het bit, is het nou een pijnveroorzaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

het bit, is het nou een pijnveroorzaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:45

sorry wanneer dit hier fout staat.

ik zag laatst het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtr ... HD8BONK4LQ

waarin alle bitten eigenlijk als pijnveroorzaker worden genoemd. ik zie de laatste tijd steeds meer artikelen etc over dat het bit pijnlijk zou zijn voor het paard, al helemaal natuurlijk als de ruiter aan de teugels hangt..

na het zien van de filmpjes en het lezen van de artikelen, sta ik op het punt om over te stappen op bitloos, omdat ik het meedogenloos vind om, met de kennis die ik nu heb gekregen, toch door te gaan hiermee.

Nu vroeg ik me af, is het bit echt zo slecht? het klinkt allemaal erg logisch, maar waarom rijdt iedereen dan mét bit?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:52

Als je had gezocht had je gezien dat er hier al tig onderwerpen over zijn.

Maar om terug te komen op je vraag.
Nee, een bit is net zo scherp als de handen van degene die de teugels vast heeft. En dit is hetzelfde geval bij bitloos. Dus als een ruiter/amazone heel erg sterk is in zijn handen, krijgt het paard meer druk in de mond of bij bitloos op de neus.

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:54

FriesWytske schreef:
Als je had gezocht had je gezien dat er hier al tig onderwerpen over zijn.

Maar om terug te komen op je vraag.
Nee, een bit is net zo scherp als de handen van degene die de teugels vast heeft. En dit is hetzelfde geval bij bitloos. Dus als een ruiter/amazone heel erg sterk is in zijn handen, krijgt het paard meer druk in de mond of bij bitloos op de neus.

Had het niet beter kunnen zeggen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:54

Dit filmpje is enorm overdreven. Het bit is helemaal niet zo slecht, maar het wordt wel vaak misbruikt. Dat 'iedereen' met bit rijdt heeft overigens niets te maken met hoe goed of slecht het bit is.

Ik zou zeggen, probeer eens een keertje bitloos als je dat wil! Kijk wat fijner is voor jullie en ga daar mee verder :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:56

Hier zijn al heel veel topics over. Bitloos kan ook scherp zijn, net hoe streng je bent met je hand.
en het filmpje is erg overdreven.
Probeer bitloos een keer uit. :)

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:04

Ik denk dat hier verschillende antwoorden en meningen over bestaan, zelf rij ik al een hele tijd niet meer maar recentelijk kijk ik de filmpjes en lees ik de website van ThinkLikeAHorse, en hier staat zijn mening hierover; http://thinklikeahorse.org/index-7.html. Ik sta er echt niet zo extreem in als hij maar als ik weer ga rijden wil ik zeker weten zijn technieken toepassen en zoveel mogelijk natural horsemanship uit proberen! Dit is natuurlijk alleen maar mijn mening : ).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:07

CookieMel schreef:
Ik denk dat hier verschillende antwoorden en meningen over bestaan, zelf rij ik al een hele tijd niet meer maar recentelijk kijk ik de filmpjes en lees ik de website van ThinkLikeAHorse, en hier staat zijn mening hierover; http://thinklikeahorse.org/index-7.html. Ik sta er echt niet zo extreem in als hij maar als ik weer ga rijden wil ik zeker weten zijn technieken toepassen en zoveel mogelijk natural horsemanship uit proberen! Dit is natuurlijk alleen maar mijn mening : ).

Dit vind ik dus zo'n site die gewoon zegt dat bitten mishandeling zijn voor een paard. En ga hier zeker niet in mee.
Kan alleen maar zeggen dat ik dit kortzichtige mensen vind.

Iedereen moet gewoon verder kijken dan zijn neus lang is. En vooral naar zichzelf en naar zijn of haar paard/pony kijken. En niet meegaan met een hype.

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:17

FriesWytske schreef:
CookieMel schreef:

Dit vind ik dus zo'n site die gewoon zegt dat bitten mishandeling zijn voor een paard. En ga hier zeker niet in mee.
Kan alleen maar zeggen dat ik dit kortzichtige mensen vind.

Iedereen moet gewoon verder kijken dan zijn neus lang is. En vooral naar zichzelf en naar zijn of haar paard/pony kijken. En niet meegaan met een hype.

Na het kijken van zijn filmpjes en zijn uitleg over dingen vind ik hem eigenlijk niet kortzichtig. Ik zeg niet dat het perse fout is om met bit te rijden. Maar hij geeft bijvoorbeeld commentaar op foto's/filmpjes waarin ik mij wel kan vinden (mensen die aan teugels rukken, paarden die daardoor gaan steigeren etc.) Ook bij het kijken naar WEG showjumping vond ik het verschil tussen Dubbeldam (rustige handen, kleine bewegingen, geen pijn) en sommige andere ruiters (grote rukken, teugels continue heel strak ook in de lucht, pijn) heel duidelijk.

FriesWytske

Re: het bit, is het nou een pijnveroorzaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:20

Tja, ik dus niet. Je kunt van iedereen momentopnames vinden. Waarin een keer ingegrepen moet worden. En juist deze worden altijd geplaatst door dit soort mensen die anti bit zijn.
En met het WEG moet je er wel even rekening houden dat ze toen maar 3 minuten de tijd hadden om aan een paard te wennen. Terwijl je hier meestal wel meer dan een jaar voor nodig hebt.

