Polypropyleen en neopreenallergie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flosje_

Polypropyleen en neopreenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:34

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een longeersingel. Nou hadden wij er een gevonden de van polypropyleen is. Ons paard is allergisch voor neopreen. Ik weet niet de precieze samenstelling van beide materialen, maar het leek wel redelijk uit dezelfde familie in hoeverre Google mij iets hierover kon vertellen.
Is het mogelijk om een paard met neopreen allergie wel polypropyleen om te doen?
Leer heeft niet direct onze voorkeur, omdat de longeersingel niet heel vaak gebruikt zal worden en leer vaak direct flink aan de prijs is. Als het niet anders kan houdt het natuurlijk op.

Alvast bedankt!

MissMiekjee

Re: Polypropyleen en neopreenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:44

Interessante vraag. Als praktische overweging kun je altijd een dekje onder je longeersingel doen, en je singel die je met het rijden gewoon gebruikt.

Ik ga het proberen vrij makkelijk uit te leggen, hoop dat het lukt.

Je hebt dat eerste materiaal, polypropeen (volledig polypropyleen). Daarnaast heb je neopreen, waarvan de officiële naam "polychloropreen" is.
Laat je zeker niet afschrikken door dat voorvoegsel "poly". Dat komt van een proces wat polymerisatie heet. Het enige wat dat betekent is het "aan elkaar rijgen" van losse moleculen (in dit geval dus het chloropreen en propyleen), dus een soort ketting van gemaakt.

Deze 2 materialen zijn dus geen familie van elkaar. Ze zijn alleen op dezelfde manier "aan elkaar geregen".

Om heel precies te zijn, is je paard waarschijnlijk allergisch voor de chloordeeltjes in het neopreen (zie voorvoegsel "chloro"). Propyleen heeft geen chloordeeltjes maar methyldeeltjes, waar doorgaans geen allergische reactie op gegeven wordt.

Ze horen beide tot de categorie polyester, die zul je waarschijnlijk wel kennen :). Dus tenzij je paard een polyester allergie (of methylallergie, zeer onwaarschijnlijk) heeft (wat je in dekjes ook veel ziet), denk ik dat polypropyleen geen reactie gaat geven.

Ik zeg er wel bij, wat ik zeg is: waarschijnlijk. Ik ken je paard natuurlijk niet, en wil je echt zeker zijn dan laat je een bloedonderzoek doen. Ik vertel hier alleen het scheikundige verhaal en wat in feite het verschil is tussen neopreen en polypropyleen, en dat een allergie voor neopreen, dus geen allergie voor polypropyleen hoeft te zijn.

Dit is het neopreenmolecuul:
Afbeelding

En dit het propyleenmolecuul:
Afbeelding

Ik denk dat het nog een hoop abracadabra voor je is, maar scheikundig hebben ze niet heel erg veel met elkaar te maken (de een is een rubber, de ander is een plastic, chloor- en methyldeeltjes, alleen door hetzelfde proces aan elkaar vastgemaakt).