Boomloos of flexibele zadels (lederen boom); echt verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Boomloos of flexibele zadels (lederen boom); echt verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:02

Wat is nu het concrete verschil tussen boomloos en flexibel.
Ik zou gevoelsmatig neigen naar flexibel omdat dat het midden schijnt te houden tussen met boom en boomloos.

Presteert flexibel beter op langere afstanden bijvoorbeeld? Is er minder risico op punt belasting?

Zou je die keuze van je discipline af laten hangen?
Of op het exterieur van je paard?

Ik heb veel geprobeerd, en het hele boomloos topic doorgespit.
Maar het is lastig inhoudelijk het heldere verschil tussen beiden te ontdekken...

iris1993

Re: Boomloos of flexibele zadels (lederen boom); echt verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:27

Een flexibel zadel is vele malen steviger als een boomlooszadel, hierdoor zal het de druk beter verdelen. Beide zadels vormen zich naar de rug van het paard. Een boomlooszadel kan zich vrijwel direct aanpassen, een flexibelzadel vormt zich heel langzaam. Hierdoor zal een flexibelzadel soms tijdelijk niet passen. Ook al je paard scheef is bied een flexibel zadel niet direct de ruimte voor meer spierontwikkeling (dit zal ook niet binnen 1 dag gaan? Bij een flexibelzadel kun je soms zelf de kussens eronder plakken, hier moet je wel handig in zijn want ik heb ze er nooit recht onder gekregen en de pasvorm is moeilijker voor een flexibel zadel.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:13

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:23

De grens tussen een boomloos en flexibele boom is in mijn ogen ook wat onduidelijk.

Zo zijn er zadels met een leren 'boom' die dus vallen onder flexibele boom, maar die soepel genoeg zijn om dubbel te vouwen. Er zijn ook zadels zonder boom, maar die dermate verstevigd zijn dmv panelen of vps of inlages dat ze stram genoeg zijn om niet dubbel gevouwen te kunnen worden.

Ik denk dat het dus belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt waarom je het ene of het andere wil, en het naampje wat eraan hangt loslaat.

Wat versta je onder lange afstanden? 1x per week een rit van 2/3 uur of echt dagritten en intensieve endurancetrainingen?

Nog even een ander punt: een stram zadel hoeft niet per ce de druk beter te verdelen dan een soepel zadel. Bij een minder soepel zadel is de pasvorm weer kritischer en bij een soepeler zadel is de pasvorm vaak minder kritisch.