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:28

Het was niet alleen bij de paardenwissel, maar bij de 152(?) combinaties zaten wel wat hardhandige ruiters. ThinkLikeAHorse doet niet alleen moment opnames, bijvoorbeeld hier; https://www.youtube.com/watch?v=yLmDSkp ... cWMXWrUVdg (zijn wel lange filmpjes). Je kan zeggen dat nou specifiek die mensen niet kunnen rijden en natuurlijk is lang niet iedereen zo, maar ik vond hoe hij verwoordde hoe die paarden denken zeker niet fout. Dit is natuurlijk alleen maar mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:33

Wat ik al eerder zei. Van iedere ruiter/amazone kun je dat soort momenten vinden. En dit soort mensen kikken daar juist op. Omdat het volgens hun bewijst dat bitten dierenmishandeling zijn. En daar maken ze altijd wel zo'n praatje van dat het in hun straatje past. En daar pakken ze heel veel mensen mee in.

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:37

FriesWytske schreef:
Wat ik al eerder zei. Van iedere ruiter/amazone kun je dat soort momenten vinden. En dit soort mensen kikken daar juist op. Omdat het volgens hun bewijst dat bitten dierenmishandeling zijn. En daar maken ze altijd wel zo'n praatje van dat het in hun straatje past. En daar pakken ze heel veel mensen mee in.

En mensen hebben jouw vertelt dat een bit niet pijnlijk is en hebben jouw ingepakt. Maar goed, ga hier verder niet meer op in.

Voor TS, veel plezier en succes met het bitloos uitproberen :)!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:41

In principe is voor het 8e levensjaar op een paard klimmen al dierenmishandeling als je gaat kijken naar de groeicyclus.

Het beste is om nooit op een paard te willen rijden :P

Nu inhoudelijk op je vraag; Uiteraard zijn de handen van de ruiter degenen die bepalen of het paard pijn krijgt ja of te nee. Bitloos is niet per definitie beter aangezien het paard bij veel druk pijn krijgt op de neus/kaak.

Maar er zijn zoveel discussies over dierenmishandeling. Zo is een niet goed passend zadel vreselijk, maar zonder zadel rijden is ook niet goed vanwege de uitsteeksels van het bekken die dan drukken. Te zware mensen op een paardenrug zijn niet goed, bandages zijn niet goed, peeskappen niet, hoefjes lakken met olie niet, olie op de paardenneus smeren niet.. met de hals te hoog te laag of te rond rijden niet.. en zo kan ik nog wel even doorgaan..

Je moet doen wat jij denkt dat goed is :) En niet teveel stilstaan bij wat een kwelling is voor je liefde om te paardRIJDEN.

Groetjes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:47

CookieMel schreef:
FriesWytske schreef:

En mensen hebben jouw vertelt dat een bit niet pijnlijk is en hebben jouw ingepakt. Maar goed, ga hier verder niet meer op in.

Voor TS, veel plezier en succes met het bitloos uitproberen :)!

Nee, ik kijk naar een paard en wat hij of zij nodig heeft. Zou hij of zij door een probleem in de mond geen bit in kunnen hebben, ga ik gerust over op bitloos rijden.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:51

Het bit en bitloos is net zo pijnlijk/pijnloos als de hand van de ruiter.

NH mensen rijden meestal bitloos omdat het in eerste instantie fijner is voor het paard (ruiter zit nauwelijks aan de teugel), de ruiter rijdt met zijn gevoel en ontwikkelt een goede zit. In deze fase wordt er niks dressuur matigs gedaan. Later gaan NH mensen ook met bit rijden om in de dressuur de oefeningen te verfijnen en het paard te ondersteunen. Meestal wordt het bit alleen voor de dressuur gebruikt. NH-minded mensen, denken mee met het paard, luisteren/kijken wat het paard nodig heeft en fijn vindt. Door die manier van denken rijden er ook NH mensen met bit, omdat het paard het fijner vind dan bitloos.

Kijk naar je paard. Vindt die bit of bitloos fijner? Luister naar je paard en naar je gevoel. Wat werkt voor jullie het fijnste. Do it for the horse!

Als je bitloos gaat rijden zal het misschien wel fijn zijn om les te krijgen van iemand die je helpt met je zit (centered riding) en je helpt met de nieuwe manier van rijden voor jou. Voor je paard zal het waarschijnlijk fijner zijn als je zo snel mogelijk alles met je zit doet. Veel plezier!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:02

In "de Hoefslag" staat een heel stuk over met name stang en trens gebruik. Van de foto's die erbij stonden werd ik wel een beetje misselijk. Ik heb veel paarden op Z nivo gereden en veel met stang en trens gereden maar ook veel op een gewoon dubbel gebroken trensje. De hand van de ruiter is vaak het kwade in dit verhaal maar ook de juiste maat van het bit. En soms is een tongboog te smal bijvoorbeeld. Ook de tandarts is iets wat men zwaar onderschat. Een paardenmond is erg gevoelig. Ik ga mijns inzien netjes om met de monden van onze paarden. Ik rij altijd met een schoon goed passend bit en maak de mond altijd schoon met water en spons en droog het na met een handdoek. Daarna gaat er een flinke dot vaseline op wat ik goed inmasseer. De tandarts komt regelmatig en er zijn dan gelukkig nooit rare dingen te vinden of te zien. Ik doe mijn best en hoop dat ik het zo goed doe. Paardjes lopen fijnen zijn altijd vrolijk......

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:49

Aangezien hier meer topics over lopen plaats ik hier een slotje.