Help? Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MvD0604

Help? Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:01

Welk bit is geschikt voor mijn jonge pony? Bij ieder bit dat we nu hebben geprobeerd, rent ze weg bij teugeldruk, drukt haar rug weg en gooit haar hoofd omhoog. Momenteel rijd ik met een dubbel gebroken bitje.
We hebben enkel en dubbelgebroken (appel)bitje geprobeerd en een rubberen bitje. Met de een is het nog erger dan met de ander.. Ik heb deze pony in mei gekregen.
Wie kan ons helpen?

Froemel

Re: Help? Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:02

Een leren bit een optie? Mijn paard heeft ook een heel erg gevoelige mond en dit werkt super.

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:33

Michellkuh schreef:
Een leren bit een optie? Mijn paard heeft ook een heel erg gevoelige mond en dit werkt super.

Had ik nog nooit van gehoord, maar dat buigt zeker mee in de mond of niet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:32

Weet je zeker dat het aan het bit ligt en niet aan mogelijke haken, een pijnlijke nek of zelfs in de rug? En hoeveel druk geef je (bewust en onbewust)? Als ze wegrent, wat is jouw eerste reactie dan? Ga je direct aan de teugels trekken of geef je juist "lucht"? Ga je (al dan niet onbewust) klemmen met je benen? Al deze zaken (en meer oorzaken) kunnen namelijk vluchtgedrag in de hand werken. ;)

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:38

Shenavallie schreef:
Weet je zeker dat het aan het bit ligt en niet aan mogelijke haken, een pijnlijke nek of zelfs in de rug? En hoeveel druk geef je (bewust en onbewust)? Als ze wegrent, wat is jouw eerste reactie dan? Ga je direct aan de teugels trekken of geef je juist "lucht"? Ga je (al dan niet onbewust) klemmen met je benen? Al deze zaken (en meer oorzaken) kunnen namelijk vluchtgedrag in de hand werken. ;)

Pijnlijke rug, nek of haken is allemaal gecontroleerd en daar ligt het niet aan.
Ik geef niet onbewust druk, daar heeft mijn instructrice ook opgelet. Ze gaat puur en alleen rennen als ik haar terug neem naar stap, of wil sturen. Mijn allereerste reactie is inderdaad aan de teugels trekken en ik weet dat ik dat niet moet doen. Dus de eerste seconde trek ik aan de teugels, waarna ik me besef dat dat niet juist is, haal ik de druk van de teugels af.
Ik ga bewust zeker niet klemmen, onbewust weet ik niet. Dat zou kunnen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:43

Hoe jong is de pony? Hoeveel ervaring heeft ze? Hoeveel ervaring heb jezelf?
Hoe is ze ingereden? Hoe reageerde bij de ruiter die haar beleerd heeft? Heb je er al eens andere ruiter op gelaten of je instructrice?
Hoe is ze bij het indoen van het bit?

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 08:53

Evelijn schreef:
Hoe jong is de pony? Hoeveel ervaring heeft ze? Hoeveel ervaring heb jezelf?
Hoe is ze ingereden? Hoe reageerde bij de ruiter die haar beleerd heeft? Heb je er al eens andere ruiter op gelaten of je instructrice?
Hoe is ze bij het indoen van het bit?

Ze is 5 jaar, kent nog vrij weinig. Ze kent alles tot ent met de L. Ik zelf heb 4 jaar manege ervaring en 1 jaar ervaring met bijrijdpaarden/pony's (en dan nu 4 maanden ervaring met eigen pony's).
Hoe ze is ingereden weet ik niet, helaas. Zelfde verhaal met hoe ze reageerde bij diegene, geen idee.
Iemand van stal heeft er ook eens op gereden, nog steeds erg veel spanning en wegrennen bij teugel druk, maar lang niet zo erg als bij mij.
Bit indoen gooit ze haar hoofd omhoog en soms loopt ze enkele meters achteruit.

