[WN] De ideale pad voor buitenrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

De ideale pad voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 23:59

Ik ben op zoek naar dé pad... Uiteraard heb ik al een en ander uitgezocht en zo mijn ideeen, maar ben ook benieuwd naar de mening van anderen, of informatie waar ik misschien niet direct op was gekomen.

Ik heb een haflinger die 24/7 buiten staat, jaarrond. We rijden 'basis gymnastiek', trec en langere buitenritten. Dat gebeurd altijd buiten, ook op het strand. Op stal heb ik niet altijd luxe voorzieningen (geen tuinslang bv). Ik zoek dus allereerst een pad die prettig is op langere, zwaardere ritten maar ook een die tegen een stootje kan en niet al te veel onderhoud nodig heeft.

Wat materiaal betreft lijkt 'écht wolvilt' heel geschikt. Ik lees regelmatig dat dé pads dan 5 star pads of diamond wool pads zouden zijn?

Bij sommige merken kun je ook kiezen voor dikte van de pad. Dit lijkt mij prettig, omdat mijn pony op dit moment niet helemaal 'vormvast' :)) is (lees: op dit moment te dik). Ik zoek een pad die dik genoeg is voor comfort op langere ritten maar waar ik bij voorkeur incidenteel nog een blanket overheen zou kunnen gooien.

Wat betreft vorm: ik heb een roundskirt zadel.

Hoe leuk sommige zaken ook zijn, costum made/kleurtje/enz. uiteraard allemaal van ondergeschikt belang...

Wat zou jullie overweging zijn? En zijn er nog ervaringen met genoemde merken pads?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:44

Ik zweer zelf ook bij wolvilt, classic equine zijn ook goed.

Nadeel is wel dat wolvilt pads minder makkelijk schoon te houden zijn. Voor mij is het voor lange ritten eigenlijk wel de enige optie, rest gaat schuren.

Snadrem

Re: De ideale pad voor buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:50

Ik rij - weliswaar met dressuurzadel - met een sedelogic pad. Ze hebben hier ook een westernvariant van. Zorgt voor goede drukverdeling en houdt de rug koel.

http://www.kingsleypads.nl/western-pad.html

Ik ken helaas niemand die de pad onder een westernzadel in gebruik heeft, heb geen westernruiters in mijn directe omgeving :( Maar misschien iemand die hier ervaring heeft?

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:06

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:55

Wolvilt is heel prettig. Je rijdt wat langere ritten denk ik? Dan is een goede demping en goede temperatuur wel belangrijk.
Neopreen zou ik een goede kwaliteit kopen. Nadeel is dat het warm wordt eronder, maar het is wel makkelijk schoonmaken.

Ik heb lang met wollen onderkant gereden en ik vind dat daar meer vuil in blijft zitten. Bij wolvilt kun je het toch makkelijker schoonmaken

Ik heb net een nieuwe diamond wool 1''. Ik vind hem prima om te rijden, maar een blanket gaat niet meer passen denk ik.

Het beste is toch om meerdere pads te hebben. Als diamond wool bijv bevalt kun je daarvan een liner kopen als je met showblanket moet rijden.
En voor trainen en buiten rijden minimaal 2 zodat je ze kunt schoonmaken en laten drogen. Ik dek ze nooit af, hang ze onderste boven op zodat de onderkant kan drogen.
Met gewoon trainen en rijden is die dan de volgende dag weer droog.

Ik heb ook Classic Equine woolfelt. Op zich bevalt die ook goed. Gister paard 1 niet in het zweet gereden en daarna nog een paardje kort mee gereden. Kwam even zo uit.

Je kan ze afzuigen of een speciale borstel kopen. 5 star heeft die borstels meen ik.

5 star lijkt me ideaal, maar Diamond wool is iets makkelijker aan te komen en ik wil graag iets voelen en gewoon hier in Nederland kopen.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:09

Ik gebruik ook een 5 star pad voor mijn Haflinger. Ik heb deze gekocht bij www.profi-tack.de.

Ik stofzuig de pad regelmatig schoon en gebruik het 5 star sponsje om hem verder schoon te maken. Ik gebruik geen water oid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:15

ik heb een onderlegger onder mijn pad
van wolvilt ,het is een dunne die je makkelijk zelf kan wassen en is zo weer droog
je pad blijft schoon van zand en zweet
je kan ze op maat knippen, echt super!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:19

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:23

De verhouding in kwaliteit van bv. classic equine, weegt dat op tegen de kwaliteit van 5 star naar jullie mening?

Kingsleypas ken ik niet, wat is er zo speciaal aan? Vijf lagen polyester klinkt mij niet echt ideaal in de oren, eerlijk gezegd? :o Maak jij er ook lange ritten mee?

