Ringen bustrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Ringen bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 21:45

Na lang dubben toch maar een topic. Ik heb een hele poos met een dubbelgebroken watertrensje gereden, lag prima, deed prima, alleen paard was er wel behoorlijk druk mee. Afijn, nadat ik hoorde dat het velletje ertussen kon blijven hangen ben ik overgestapt op een bustrens. Eentje geprobeerd tijdens het longeren en die vond ik erg fijn, al ergerde ik me wel een beetje aan de vorm van de ringen. Nu ben ik op dit bitje overgestapt en rijd/longeer ik er altijd mee. Die ringen blijven echter een probleem, ze zijn namelijk ovaal waardoor het de teugels niet automatisch op het achterste punt komen te zitten maar soms bijvoorbeeld in de onderste boog blijven haken, waardoor het bit kantelt in de mond. Ook met de longeerlijn heb ik hier problemen mee. Als ik het hoofdstel heb omgedaan moet ik er eerst voor zorgen dat het bit ook goed in de mond ligt door de ringen te draaien, en soms kantelt het bit weer door de inwerking van de lijn. Nu is dit bit dus juist een stuk onrustiger dan de watertrens die ik eerst had. Ik heb verder niet het idee dat het bit te laag hangt ofzo, dus daar kan het volgensmij niet aan liggen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben ervaren? Misschien dat ik dan op zoek moet naar een bustrens met ronde ringen of een D-trens, of de riempjes gladder maken? Wie heeft dit probleem nog meer (gehad) en heeft de ultieme tip?

Het gaat om dit bit:
Afbeelding

Mizora

Re: Ringen bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:16

Je zou kunnen kijken of clips aan de teugels het probleem oplost, als het paard verder goed op het bit loopt. Het probleem (her)ken ik niet, maar mijn bustrensen zijn inderdaad vaak ronder qua ringen.

Ondertussen rij ik altijd met een kneveltrens, en daar is de ringvorm weer anders bij (en zonder problemen).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:19

Maar zitten jou teugels dan zo strak bij de gesp? Bij mij glijdt dat wel gewoon ;)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:24

Niet mooi wel funktioneel bit ringen kopen en terugna je oude bit

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:41

Nibbit schreef:
Maar zitten jou teugels dan zo strak bij de gesp? Bij mij glijdt dat wel gewoon ;)

Nee absoluut niet, ruimte zat, maar het is leer en daarom glijd het niet zo makkelijk lijkt het. Een kneveltrens proberen lijkt me ook een goed idee, hij loopt idd verder prima op het bitje maar hij is verder niet heel moeilijk met bitten. Denk dat een knevel voor hem wel fijn is omdat het zo stabiel is. Zal het eens proberen, thanks!

Edit: ik denk dat het vooral ligt aan het gewicht van het bit in combinatie met de ringen die niet heel makkelijk opzij draaien.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:51

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:57

ik heb exact hetzelfde bit en nog nooit die problemen ervaren die jij hebt, kan je dus niet helpen.

mijn teugels zitten altijd op het goede gedeelte en de ringen zitten ook altijd gelijk goed als ik het hoofstel en bit ingedaan heb.

Zitten je teugels wel goed aan het bit vast?