Longeerhulp schuurt: alternatieven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Longeerhulp schuurt: alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:21

Ha bokkers,

De titel van het topic spreekt voor zich. Ik heb mijn paard nog niet zo lang. Ik heb haar vorige week zondag en dinsdag met de longeerhulp gelongeerd omdat ik vind dat ze nog meer mag zakken en de hele bovenlijn loslaten. Nu zag ik gister dat ze daar dus echt forse schuurplekken van heeft gekregen in de oksels. Hoe kan ik dit nu het beste aanvliegen? (ik bedoel dit niet in medische zin overigens) Misschien op een andere manier bevestigen? Of kan ik een ander middel gebruiken dat dezelfde inwerking heeft? Kan ik het op de een of andere manier buitenom doen door de ringen van een longeersingel? Heeft iemand daar ervaring meer? Ik heb het ringetje in beide gevallen gebruikt dus daar ligt het niet aan.

groetjes en dank voor het meedenken

Caira

Re: Longeerhulp schuurt: alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:23

Goed leren longeren, ipv het in de hulpmiddelen te zoeken. Neem eens een les en laat je verwonderen wat je kunt zonder hulpteugels en eventueel met een dubbele longe.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 09:38

Bedankt voor je voor ingenomen reactie...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:40

Je kan hetzelfde effect bereiken met dubbelen lijnen. (bv Lammert haanstra)

Al is dit wel even een trucje om te leren, maar als je het eenmaal kan is het erg handig.

De longeerhulp kan je volgens mij niet anders bevestigen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:42

Met een slof of gewoon een touwtje en een longeersingel kun je het zelfde doen.

De teugel/touwtje haal je door de ringen over de rug. Vanaf de onderste ring haal je het touwtje door de bitring en dan naar de onderkant van de buik. Daar zet je hem vast aan het ringetje (of je gebruikt een losse lus)

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:44

Je kunt eventueel met een sperriem of een touwtje de longeerhulp nog eens naar elkaar knopen tussen de voorbenen, zodat deze niet in de oksels terechtkomt.

Soms valt een paard of pony nu eenmaal tussen 2 maten in waardoor het product kan gaan schuren maar op deze manier heb ik er geen last meer van gehad. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:45

DromenLies schreef:
Bedankt voor je voor ingenomen reactie...

Zo was het absoluut niet bedoeld. Het is ook geen verwijt, maar ik weet gewoon dat er maar weinig instructeurs zijn die mensen goed leren longeren. Het positioneren van de schouders, buigen van de ribben en het onder laten treden van de achterhand vergt gewoon wat oefening. En als je dat leert leer je ook het gevaar van hulpteugels. Ze doen namelijk niets voor de lengtebuiging en dus uiteindelijk niets voor het juist ondertreden van het achterbeen en het ruimte maken bij de ribben.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:48

Ik gebruik mijn longeersingel en bijzet(van harry's horse, is een koord aan één stuk) als longeerhulp.
Werkt bijna precies hetzelfde, alleen zaagt het niet(bij mij bleef de longeerhulp zagen, hoe ik hem ook vastmaakte).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:47

Ik vind de longeerhulp 2 kanten hebben. Paarden gaan er laag en rond van lopen en op het oog ontspannen. Maar elke pas trekt het touw aan het bit en zaagt het paard er door. Hetzelfde met de passoa die reageert dan weer op het achterbeen.