Theraflex ken ik alleen van naam idd via Parelli. Ik ben niet zo een fan van 'luchtgevuld tuig', maar ervaring met déze pad heb ik niet. Rijd jij er zelf mee?

Neopreen heeft niet mijn voorkeur, omdat ik inderdaad regelmatig langere of zwaarere ritten maak. Ik heb een haflinger en in de winter heeft hij door het fulltime buiten staan een flinke vacht. Hij heeft het daardoor relatief snel warm. Dat is voor ons geen enkele belemmering maar ik wil het niet 'warmer maken dan nodig'.

Diamon wool bevalt je goed?

Die onderleggers denk ik ook over, bevallen die? Zijn ze ook van goede kwaliteit, aangezien ze dan contact maken met de rug?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:53

Ik heb ook een Diamond wool. Bevalt heel goed voor de langere ritten. Ook de Professionals Choice SMX Airride bevalt erg goed. Is iets goedkoper. Deze is dat: http://profi-tack.shopgate.com/item/504 ... 63686f636f
Over beiden past geen blanket, dan zul je inderdaad voor een vilten onderlegger moeten kijken.

Ik heb ook een wolvilten met neopreen onderkant. Bevalt ook erg goed. Geen idee wat voor merk het is overigens. Hij is wel iets warmer dan wol, maar niet branderig en ademt goed. Jim loopt er niet anders onder dan onder de anderen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:03

TurdusMerula schreef:
De verhouding in kwaliteit van bv. classic equine, weegt dat op tegen de kwaliteit van 5 star naar jullie mening?

Die vraag heb ik een poosje geleden ook gesteld :D

[WN-TR] Classic Equine of 5 Star wolvilt pad?

De 5 Star heb ik mede op basis van de uitleg daar aangeschaft en deze bevalt ons tot nu toe prima.
Overigens met een liner en een borstel/spons in 1 deal.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:08

Ik rij nu iets van 4 jaar met de wolvilten pad van Classic Equine, en ook echt best wat kilometers buiten.
Eerst de 3/4 inch blended, nu de 1 inch 100% felt versie. Deze pad is behoorlijk dik en weegt 4,8kg. Ligt als een huis :Y) en een fijn ding in de zomer en winter.
Nu zit mijn zadel iets te ruim, dus is die dikke pad wel fijn. Hij slinkt wel goed in onder het zadel, randen blijven dik. Maar als mijn stalgenoot mijn pad gebruikt ipv haar dunnere CE pad, zit het zadel echt te strak. En andersom die van mij te los. Dus ik zou ook niet gelijk de dikste pakken onder het motto dan dempt ie lekker, het moet ook passen.

Ik heb de 5-star bekeken bij Arthurs, die van CE vind ik stugger en persoonlijk vind ik dat fijner, wat vormvaster. Vilt kwaliteit van de 5-star is wel beter, puurder en lekker zacht, maar prijs vond ik echt te en ben tevreden met de CE pad.
Qua onderhoud: regelmatig afborstelen en bij veel zweet/vuil afspuiten evt met wat CM shampoo erbij, drogen van vilt duurt wel even...
Anders kan je misschien eens kijken als Eurohorse in de buurt is of je de CE wat vind, ze heeft diverse varianten mee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:10

De PC Airride zijn prima pads, maar ik ben er niet écht weg van. Ik heb er precies zo eentje als in je link, vast een oudere versie dan (zwarte binnenkant) maar orienteer mij nu toch op iets wat nog geschikter zou zijn. (Heb ook echt een nieuwe nodig.)
Neopreen vind ik geen optie.

Hoe lang heb jij je Diamond Wool pad?

Edit: klopt RT, bedankt en gezien, en ik concludeer daar vooral uit dat 5* nét wat beter is, en je daar dan ook voor betaald.
Nu ben ik benieuwd of er bij 'grof gebruik en minder onderhoud' (even heel grof gezegd, want ik ben echt niet slecht voor mijn spullen hoor!) ook nog voordeel is, of dat je dan net zo goed bij wijze van de classic equine korter gebruikt en dan eerder vervangt ipv langer doet met één goede pad.
En ik snap wel dat dat wat ongenuanceerd is maar ben gewoon benieuwd naar hoe anderen dat zien. :D

Edit II: CE in het verleden 'gevoeld' en toen vond ik ze fijn. :) Bedankt voor je reactie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:14

Ik heb hem nu een jaar. Ik heb er zo 1 met inlages. Omdat Jim tussen zomer en winter nogal schommelt in gewicht. Ik rijd nu weer een paar maanden zonder inlages. Ik vind 'm ook fijner dan de PC :j
Met name omdat hij iets dikker is en ik vind het materiaal net wat prettiger.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:20