Met longeren gaat het hetzelfde als het rijden, met iets teveel druk op de longeerlijn gaat ze rennen, drukt haar rug weg en gooit haar hoofd omhoog

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:55

Kneveltrensje? Die zijn wat dunner en dat kan scherper zijn maar ook fijner voor je pony. Werkt hier heel goed, krijg geen weerstand meer wat ik wel kreeg met een gewone trens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:02

Jullie beide hebben dus weinig ervaring. Ik zou je pony tijdje naar iemand brengen die haar rustig kan doorrijden zodat ze vertrouwen kan krijgen inde hand van de ruiter. Een pony die zoveel spanning heeft op teugeldruk moet een ruiter hebben die zeer gevoelige hand heeft die niet per ongeluk een rukje in de mond geeft .. dan zal ze nooit gaan ontspannen.

Als je toch zelf wil rijden... dan maar even geen teugeldruk... gewoon handen op de plaats, teugels in een boogje en met je zit en stem rijden.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 16-09-14 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:06

ik ben zelf erg tevreden over de Trust dubbelgebroken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:11

Snapt ze druk op het bit wel?

Word ze gelongeerd met bijzet?

Ik heb goede ervaringen met Nue Schule bitten..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:16

Is ze ook al nagekeken op (onderhuidse) wolfstandjes??

En hoeveel druk geef jij als je een overgang terug wilt maken?
Ben jij héél bewust van hoeveel druk je geeft?
Bij sommige paarden is het denken aan een overgang nl al voldoende..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:16

Ik zou het toch niet gaan zoeken in het bit alleen.

Paard wat zo extreem reageert op alleen al indoen zou ik opnieuw na laten kijken. DA er bij die ook tandarts is en goed laten controleren of er niet iets in de pony zit waardoor deze reactie komt. Dit klinkt meer als pijn dan als niet snappen.

Mocht dat uitgesloten worden dan met een goede instructie aan het werk langzaamaan. Mocht je hier zelf niet capabel genoeg voor zijn kan je overwegen tijdelijk iemand de pony goed door te laten rijden.
Zadelmak maken is 1 maar goed doorrijden is een heel ander verhaal. Dit vergt een stuk ruitergevoel en vermogen tot opleiden die niet zomaar te leren is.

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 17:20

MarlindeRooz schreef:
Kneveltrensje? Die zijn wat dunner en dat kan scherper zijn maar ook fijner voor je pony. Werkt hier heel goed, krijg geen weerstand meer wat ik wel kreeg met een gewone trens.

Kneveltrens is toevallig gister besteld om uit te proberen, ik verwacht die morgen binnen te hebben.

Evelijn schreef:
Jullie beide hebben dus weinig ervaring. Ik zou je pony tijdje naar iemand brengen die haar rustig kan doorrijden zodat ze vertrouwen kan krijgen inde hand van de ruiter. Een pony die zoveel spanning heeft op teugeldruk moet een ruiter hebben die zeer gevoelige hand heeft die niet per ongeluk een rukje in de mond geeft .. dan zal ze nooit gaan ontspannen.

Als je toch zelf wil rijden... dan maar even geen teugeldruk... gewoon handen op de plaats, teugels in een boogje en met je zit en stem rijden.

Dit is waar en ben me daar vanaf begin af aan bewust van geweest, dat ik weinig ervaring heb en zij ook. Daarom rijd er nu 1 keer per week iemand op die meerdere paarden heeft doorgereden (die heeft hetzelfde probleem). Ik zal het met mijn ouders er over hebben om haar inderdaad een tijdje door een prof door te laten rijden, maar ik ben wel afhankelijk van of zij dat willen. Ik kan met mijn 18 euro per week baantje zoiets nooit betalen.

bobje26 schreef:
Snapt ze druk op het bit wel?

Word ze gelongeerd met bijzet?

Ik heb goede ervaringen met Nue Schule bitten..

Ik ben er vrijwel zeker van dat ze dat snapt.
Nee ik heb nog nooit met bijzet gelongeerd, nog met geen enkele hulpteugel

Casarell schreef:
Is ze ook al nagekeken op (onderhuidse) wolfstandjes??