Vind longeren met een touwtje over de longeersingel het fijnste, kan je je longeerlijn ook nog aan de binnenkant bevestigen om een keer wat meer stelling te vragen. En je kan op verschillende hoogtes instellen. Dubbele longe vind ik het aller mooist maar daar moet je zelf erg handig voor zijn.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:04

Ik longeer zelf ook liever met de Concord Longe of dubbele lijnen dan met de longeerhulp. :)

Al moet ik wel zeggen, wanneer je de longeerhulp niet te strak zet en het tussen de voorbenen nogmaals naar elkaar bindt, heeft het echt geen zagende werking.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:04

Hier hetzelfde probleem. Ik zat eraan te denken om er singelbontje omheen te doen op de plekken waar het schuurt. Maar eigenlijk longeer ik meer met de dubbele longe van Lammert Haanstra, dus heb ik de longeerhulp weg gedaan. Longeerhulp zat niet strak. Alleen bij mijn merrie trekt alles naar voren door haar bouw (singel, en veel zadel's die ik geprobeerd heb). Met de dubbele longe vind ik haar ook veel beter lopen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:21

Ik ben een dubbele lange lijnen fan. Kan je precies doen, wat je in het zadel ook doet. En beter een kaptoom gebruiken dan een hoofdstel.
Alles waar je je paard mee vastzet ( bijzet, touwtjes, slof, verkeerd bevestigde lange lijnen)zou ik niet gebruiken , je paard moet op eigen benen gaan lopen en zijn lichaam gaan dragen. Neem er een paar keer les in. Dan heb je het zo te pakken en kan je heerlijk werken met je paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:47

Longeren zou zelfs zonder hulpmiddelen moeten kunnen. Als je het goed doet, dan gaat het paard vanzelf ontspannen in het lijf lopen en het hoofd laten zakken. Dat is mijn ervaring, althans. Het kan nooit kwaad om daar eens wat advies over in te winnen, ongeacht hoe lang je al "ervaring" hebt. De beste ruiters krijgen nog steeds les en er is altijd wel iets waarvan je dacht "Goh, nooit geweten dat je met zo'n simpele handeling zoveel verschil ziet". Het heeft vaak ook met de lichaamshouding van de longeerder te maken. Als jij geen ontspanning uitstraalt, zal het paard ook niet ontspannen. Een goede instructeur op het gebied van longeren zal dan ook voornamelijk werken aan de (bewustwording van de) lichaamshouding van de "leider". ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:39

Gass schreef:
Ik longeer zelf ook liever met de Concord Longe of dubbele lijnen dan met de longeerhulp. :)

Al moet ik wel zeggen, wanneer je de longeerhulp niet te strak zet en het tussen de voorbenen nogmaals naar elkaar bindt, heeft het echt geen zagende werking.

Ik heb om bovenstaande redenen over willen schakelen naar de Concord, maar ik vind het er te ingewikkeld uitzien :') Dus heb mijzelf er nog niet toe kunnen zetten om daar wat mee te gaan doen :')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:46

Welke longeerhulp heb je? Er zijn namelijk verschillende merken (maken het van elkaar na) en veel daarvan veroorzaken inderdaad schuurplekken. Ik longeer al jaren verschillende paarden met de longeerhulp van FRA. Deze schuurt niet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:48

HorseTopShop schreef:
Welke longeerhulp heb je? Er zijn namelijk verschillende merken (maken het van elkaar na) en veel daarvan veroorzaken inderdaad schuurplekken. Ik longeer al jaren verschillende paarden met de longeerhulp van FRA. Deze schuurt niet.

Helaas schuurt deze ook bij sommige paarden -O-

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:51

Suelza schreef:
HorseTopShop schreef:

Helaas schuurt deze ook bij sommige paarden -O-

Nog nooit gehoord. Mensen kopen juist die van FRA, omdat die niet schuurt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:56

Bij deze nu dus wel ;) ik heb bewust de FRA gekocht, omdat ik die andere vond schuren. Maar zie evengoed dat het bij sommige paarden (ook al hangt ie door) plekken bij de oksels geeft, want feit blijft dat er wrijving komt bij verplaatsen van het voorbeen.

De tip van het vastbinden met het touwtje is dan nog het proberen waard.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:00

MarjanB schreef:
Ik vind de longeerhulp 2 kanten hebben. Paarden gaan er laag en rond van lopen en op het oog ontspannen. Maar elke pas trekt het touw aan het bit en zaagt het paard er door. Hetzelfde met de passoa die reageert dan weer op het achterbeen.