De onderlegger is ook van wol. Kun je ong. 10x wassen en dan is deze op, maar ik was 'm eigenlijk maar 2x/jaar, dus dan doe je er alsnog 5 jaar mee.
De 5* pad heb ik inmiddels al 5 jaar in gebruik (zo'n 4-5x/week). Niks geleden, helemaal niks aan te zien, perfect gewoon. Ik hoef de komende jaren echt geen andere.
Airride heb ik ook gehad maar vindt ik véél te stijf. Neopreen is een no-go voor mij, veel te warm en neemt geen vocht op.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:09

Mijn 5 Star heb ik nog te kort om er echt iets over te kunnen zeggen.
Mijn Classic Equine heb ik elk jaar omgeruild voor een nieuwe, omdat deze na verloop van tijd wat dun werd.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:29

TurdusMerula schreef:
Theraflex ken ik alleen van naam idd via Parelli. Ik ben niet zo een fan van 'luchtgevuld tuig', maar ervaring met déze pad heb ik niet. Rijd jij er zelf mee?

Ik heb geen ervaring met de westernversie van deze pad, alleen de dressuur variant. Het luchtgevuld is een kwestie van ventieltje open draaien, dus geen malle pompjes o.i.d. De pad heeft een zeer goede schokdemping en een fijne ruggengraadvrijheid. Door de shims ook altijd aanpasbaar voor elke paardenrug. Ik heb er nog geen druppel zweet onder kunnen vinden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:31

Ik heb de bio fit van CE en die is niet echt minder geworden bij veel gebruik. Is een dikke stevige pad.
We hebben ook diverse andere gehad, maar had toen de bio fit nodig.
Inmiddels ook een Diamond Wool en die bevalt prima. Ik vind hem niet per se heel anders aanvoelen in eerste instantie. Hij is nog nieuw en wat stug. Het model is goed, materiaal weet je dat het oke is.
Met wollen onderkant vind ik toch dat er meer vuil in verstopt blijft zitten. Mijn wollen spoot ik schoon met de hoge druk, maar 100% was het niet. Wolvilt bevalt beter. Hoewel ik me weleens afvraag hoeveel vuil er echt in zit.
Aangezien de CE en DW geen problemen geven gebruiken we die. Van Diamond Wool is het materiaal beter, dus de CE worden wel vervangen door de Diamond Wool als ik een nieuwe moet kopen.
5 Star is heel goed, maar wat duurder. Misschien komt die op ons pad, maar zonder problemen, gaat het zo ook goed.
Ik zag laatst ook een vilt boven en onder met tussenlaag van neopreen. Dat lijkt me ook nog iets m te proberen, maar twijfelde aan de kwaliteit van het vilt. De onderkant leek me dun en ik wil geen kale plekken van het vilt op de huid krijgen dan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:40

Mijn ervaring is, dat je voor buitenritten zeker geen te dunne pads moet gebruiken. Showblanket in combinatie met (vilten) onderlegger vind ik persoonlijk (of beter gezegd; vindt mijn paard) te dun.

Ik gebruik voor buitenritten meestal een 1" Diamond Wool (Contoured Ranchpad), waar zonder problemen nog een showblanket overheen kan.

Daarnaast gebruik ik ook een Engel Lammfell pad, die met 1/4" inlages én showblanket niet als de dik wordt bevonden door mijn paard.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:28

Ik heb nog een medi-cheval (http://www.medi-cheval.net) pad te koop, ondanks dat ik er niet zo lang van heb kunnen genieten voor mij de ultieme pad. Als ik nog een paard zou hebben zou ik die ook zeker niet weg zijn gegaan. Door de verwisselbare inleggers kun je de pad aanpassen aan je paard. Hij heeft een mooie pasvorm, heeft ruggegraatvrijheid, is ademend en is makkelijk weer schoon te maken.

http://www.bokt.nl/markt/ad/277036/bare ... insman-pad

Ik reed, toen ik nog met boomzadel reed, altijd met een classic equine, ook mooie pads, maar om schoon te houden niet echt praktisch

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:49

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:02

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 11:14

Ik heb uiteindelijk inderdaad een wolvilten pad gekocht van Western Imports, via Spirithorses. Ik weet dat zij alleen zaken verkopen waar ze zelf tevreden over zijn en daadwerkelijk artikelen uitproberen voor ze de verkoop in gaan, dus dat vertrouwde ik wel. Ik kon bij hen zien hoe de pads zijn na langer gebruik (lespaarden) en heb er zelf mee gereden; in handen gehad. Was inderdaad prima. :)
Ik kon het daar direct meenemen en ik ben tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding!

Bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:16

en echte schapenvacht/rendiervacht, iemand die dat gebruikt met ritten??