Hoe dekjes en borstel schimmelvrij krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Hoe dekjes en borstel schimmelvrij krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 23:02

Hallo,
Helaas heeft mijn bijrijdpaard een schimmel opgelopen :(
Ik behandel haar hiervoor maar het is helaas erg besmettelijk.
Hoe houd ik nou mijn borstels en dekjes schoon zodat ik haar niet weer beschimmel als ik de volgende keer ga borstelen.
Als ik ze in de wasmachine gooi, gaat de schimmel dan in de wasmachine waardoor de volgende kleren ook ermee in aanraking komen of is dat onzin? En is het noodzakelijk om elke keer na het borstelen de borstels schoon te maken of niet?
Heel erg bedankt alvast!!!!!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:05

Ik doe de borstels/halsters ed dan ook gewoon even in de imaverol,
Mijn dekens heb ik met een scheut imaverol in de wasmachine gedaan toen (was winter) dat kun je eventueel ook met de dekjes doen.

Ik zou voor de zekerheid wel elke keer je borstels schoonmaken, hoeft helemaal niet veel werk te zijn, gewoon even laten staan in de emmer en voordat je weggaat op stal uitspoelen en te drogen leggen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:07

ik had een emmer met imaverol of dettol.
na iedere poetsbeurt ff de borstels er goed doorheen halen, of er een nachtje inlaten.
uitschudden voor de volgende beurt..

CastaMickey

Re: Hoe dekjes en borstel schimmelvrij krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 23:13

Dekens hoeft nu gelukkig niet.
Bedankt voor de tips!! :)

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:56

Gewoon even in de detol laten liggen voor een nachtje dan in de wasmachine en het Is weg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:26

Vergeet ook het hoofdstel en zadel ,halster enz niet.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:41

Voor leren delen kun je azijn gebruiken, hoofdstel riempjes even erin dopen, afdrogen en laten opdrogen. Daarna weer goed schoonmaken en invetten. Ik heb mijn leren chaps die vochtig waren geworden en helemaal beschimmeld waren zo weer schoon gekregen zonder dat het lelijk of hard werd. Dat was natuurlijk een ander soort schimmel, maar geen enkele schimmel houdt van zuur (:
De meeste schimmels kunnen niet tegen hitte, dus in de wasmachine moet geen probleem zijn.

Verder moet je er idd aan denken dat je echt ALLES schoonmaakt. Ook jouw eigen kleren, en schoenen!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 16:59

Moet het zadel en hoofdstel elke keer? Dan ben ik 1,5 uur extra bezig elke keer en ik heb helaas geen zeeën van tijd... Ik doe wat ik kan maar ik ben maar bijrijder...

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:12

Tsja, moet niet maar je wilt natuurlijk zo veel mogelijk opties elimineren. In ieder geval één keer goed en dan alles op dezelfde dag dat je het paard ook wast.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:35

Ik gooide na het rijden mijn hele hoofdstel in de emmer met imaverol. Vast niet heel gezond voor het leer en het wordt er ontzettend vies plakkerig van. Dus zodra ze er vanaf waren hoofdstel uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gevet. Het leer heeft er uiteindelijk niks van geleden. Zadel deed ik niet, daar zit het dekje immers onder en de mijne hadden het eigenlijk alleen op hun hoofd. Wel de singels en het stukje singelstoot wat in aanraking komt met het paard.
Omdat mijn paarden het zo erg op hun hoofd en neus hadden heb ik ook de water/voerbakken en stalwanden gedaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:43

Imaverol, maar ook een soda oplossing maakt goed schoon. Tegen de schimmelsporen echter helpt soda niet afdoende.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:50

Dekjes gooide ik gewoon iedere keer na het rijden in de wasmachine.
De borstels reinigde ik dagelijks met kokend water en groene zeep, maar gingen ook om de paar dagen door de Imaverol.
Is veel werk dus in die periode borstelde ik met een paar borstels, dan hoef je niet dagelijks je hele kist onder handen te nemen.
De leren singels en hoofdstellen nam ik af met een doekje met Imaverol.
Het is inderdaad veel werk en Imaverol is niet goedkoop, gingen bij ons heel wat flesjes door.
Bovendien gaat alles plakken van de Imaverol.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:03

Imaverol is gewonnen het beste om van de schimmel af te komen. Gebruik steeds een of twee borstels die je steeds na het poetsen weer doet wassen en doe dit met je sjabrakken ook. Dan ben je het snelste van alles af. En let natuurlijk ook op je eigen kleding en dat je handen goed blijft wassen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:09

Toen mijn paard schimmel had. Heb ik alles (dekens,dekjes, en borstels) gewassen met dettol en Imaverol. Verder gebruikte ik een dekje en toen de schimmel bijna over was heb ik die gewassen met dettol. Ook had ik een paar borstels apart liggen, zodat me zusje ze niet gebruikte voor haar pony.