 11 cm):
(helaas nog geen foto met mij erop)
Afbeelding

Dit is het paard in stand zonder zadel.
Afbeelding

romyloverrr

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:57

Heb je een foto als het paard stilstaat.
En dan van de voorkant/zijkant.
Eigenlijk van schuin voor dus?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:57

Ik zou eerst je zadel een stukje meer naar achter leggen. Hij ligt veel te ver naar voren. En als je echt bevestiging wilt hebben of je zadel goed ligt, ga dan naar een zadelmaker

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:58

Het is overduidelijk te zien dat dat bruine zadel niet goed ligt.... Laat er iemand naar kijken die er echt wat van kent...

Is het zadel een zadelmarkt zadel? Lijkt er allesinds wel op. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:01

Kan je recht van de zijkant een foto maken in stand (dus recht stilstaan, het liefst op steen) met het zadel op de rug? Op deze foto kan ik er geen wijs uit worden.

Als hij slecht passende zadels heeft gehad, kan het zijn dat hij last van zijn rug heeft. Ook denk ik dat de neusriem een stuk(je) omhoog moet.

Edit: het liefst één waar je er wel op zit en één waar je er niet op zit. En als je er dan ook eentje nog zonder zadel kan maken, is het helemaal geweldig.

Dit is een standfoto (het gaat dus niet om de knotjes etc)
http://www.paardenfokkerijhoeveweltevre ... 2groot.jpg

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:07

Het zwarte zadel ligt helemaal op de schoft en schouder en moet een heel stuk naar achter gelegd worden.

Het bruine zadel toont heel erg klein en de zwarte lijkt me qua maat beter voor je pony en ziet er mits het goed ligt niet verkeerd uit denk ik maar als je echt zeker wilt zijn hiervan dan zou ik iemand met verstand van zadels ernaar laten kijken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:09

Op de laatste foto in je profiel is te zien dat het zadel voor geen meter past.
Als je zelf er geen verstand van hebt,is dat niet erg,maar haal er alsjeblieft dan een zadelmaker bij,je hebt er ook die 2e hands zadels verkopen,liever dat dan een goedkoop nieuw zadel wat niet past.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:15

De neusriem van je hoofdstel moet zekerv4 gaatjes omhoog.

Niets zo moeilijk als een passend zadel vinden voor een haflinger. Ik weet er alles van.

Dit zadel ligt ook niet goed. Het is te smal in de boom. Te krap op de schoft, geen wonder dat hij gaat bokken. Het diepste punt ligt niet in het midden, waardoor jij teveel achterin in het zadel zit.. Ik denk ook dat het zadel voor jou te klein is en zeker voor je moeder.

Succes met de zoektocht

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:24

De laatste foto in het profiel zegt inderdaad al genoeg. Ik vind het geen wonder dat het dier in verzet gaat. Een passend zadel kun je mede herkennen aan beugelriemen die vanaf de beugelophanghaak in een rechte lijn naar beneden hangen. Voordat je een zadel koopt zou ik eens 'Het zadelboek' van Tineke Dekker lezen (o.a. verkrijgbaar bij agradi), daarin staat basisinformatie die iedere paardeneigenaar moet hebben met betrekking tot het passen van zadels.

Een goed 2ehands zadel kun je met een beperkt budget kopen voor 400-600 euro. Goedkoper is a. mazzel hebben of b. troep. Duurder kan natuurlijk altijd. Waar je rekening mee moet houden is dat je haflinger waarschijnlijk een behoorlijk brede boommaat nodig zal hebben en die zadels zijn meestal wat duurder en moeilijker 2ehands verkrijgbaar. Ik zou qua boommaten eens beginnen te kijken met boommaat 34. Dat is een bredere boom, maar zeker niet de allerbreedste. Zadels waar je verder naar kunt kijken zijn Wintec en Thorowgood, die hebben ook koudbloedvarianten met bredere bomen.

Mijn stappenplan in jouw geval zou het volgende zijn:

1. Fysio/osteo of masseur bellen om een afspraak te maken. Zal ongetwijfeld nut hebben in dit geval.
2. Boekje lezen
3. Behandeltraject volledig afronden, ondertussen oriënteren op een goede zadelpasser.
4. Zadels gaan passen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:28

Ik zou voor jou kijken voor een 2e hands massimo.
Die krijg je al voor 400 euro, en die kun je makkelijk over een paar jaar weer goed verkopen!

Of wellicht is boomloos een idee?
Dat doet het ook goed op koudbloeden én is niet duur.
De drytex (kunstof) kost maar 325 euro nieuw, en is voor 150 euro 2e hands te krijgen.
Dan heeft u dus een goed zadel voor hetzelfdegeld als die prul die je nu hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:29

Damn er was een "zadelpasser" bij toen ik de bruine 2ehands aankocht.
Past dus niet volgens jullie.
Ik zit idd altijd achterin het zadel, ik dacht dat dit door mijn steekpoep kwam.

Op kapaza zag ik deze staan:
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 655361.htm

heb exact datzelfde bedrag betaald voor dat zadel dat ik nu heb.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:42

Wie is er geweest?

Wat je best kan doen, is idd de stappen die hierboven vernoemd werden volgen. :) Een goede en erkende zadelpasser contacteren, vertellen wat voor zadel je wilt (spr, vzh, drs,...) prijsklasse vermelden,... en hij/zij zal opzoek gaan naar zadels om die vervolgens te komen passen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:48

Persoonlijk zou ik kijken naar een tweedehands merkzadel ipv deze goedkope, oostblokzadels.
Laat bv eens een msfc zadelpasser komen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:42

Of voor boomloos gaan.
Dat hoeft niet tussendoor aangepast te worden en zal vrijwel zeker passen.
Ook kun je voor je hem koopt alvast passen!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:48

MaricoGraphy schreef:
Damn er was een "zadelpasser" bij toen ik de bruine 2ehands aankocht.
Past dus niet volgens jullie.
Ik zit idd altijd achterin het zadel, ik dacht dat dit door mijn steekpoep kwam.

Op kapaza zag ik deze staan:
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 655361.htm

heb exact datzelfde bedrag betaald voor dat zadel dat ik nu heb.

Ga nu niet weer zelf een beetje 'aanrommelen''alsjeblieft.
Laat er een gediplomeerde zadelmaker bijkomen, misschien kan je de huidige zadels inruilen voor een tweedehands via de zadelmaker.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:49

Dat bruine zadel ligt echt heel beroerd.
Daar hoef je geen verstand van te hebben om te kunnen zien ;-)
Waar je wel verstand van moet hebben is een zadel goed aan kunnen meten.

Het lijkt me geen hoogstaand merk zadel, waardoor de zadel passer wellicht ook wat minder is geweest.

Ik zou op zoek gaan naar een echt goede zadelmaker.
Kost wellicht even wat, maar de kosten zijn altijd lager dan wanneer straks je paard behandeld moet worden wegens grote problemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 11:11

Rugproblemen zal hij niet hebben. Hij heeft 15 jaar stilgestaan en ik ben rustig begonnen met 1 a 2x per week rijden. Recreatief en eigg ook zeer weinig galop.

Ik wil best een andere zadelmaker laten komen, maar kan dit niet zelf beslissen gezien het niet mijn paard is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:24

Een paard kan al rugklachten hebben van enkele keren rijden met een niet-passend zadel. Begin eens met duidelijke (stand) foto's. Dan valt er echt een oordeel te geven. Als fotograaf moet dat te doen zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 11:28

Mizora schreef:
Een paard kan al rugklachten hebben van enkele keren rijden met een niet-passend zadel. Begin eens met duidelijke (stand) foto's. Dan valt er echt een oordeel te geven. Als fotograaf moet dat te doen zijn.

Thnx voor de leuke opmerking wat met mijn fotografie te maken heeft :)
Ik ga zondag fotos maken en ook fotos laten maken met mij erop.

Ik was aan het googlen en kwam een zadel tegen dat op het zadel lijkt dat ik nu gebruik.
http://www.agradi.nl/kerbl-eurohorse-za ... linger.htm
Afbeelding

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:28

Die zadels liggen echt voor geen meter. Wat je dan nog beter kan doen is kijken naar een boomloos zadel, die zijn veel makkelijker qua pasvorm en makkelijker aan te passen. (Dat wil trouwens niet zeggen dat ze altijd passen maar ze passen sneller als een boomzadel)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 11:31

Edit, hij werd zadelmak gemaakt met dat zwarte zadel en is toen enkele keren bereden geweest. Nooit doorgereden geweest omdat hij de eigenaar heeft afgegooid gehad en ze er nooit meer op durfde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:41

Het zijn sowieso niet echt zadels die enige kwaliteit uitstralen :o

Neem daarbij je andere topic dat de Haf om min of meer onverklaarbare redenen mager werd, en dat de eigenaresse er af gegooid werd en dan kan het best zijn dat er in het lijf van het dier iets helemaal niet goed zit...dus de mogelijkheid van rugklachten of op zijn minst ongemak zou ik niet zomaar weg wuiven. Kunnen ze ook prima krijgen door in de wei of op stal iets raars te doen of doordat er inwendig gewoon iets niet goed zit :)

Maar de zadeltjes waar je mee rijdt / naar kijkt dat is echt wel van hele minimale kwaliteit, ofwel gewoon goedkope troep die je gewoon eigenlijk niet op een paardenrug moet willen leggen :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:52

Dat hij de eigenaar afgooide kan ook komen omdat die pas zadelmak gemaakt was en nog niet doorgereden was. Maar een zadel van over 400 euro ga ik ook niet kopen. Dit paard is 20 en kan dus altijd ineens sterven of de fjord van 28 sterft ofzo, en in dat geval krijg ik dan een eigen paard, dan mag deze haf op pensioen en zal enkel nog gelongeerd worden voor zijn conditie.

maar met dat in mijn achterhoofd vind ik een duur zadel overbodig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:56

nou.. zet de Haf dan nu maar al vast op pensioen... ga hem lekker longeren en niet pesten met zadels die nauwelijks passen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:58

Kan ook zadelloos rijden. Maar dan moet ik het zweepje erbij nemen omdat die dan vaker stilstaat.