pessoa bit voor hangend paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

pessoa bit voor hangend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:19

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar een KWPN ruin bij. Sinds anderhalf jaar rijd ik met hem in de les op de manege. Waar ik constant tegenaan loop is dat hij erg hangerig en drammerig is. Ik rijd hem zelf met een enkelgebroken d-trens, en zijn eigenaresse rijdt hem met een pessoa. Bitje zelf is van kunststof en ze heeft haar teugel aan de onderste ring. Zij raadde mij aan om eens met haar bit te rijden om het verschil te voelen. Ik was hier altijd een beetje tegen omdat ik het met mijn eigen zachte bitje wilde kunnen, maar heb het afgelopen week toch eens geprobeerd op buitenrit. Tot mijn verbazing liet paardlief dit bit dus echt los en liep hij zelf stukjes nageeflijk terwijl ik op buitenrit toch weinig van hem vraag aan de voorkant. Is het dan toch inderdaad beter om dit paard op dit bit te rijden?

Jetta

Re: pessoa bit voor hangend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:26

Nee. Een pessoabit is eigenlijk een onding. Vraag maar aan de paardentandarts.
Hangen en drammen is een rijtechnisch probleem. Je paard goed voorwaarts rijden en veel schakelen in draf.
Privélessen met je paard ( even je instructeur uitleggen waar je tegenaan loopt met je paard) helpen beter dan een ander bit.
Een bit is een communicatiemiddel. Geen oplossing voor rijtechnische problemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:30

Elk paard is anders, en reageerd anders op een bit.
Schijnbaar reageerd dit paard fijn op een passoa bit, als hij fijner gaat lopen, en lekker ontspant en los laat, zou ik zeker met dit bit blijven rijden.

Als hij met jouw eigen bit dat waarschijnlijk van metaal is erg blijft hangen en duwen, heeft hij waarschijnlijk gewoon last van het metaal in z'n mond.
Een kunstof bit is dan een goed alternatief.

Van daaruit kan je dan zoal de reactie hier voor ook aangeeft gaan werken aan het rijtechnische probleem.

Echter heb ik er ook een gereden die eerst 45 min in je handen liep te hangen (soms zo erg dat m'n handen open lagen) en daarna liep hij als een zonnetje, terwijl ik in die 45 min niet ineens anders ben gaan rijden, geen bitten gewisseld heb of andere dingen veranderd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:31

Gewoon zelfde bit houden.
Hangen kan betekenen dat hij niet voorwaarts is en gewoon in je handen hangt.
Dus actief maken en zorgen dat je geen 300 kilo meer in je hand hebt.
Misschien een date met de tandarts kan helpen, misschien zit er iets niet helemaal lekker?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:59

Hij loopt nagevelijk omdat het pijn doet, hij loopt dus niet echt nagevelijk maar probeert de druk van het bit te ontwijken. Echte nagevelijkheid komt pas als de LVO correct is. Oftewel, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en een ondertredend achterbeen. Dus probeer daar aan te gaan werken om een echte oplossing te vinden, niet de oplossing van zoveel pijn dat hij vanzelf vlucht in een gebogen halshouding zonder ruggebruik.