Bitlooshoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

odilekk

Bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:51

Ik wil graag met mijn pony bitloos rijden, alleen er zijn zo veel verschillende soorten :')

Nu heb ik 2 vragen over bitloze hoofdstellen:

1. Hoe werkt kingekruisd? (iemand met ervaring? :o )

2. Heeft iemand een aanrader qua bitloos hoofdstel bij een pony die (met bit) sterk in de hand is?
Spoiler:
linkjes mogen altijd :o

Ik rijd momenteel met een touwhalster + touwteugels en (als ik haar uit de weide haal) halster met touw (aan beide kanten aan het halster vast als teugels). Alleen is dit niet op wedstrijden toegestaan, en daar zou ik toch graag naar toe willen werken.

Alvast bedankt, als er nog vragen zijn hoor ik het wel :j

EvaaxGucci

Re: Bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:23

Ik heb voor mijn paard dit hoofdstel: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... .html#tabs

Mijn paard reageert er erg fijn op, maar wanneer ze gespannen of een keer enorm heet is, kan ze zich soms toch nog wel sterk maken op die neusriem..

Maar naar wat ben je op zoek? Want je hebt natuurlijk verschillende optomingen.. Misschien hebben kennissen, vrienden, stalgenoten of wie dan ook wel een bitlooshoofdstel die je misschien kunt lenen voor je pony om te kijken hoe ze erop reageert en wat je het fijnste lijkt!

Succes nog met zoeken! :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:26

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:30

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:38

Misschien heb je de mogelijkheid om eerst eens een aantal verschillende bitloze optomingen uit te proberen met je stalgenootjes/vriendinnen? Sommige paarden hebben namelijk een beter gevoel bij een side pull en een ander weer bij een bosal. Sommige paarden vinden kaakgekruist prima, en sommige paarden snappen helemaal niets van kaak gekruist. Het fijnste zou dus zijn als je wat dingetjes zou kunnen uitproberen, dan weet je ook wat je kunt kopen. Want stel dat je een kaakgekruist hoofdstel koopt en je paard snapt er niks van of loopt er helemaal niet fijn op? Dan is het zonde van je geld.

Een sidepull komt het dichtst in de buurt van een "normaal" bit-hoofdstel. Dus qua werking is dat het hoofdstel wat de meeste paarden wel snappen en goed accepteren.

Wat betreft sterk in de hand zijn, dat is echt een issue wat je met een instructeur op moet lossen. Sterk in de hand betekend meestal dat jij dan ook sterk in de hand bent. Oplossen met voorwaarts gaan... Bit of bitloos gaat in dat geval niet echt een verschil maken.

Naomi_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:42

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 06:06

Dankjulliewel voor de reacties :D
Mijn pony staat alleen aan huis, en op de club rijdt niemand bitloos, dus uittesten wordt m niet :(

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:06

http://www.horze.nl/hoofdstellen/horze- ... 10047.html
Ik heb dit hoofdstel en ben er erg tevreden over!

Voor de dressuur vind ik dit net wat fijner dan een sidepull of touwhalster. Ik heb altijd met een touwhalster buiten gereden maar merk wel dat ik met dit hoofdstel net iets meer te vertellen heb.