Vind longeren met een touwtje over de longeersingel het fijnste, kan je je longeerlijn ook nog aan de binnenkant bevestigen om een keer wat meer stelling te vragen. En je kan op verschillende hoogtes instellen. Dubbele longe vind ik het aller mooist maar daar moet je zelf erg handig voor zijn.

Dan heb je hem niet goed zitten, en daarbij kun je alle longeerhulpen ook aan het halster bevestigingen.

Ik longeer veel en wissel af. Ene keer gewoon aan de longe, dan eens dubbele longe, pessoatuigel of bijzet. Het is inderdaad zo dat je veel kan bereiken door 'gewoon' te longeren maar een hulpteugel kan een verruiming betekenen voor het paard. Die van mij laat dat bijvoorbeeld heel duidelijk zien, los longeren vind hij prettig en ik kan hem goed aan het werk zetten, maar door gebruik van een pessoa wordt deze ontspanning net iets verruimt waardoor hij netter en beheerser gaat lopen. Hij heeft duidelijk meer balans en het kost hem duidelijk meer energie om de balans beheert te houden. Ik heb de teugel gewoon lekker losjes staan en gebruik ik in de lage positie in sta[ en draf, het meest intensief.

Om TS haar vraag te beantwoorden, je hebt ook bontjes die je over de hulpteugel kunt schuiven. Voor sommige paarden is dit oplossing. Een andere oorzaak kan zijn dat de singel te krap achter haar oksels zit, als je dan de hulpteugel bevestigd gaat dit schuren.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:12

Suelza schreef:
Ik heb om bovenstaande redenen over willen schakelen naar de Concord, maar ik vind het er te ingewikkeld uitzien :') Dus heb mijzelf er nog niet toe kunnen zetten om daar wat mee te gaan doen :')

Het is juist heel makkelijk, je hoeft niks af te stellen namelijk, ik vind het zelf vergelijkbaar met de dubbele longe. Het omdoen ziet er veel te ingewikkeld uit, maar is het gelukkig helemaal niet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:16

Gass schreef:
Suelza schreef:

Het is juist heel makkelijk, je hoeft niks af te stellen namelijk, ik vind het zelf vergelijkbaar met de dubbele longe. Het omdoen ziet er veel te ingewikkeld uit, maar is het gelukkig helemaal niet.

Ik had hem van de week nog in mijn handen, maar ik heb hem toch weer terug gehangen. Die bos ziet er veel te ingewikkeld uit :')

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:20

Ik heb ook een concord longe gekocht op aanraden van Utrecht, maar ik moet zeggen dat ik dat ding ontzettend vervelend vind. Ik volg de juiste instructies, maar mijn paard loopt echt niet zoals op alle filmpjes en wat de bedoeling is. Er hangen veel lijnen tussen haar voor benen en ze loopt graag met haar neus over de grond. Ik ben toch echt bang dat ze erin gaat staan. Ik ga het nog een keer proberen en anders verkoop ik dat ding. Dubbele longe is voor mij makkelijker!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:13

Ik vind longeerhulp aan het halster vastmaken echt geen optie want dan schuurt/schuift het halster steeds over de neus door de inwerking. Kaptoom kan ik me wel wat bij voorstellen maar dat heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen.

Volgens mij heb ik de epplejeckversie, van katoen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:17

Heb je hem niet erg strak? Die van mij komt maar lichtjes tegen de oksels aan en kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze daar plekken van krijgen.

En je zegt ook dat het halster erg zou schuiven. Dan zit hij of te strak of je paard hangt erin.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:20

Nee. Bovendien heb ik hem bij meerdere paarden gebruikt en daar ook wel eens strakker gehad en die hadden nergens last van. Ik heb het ook op film (wat ik hier niet ga posten overigens) maar daar zie je ook dat hij gewoon klappert en niet strak staat. Dit paardje heeft gewoon een kwetsbaar(der) huidje.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 09-09-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt