Hoe weet ik of het zadel goed past?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneEA

Hoe weet ik of het zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 17:22

Hoihoi!

Ik heb een vraagje, hoe weet ik of een zadel goed past?

liefs, Simone.

Anoniem

Re: Hoe weet ik of het zadel goed past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:23

Door een erkende zadelpasser te laten tjecken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:25

Laat het checken door een goede zadelpasser/ zadelmaker.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:28

Enige echt goede manier is inderdaad door een erkend zadelpasser....
Die zien meer dan niet ervaren mensen wat dat betreft. En echt, het is de moeite waard een zadelpasser erbij te halen.. Voordat je kosten hebt van DA/Fysio/Osteo of wat dan ook :j

Geralda1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:31

Het is miss een domme vraag, maar hoe vind je een goede zadelpasser/maker? Ik heb het pas eigenlijk pas over dik een jaar nodig (pony is pas 2,5) maar ben wel alvast over vanalles en nogwat aan t lezen en vooral over zadels omdat dat erg belangrijk is. Hopelijk kan iemand mij mee helpen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:36

Hier bijvoorbeeld:
http://www.zadeldeskundigen.nl/leden/onze-leden
Links kan je je provincie aanklikken. Veel ruitershops zeggen wel dat ze zadelpasser zijn maar hebben hier vaak geen opleiding voor gehad. Ik heb al meermaals erge gevallen gezien, van paarden die zelfs amper nog wilde stappen, die hun zadel 'aangemeten' hadden bij een ruitershop.

Geralda1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:51

Bedankt!

loveklazien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:53

Inderdaad een goede zadelpasser laten komen. Hoewel dat ook geen garantie is. Bij mij zijn er twee mensen gekomen van de link hierboven, en bij alle twee geëindigd met een niet-passend zadel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:14

Helaas gebeurt dat inderdaad wel vaker.. Probeer ook zelf te kijken naar wat die persoon doet.
Hier staat wat er zoal gebeurd wordt: http://www.equinesaddlery.nl/zadel-aanmeten/
Nu wordt bijvoorbeeld rug opmeten met een template vaak niet gedaan bij een zadel wat nagekeken wordt, maar dat is meer voor als je een nieuw zadel laat aanmeten. Niet alle zadelpassers overlopen elke stap erg uitgebreid, maar je merkt wel als iemand even met zijn hand enkel over en onder het zadel heen gaat of er uitgebreid de tijd voor neemt en je eventueel ook laat zien waar en waarom je zadel niet past.

Het helpt vaak ook om de naam eens te googlen, of hier gewoon op bokt in de zoekbalk te zoeken. Vaak kom je daarop ook verhalen tegen. Maar laat je natuurlijk ook niet leiden door 1 negatieve ervaring. Het is niet omdat iemand een negatieve ervaring heeft gehad met iemand dat het daarom geen goede zadelpasser is.