En hoeveel druk geef jij als je een overgang terug wilt maken?
Ben jij héél bewust van hoeveel druk je geeft?
Bij sommige paarden is het denken aan een overgang nl al voldoende..

Ja, daar is ze op nagekeken.
Mijn handen sluiten is voor haar al een reden om te rennen. Ik zal dat laatste eens proberen!

MarliesV schreef:
Ik zou het toch niet gaan zoeken in het bit alleen.

Paard wat zo extreem reageert op alleen al indoen zou ik opnieuw na laten kijken. DA er bij die ook tandarts is en goed laten controleren of er niet iets in de pony zit waardoor deze reactie komt. Dit klinkt meer als pijn dan als niet snappen.

Mocht dat uitgesloten worden dan met een goede instructie aan het werk langzaamaan. Mocht je hier zelf niet capabel genoeg voor zijn kan je overwegen tijdelijk iemand de pony goed door te laten rijden.
Zadelmak maken is 1 maar goed doorrijden is een heel ander verhaal. Dit vergt een stuk ruitergevoel en vermogen tot opleiden die niet zomaar te leren is.

DA is 2/3 weken geleden nog geweest en heeft haar goed onderzocht, waar niks bijzonders uitkwam. Hij heeft toen nog geadviseerd om een tandarts langs te laten komen om de mond goed te onderzoeken, dus de tandarts is 3 dagen later gekomen. Ook niks gevonden.
Goede instructie is er zeker, ik heb nu elke week les. Daarnaast vraag ik altijd een stalgenootje om er even bij te zijn als ik ga rijden en als het kan ook tips kan geven. Zeker omdat ze nog wel eens lelijke bokken kan geven en ik wil daar dan liever niet alleen in de bak liggen (pony staat bij iemand aan huis)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:47

Je bent best goed bezig... qua hoe je er over nadenkt.. maar jemig... ook nog bokken.
Is dit wel de pony voor jou? Heb je niet veel meer plezier (en leer je niet veel meer) van een oudere doorgereden pony ipv te verongelukken met een paniekerig jong ding.
(snap ouders echt soms niet dat ze hun kinderen met dit soort dieren opzadelen)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:49

Michellkuh schreef:

Echt zo'n superfijn bit! Werkt echt heel fijn! Ik denk zeker een aanrader in jouw situatie!

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:10

Evelijn schreef:
Je bent best goed bezig... qua hoe je er over nadenkt.. maar jemig... ook nog bokken.
Is dit wel de pony voor jou? Heb je niet veel meer plezier (en leer je niet veel meer) van een oudere doorgereden pony ipv te verongelukken met een paniekerig jong ding.
(snap ouders echt soms niet dat ze hun kinderen met dit soort dieren opzadelen)

Ik zal je zeggen dat ik ook nog wel eens twijfel, zeker aan het begin heb ik echt gedacht; wat moet ik nu? Maar het is echt puur en alleen het rijden wat niet goed gaat. Naast rijden doe ik namelijk ook nog veel grondwerk met haar (de basis, longeren, lange lijnen/teugelen ((met halster)), wandelen, enkele kleine! trucjes vd enz.) en hier in is ze een totaal andere pony, als ik dat bit maar niet in doe.

winnie70 schreef:
Michellkuh schreef:

Echt zo'n superfijn bit! Werkt echt heel fijn! Ik denk zeker een aanrader in jouw situatie!

Ik ga het er eens over hebben met mijn instructrice!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:13

ik denk dat je het probleem toch zelf veroorzaakt een ander bit zal dan niet helpen.
misschien door iemand anders laten rijden die veel ervaring heeft?

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:23

melissapupa schreef:
ik denk dat je het probleem toch zelf veroorzaakt een ander bit zal dan niet helpen.
misschien door iemand anders laten rijden die veel ervaring heeft?

