neusriem bitlooshoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

warwick

neusriem bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:55

Hallo
Ik heb een vraag. Ik ben mijn 5 jarige aan het inrijden met een bitlooshoofdstel. Ik heb een sidepull pardoes van fra. Nu zei degene die mij helpt dat de neusriem heel los moet zitten. Ik dacht dat er net als bij een hoofdstel met bit gewoon 2 vingers onder moeten passen. Nou rijdt zij de komende tijd, omdat ik er af gevallen ben (en nogal moeilijk loop door de pijn in mijn rug) en nu kwam ik daarstraks en zat het hoofdstel zo los dat als ze druk op 1 teugel gaf het hoofdstel helemaal opzij ging. Dit leek mij niet de bedoeling, maar zij zei ja maar je geeft ook als je stuurt etc druk op beide teugels. Ik weet niet meer wie het goed heeft en heb geprobeerd te googelen. Maar hier ben ik echt een ramp in en ik heb het antwoord ook niet gevonden. Dus wie kan en wil mij helpen door mij te vertellen hoe de neusriem hoort te zitten. ( de hoogte weet ik wel en zit goed denk ik . dit kun je op veel plekken vinden en heb ik gevoeld en naar gekeken)

Mocht het hier niet goed staan dan mag het verplaats worden.

Mizora

Re: neusriem bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:23

Een bitloos hoofdstel hoort juist wat strakker te zitten (2 vingers naast elkaar op het neusbeen) dan een gewone neusriem (2 vingers rechtop het neusbeen). Anders komt er te veel ruis.

De reden dat een gewone neusriem los moet zitten, is omdat het enkel de extreme ontduiking van de hulpen moet onderdrukken, het mond openen op zich is iets dat de ruiter zich moet aantrekken.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:24

Ook ik heb geleerd dat de neusriem van een bitlooshoofdstel juist wat strakker hoort te zitten. Dit doe ik met mijn eigen hoofdstel ook.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:29

De kinriem van een sidepull hoort zo los te zitten dat je, als je voor je paard staat, je handen (zonder je duimen) aan beide zijden, makkelijk plat tussen de neusriem kunt steken. Je hoort namelijk met een openingsteugel en je zit en je benen een wending te rijden en niet te trekken aan een teugel. (moet ook niet bij een bit trouwens). Dit is ook de manier om een jong paard te leren wenden, met of zonder bit, Verder gewoon met gelijke (geringe)teugeldruk rijden, dan blijft de neusriem gewoon op zijn plek. Bij een kin of kaakgekruist hoofdstel heb je bij een te losse neusriem idd ruis omdat die een soort ophaaleffect hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:41

De neusriem van een sidepull moet niet los en niet strak zitten. Eigenlijk zouden jullie een middenweg moeten vinden, dan is het ideaal. Je paard moet zijn mond nog open kunnen doen maar het hoofdstel/ neusriem mag niet 'lubberen'.
Schuiven kan ook door een niet passende frontriem of een niet passend hoofdstel komen.

Ik vind het super dat je bitloos aan het rijden bent! :)

ps: als je een afbeelding erbij wilt, neus dan eens op diverse verkoopsites waar een foto staat van de sidepull aan een paard. Die vind je bij veel westernshops.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:31

Inderdaad, een neusriem van een bitloos hoofdstel mag een stuk strakker dan van een normaal hoofdstel.
Doe je dit niet dan werkt dat alleen maar vervelend voor het paard, zoals je zelf ook al gemerkt hebt.
Het hoofdstel kruipt dan omhoog, draait en je hulpen worden heel rommelig.

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:03

Heel erg bedankt voor de antwoorden.