Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Shenavallie schreef:Weet je zeker dat het aan het bit ligt en niet aan mogelijke haken, een pijnlijke nek of zelfs in de rug? En hoeveel druk geef je (bewust en onbewust)? Als ze wegrent, wat is jouw eerste reactie dan? Ga je direct aan de teugels trekken of geef je juist "lucht"? Ga je (al dan niet onbewust) klemmen met je benen? Al deze zaken (en meer oorzaken) kunnen namelijk vluchtgedrag in de hand werken.
Evelijn schreef:Hoe jong is de pony? Hoeveel ervaring heeft ze? Hoeveel ervaring heb jezelf?
Hoe is ze ingereden? Hoe reageerde bij de ruiter die haar beleerd heeft? Heb je er al eens andere ruiter op gelaten of je instructrice?
Hoe is ze bij het indoen van het bit?
MarlindeRooz schreef:Kneveltrensje? Die zijn wat dunner en dat kan scherper zijn maar ook fijner voor je pony. Werkt hier heel goed, krijg geen weerstand meer wat ik wel kreeg met een gewone trens.
Evelijn schreef:Jullie beide hebben dus weinig ervaring. Ik zou je pony tijdje naar iemand brengen die haar rustig kan doorrijden zodat ze vertrouwen kan krijgen inde hand van de ruiter. Een pony die zoveel spanning heeft op teugeldruk moet een ruiter hebben die zeer gevoelige hand heeft die niet per ongeluk een rukje in de mond geeft .. dan zal ze nooit gaan ontspannen.
Als je toch zelf wil rijden... dan maar even geen teugeldruk... gewoon handen op de plaats, teugels in een boogje en met je zit en stem rijden.
bobje26 schreef:Snapt ze druk op het bit wel?
Word ze gelongeerd met bijzet?
Ik heb goede ervaringen met Nue Schule bitten..
Casarell schreef:Is ze ook al nagekeken op (onderhuidse) wolfstandjes??
En hoeveel druk geef jij als je een overgang terug wilt maken?
Ben jij héél bewust van hoeveel druk je geeft?
Bij sommige paarden is het denken aan een overgang nl al voldoende..
MarliesV schreef:Ik zou het toch niet gaan zoeken in het bit alleen.
Paard wat zo extreem reageert op alleen al indoen zou ik opnieuw na laten kijken. DA er bij die ook tandarts is en goed laten controleren of er niet iets in de pony zit waardoor deze reactie komt. Dit klinkt meer als pijn dan als niet snappen.
Mocht dat uitgesloten worden dan met een goede instructie aan het werk langzaamaan. Mocht je hier zelf niet capabel genoeg voor zijn kan je overwegen tijdelijk iemand de pony goed door te laten rijden.
Zadelmak maken is 1 maar goed doorrijden is een heel ander verhaal. Dit vergt een stuk ruitergevoel en vermogen tot opleiden die niet zomaar te leren is.
Evelijn schreef:Je bent best goed bezig... qua hoe je er over nadenkt.. maar jemig... ook nog bokken.
Is dit wel de pony voor jou? Heb je niet veel meer plezier (en leer je niet veel meer) van een oudere doorgereden pony ipv te verongelukken met een paniekerig jong ding.
(snap ouders echt soms niet dat ze hun kinderen met dit soort dieren opzadelen)
winnie70 schreef:Michellkuh schreef:Een leren bit een optie? Mijn paard heeft ook een heel erg gevoelige mond en dit werkt super.
Echt zo'n superfijn bit! Werkt echt heel fijn! Ik denk zeker een aanrader in jouw situatie!
melissapupa schreef:ik denk dat je het probleem toch zelf veroorzaakt een ander bit zal dan niet helpen.
misschien door iemand anders laten rijden die veel ervaring heeft?
RianneH schreef:Kijk eens naar bitten die niet kunnen scharen. Hiermee heb je geen notenkraker effect. Hier erg goede ervaringen met myler bitten, maar je hebt ook de trust en billy allen bitjes die soortgelijk werken. Als ik de OP lees heb je vooral dikke bitten gebruikt. Die zijn niet per definitie vriendelijker. Het voordeel van bijvoorbeeld de myler is dat beide kanten afzonderlijk kunnen bewegen, ze een gebogen mondstuk hebben en alle paarden ze eigenlijk heel erg fijn aannemen. Leren bit kan je natuurlijk ook proberen, die werkt weer iets anders.
Daarnaast zou ik voorlopig niet rijden, totdat je het probleem van het bit opgelost hebt. Je kan gewoon aan de longe doortrainen, kijk ook eens naar longeren met dubbele longe. Je zult een hoop voordeel hebben als je haar nu leert goed haar lichaam te gebruiken zonder ruiter. Wanneer je er dan weer op stapt is het lichamelijk al makkelijker, zal ze met het juiste bit een stillere aanleuning hebben en is het rijden al zonder een hoop spanning.
RianneH schreef:Myler is ook wel redelijk betaalbaar te vinden tweedehands. En zeker de investering waard, en ook wel waardevast, derdehands verkoop je ze voor hetzelfde bedrag als tweedehands.
Het is een bit dat altijd een stukje duurder zal zijn dan de simpele trensjes, maar als je paard niet goed loopt daarop, is het tijd om even te investeren.
Alleen veel paarden nemen een goedkoper bit wel aan, die van jou helaas niet. Het vinden van het juiste bit is dus een investering, maar wel iets waar je altijd voordeel uit zal halen.