Zoals ik al eerder zei, ben ik afhankelijk van mijn ouders als het om geld gaat. Ik kan dit wel willen, maar als mijn ouders het niet willen houdt het op

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:27

Kijk eens naar bitten die niet kunnen scharen. Hiermee heb je geen notenkraker effect. Hier erg goede ervaringen met myler bitten, maar je hebt ook de trust en billy allen bitjes die soortgelijk werken. Als ik de OP lees heb je vooral dikke bitten gebruikt. Die zijn niet per definitie vriendelijker. Het voordeel van bijvoorbeeld de myler is dat beide kanten afzonderlijk kunnen bewegen, ze een gebogen mondstuk hebben en alle paarden ze eigenlijk heel erg fijn aannemen. Leren bit kan je natuurlijk ook proberen, die werkt weer iets anders.

Daarnaast zou ik voorlopig niet rijden, totdat je het probleem van het bit opgelost hebt. Je kan gewoon aan de longe doortrainen, kijk ook eens naar longeren met dubbele longe. Je zult een hoop voordeel hebben als je haar nu leert goed haar lichaam te gebruiken zonder ruiter. Wanneer je er dan weer op stapt is het lichamelijk al makkelijker, zal ze met het juiste bit een stillere aanleuning hebben en is het rijden al zonder een hoop spanning.

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:37

RianneH schreef:
Kijk eens naar bitten die niet kunnen scharen. Hiermee heb je geen notenkraker effect. Hier erg goede ervaringen met myler bitten, maar je hebt ook de trust en billy allen bitjes die soortgelijk werken. Als ik de OP lees heb je vooral dikke bitten gebruikt. Die zijn niet per definitie vriendelijker. Het voordeel van bijvoorbeeld de myler is dat beide kanten afzonderlijk kunnen bewegen, ze een gebogen mondstuk hebben en alle paarden ze eigenlijk heel erg fijn aannemen. Leren bit kan je natuurlijk ook proberen, die werkt weer iets anders.

Daarnaast zou ik voorlopig niet rijden, totdat je het probleem van het bit opgelost hebt. Je kan gewoon aan de longe doortrainen, kijk ook eens naar longeren met dubbele longe. Je zult een hoop voordeel hebben als je haar nu leert goed haar lichaam te gebruiken zonder ruiter. Wanneer je er dan weer op stapt is het lichamelijk al makkelijker, zal ze met het juiste bit een stillere aanleuning hebben en is het rijden al zonder een hoop spanning.

Myler bitten heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar ik vond ze wat duur om zomaar te kopen om uit te proberen.
Heel erg bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker iets aan!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:40

Ik heb een leren bit voor mijn paard, op advies van de tandarts. Hij heeft zo'n ontzettend gevoelige mond en ook steeds hoofd omhoog gooien etc. Het is ook wel duur in aankoop, maar geen moment spijt van gehad. Het is ook niet zo dat het sneller kapot gaat of iets, want rij er ander half jaar mee en nog niet stuk of dunner geworden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:42

Myler is ook wel redelijk betaalbaar te vinden tweedehands. En zeker de investering waard, en ook wel waardevast, derdehands verkoop je ze voor hetzelfde bedrag als tweedehands.
Het is een bit dat altijd een stukje duurder zal zijn dan de simpele trensjes, maar als je paard niet goed loopt daarop, is het tijd om even te investeren.

MvD0604

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 19:26

RianneH schreef:
Myler is ook wel redelijk betaalbaar te vinden tweedehands. En zeker de investering waard, en ook wel waardevast, derdehands verkoop je ze voor hetzelfde bedrag als tweedehands.
Het is een bit dat altijd een stukje duurder zal zijn dan de simpele trensjes, maar als je paard niet goed loopt daarop, is het tijd om even te investeren.

Maar wie zegt dat mijn pony er goed op loopt, dat is waar ik tegen aan loop. Als ik 100% zeker zou weten dat ze er goed op zou lopen had ik natuurlijk meteen een myler bit gekocht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:31

Je kan ze vanuit verschillende ruitershops testen. En als je hier in de buurt woont mag je de mijne wel proberen ;)
Maar ik bedoelde meer, dat een goed bit netzo belangrijk is als een goed zadel ;) Alleen veel paarden nemen een goedkoper bit wel aan, die van jou helaas niet. Het vinden van het juiste bit is dus een investering, maar wel iets waar je altijd voordeel uit zal halen.